باشگاه خبرنگاران جوان بررسی کرد؛

آيا عدم پرداخت ماليات كارفرمايان تاثيری در پايان غم انگيز تراژدی بيكاری دارد؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در دهه های اخیر برای خانواده ها به وجود آمده، بحران بیکاری جوانان است که با تصویب هیئت دولت، شرکت هایی که به تایید این وزارتخانه نیروی بیشتری استخدام کنند از بخشودگی مالیاتی برخوردار می شوند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران جوان؛ بيكاری، تراژدی دنباله داری كه روز به روز غم انگيزتر از گذشته می شود و هرچه به تعداد فارغ التحصيلان دانشگاهی افزوده می شود اين تراژدی اشك آورتر می شود، چرا كه جوانانی چند سال از زندگی خود را در رشته ای تحصيل كرده اند كه هيچ بازار كاری برای آن وجود ندارد.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در دهه اخیر برای خانواده ها به وجود آمده، بحران بیکاری جوانان و به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

هرچند دولت های گذشته با انجام برخی اقداماتی در تلاش بودند تا از اين بحران گذر كنند اما نتوانستند در زمینه مهار نرخ بیکاری جوانان به ویژه تحصیل کرده های دانشگاهی موفق باشند.

به رغم افزایش چشمگیر شمار جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها، نرخ اشتغال خالص جوانان در سال های ۱۳۹۳-۱۳۸۵ همواره منفی است.

گزارش مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناتوانی بازار کار ایران در ایجاد کار پیش بینی کرده است که نرخ بیکاری ایران در سال ۱۴۰۰ در بهترین حالت به حدود ۱۶ درصد و در بدترین حالت به بیش از ۱۸ درصد خواهد رسید.

در گزارش مجلس شورای اسلامی آمده است؛ در سال ۱۳۹۲ از مجموع ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت جوان ایران ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تحصیلکرده دانشگاه ها بوده اند همچنين میزان اشتغال جوانان ایران که در سال ۱۳۸۴ حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بوده در سال ۱۳۹۳ به ۲ میلیون و ۲۶۰ هزار نفر سقوط کرده است.

بر اساس گزارش مجلس شورای اسلامی هم اکنون تنها ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار جوان بیکار و بویژه جوانان فارغ التحصیل بیکار در کشور وجود دارد که به تعبیر نمایندگان مجلس به "بحرانی بزرگ برای حاکمیت" جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده اند.

از مجموع 2.6 تا 3 میلیون بیکار کشور، 1.7 تا حدود 2.2 میلیون نفر در سنین 15 تا 29 سال قرار داشته اند. به عبارت دیگر، کشور در 8 سال گذشته در پیک تقاضای کارجویان برای کار قرار داشته و طبق گفته کارشناسان، فشار تقاضا برای ورود به بازار کار تا حداقل نیمه دهه 90 نیز ادامه خواهد یافت.

*بحرانی كه تنها مختص ايران و ايرانيان نيست

امروزه بیکاری بیش از پیش به عنوان چشمگیرترین نشانه عدم توسعه در کشورهای جهان سوم به شمار می آيد.

اما كمبود كار و بحرانی كه هم اكنون در كشور وجود دارد قطع يقين تنها مختص ايران نيست چرا كه بررسی جدیدترین وضعیت نرخ بیکاری در کشورهای منطقه آسیا، اروپا و آمریکا نشان می دهد وضعیت بازار کار در برخی مناطق آسیای جنوب شرقی مانند ژاپن با ۳.۱ درصد، هنگ کنگ ۳.۳ درصد، مالزی ۳.۲ درصد، سنگاپور ۲ درصد، کره جنوبی ۳.۱ درصد و تایلند نیز با ۹ صدم درصد به مراتب از قاره اروپا بهتر است.

براساس آخرین اعلام، بیکاری در منطقه یورو ۱۰.۷ درصد، یونان ۲۴.۶ درصد و اسپانیا نیز ۲۱.۶ درصد است. نرخ بیکاری در آمریکا ۵ درصد، چین ۴.۱ درصد، بریتانیا ۵.۳ درصد، اتریش ۵.۶ درصد، بلژیک ۸.۷ درصد و در کشور آلمان نیز ۶.۳ درصد برآورد شده است. از سویی بیکاری در آفریقای جنوبی ۲۵.۵ درصد و در ترکیه نیز ۱۰.۳ درصد است.

*ورود طرحی نو برای مقابله با بيكاری

با توجه به نرخ بیکاری در کشورهای جهان سوم و همچنین در ايران توجه به این مسئله از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نیاز به رسیدن به یک راهکار جهت کاهش اين معضل در ايران بسیار ضروری است حال وزير كار از طرحی نو برای ريشه كن كردن اين مشكل در جامعه می گويد.

علی ربيعی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با اعلام مصوبه جدید دولت درباره جذب نیرو در شرکت‌ها و اعمال بخشودگی مالیاتی، گفت: اشتغال بزرگ بزودی روی نمی‌دهد.

وی افزود: موضوع اشتغال و حمایت از آن مورد تاکید دولت قرار دارد و برنامه ریزی ها بر اساس برش استانی، منطقه ای و محلی در نظر گرفته شده که برای سال آینده در سطح محلی و زنجیره ای کردن خوشه های صنعتی تحول ایجاد خواهد کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارداشت: با تصویب هیئت دولت، شرکت هایی که به تایید این وزارتخانه نیروی بیشتری استخدام کنند از بخشودگی مالیاتی برخوردار می شوند. اشتغال بزرگ به‌زودی روی نخواهد داد چون باید سرمایه گذاری صورت بگیرد و به تولید برسد تا حلقه های پایین شغل ایجاد کنند.

ربیعی افزود: طرح‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و گردشگری از مهم ترین کانون ایجاد اشتغال هستند و اقداماتی در زمینه درمان به منظور اشتغال صورت گرفته که هنوز قطعی نشده است. دولت در نظر دارد برای سال آینده فاصله حقوق بازنشستگی کشوری را به حد قابل قبولی برساند، اگرچه بار مالی زیادی دارد ولی در مرحله اجرا قرار دارد.

وی یادآور شد: این طرح فقط برای بازنشستگان خواهد بود، چرا که از خط و مرز پایین تری در زمینه حقوق قرار نگیرند و این طرح برای سازمان تامین اجتماعی ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بار مالی خواهد داشت.

اهمیت بیکاری تا اندازه ای عبث است، که اسلام بیان می كند بیکاری در اسلام مردود است و از كار به عنوان یک امر مقدس ياد می شود كه اميدواريم طرح های پيش روی دولت هرچه سريع تر به مرحله اجرایی شدن دست يابند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار