شناسایی تومورهای سرطانی از غیر سرطانی تنها با آزمایش خون

شیوه نوین آزمایش خون امکان شناسایی تک تک تومورهای سرطانی مربوط به مرگبارترین سرطان‌های جهان را در اختیار پزشکان قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی میل، پژوهشگران توسط نوعی آزمایش خون جدید می توانند 5 نوع سرطان مختلف و وجود تومورهای سرطانی در آن را بدون نیاز به انجام نمونه برداری تهاجمی مشهور به بیوپسی شناسایی کنند.

گفتنی است،این روش تشخیص غیر تهاجمی می‌تواند باعث صرفه جویی در زندگی میلیون‌ها انسان و کاهش هزینه‌های درمانی و جلوگیری از انتشار احتمالی سرطان در اثر نمونه‌برداری شود.

بررسی‌ها نشان می دهند،این شیوه نوین آزمایش می‌تواند برای بررسی و تشخیص انواع سرطان‌ها از جمله سرطان پستان، ریه، معده، روده بزرگ و رحم مورد استفاده قرار بگیرد.

اساس این آزمایش خون یافت نمونه تغییر یافته DNA است که تحت تاثیر تومور دچار تغییر در شاخه‌های خود و تغییر علامت شیمیایی می شود.

در حال حاضر آزمایش خون به تنهایی برای شناسایی نهایی ابتلا به سرطان کافی نیست و انجام آزمایشات تشخیصی تهاجمی چون بیوپسی، کولونوسکوپی و ماموگرافی نیز لازم است.

براساس تحقیقات هنگامی که یک تومور در هر یک از مناطق بدن توسعه پیدا می کند، نوعی ژن خاص به نامZNF154 دچار تغییر نشانه‌های شیمیایی می‌شود.

این نوع آزمایش خون می تواند تغییرات شیمیایی در ژن را شناسایی کرده و از آن طریق با درصد بالا وقوع یا عدم وقوع سرطان را تشخیص دهد.

پژوهشگران هدف از توسعه این آزمایش تشخیصی را شناسایی زود هنگام بیماری سرطان و افزایش امید به زندگی و شانس بهبود مبتلایان اعلام کرده‌اند.

نتایج این مطالعه در مجله تشخیص مولکولی منتشر شده است، در عین حال این آزمایش می تواند برای نظارت بر فعالیت تومورهای سرطانی در طول مراحل درمانی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.