مشایخی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

جزئیات تغییر نام خانوادگی برای ایرانیان

مدیرکل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور گفت: تغییر نام خانوادگی با رعایت شرایط برای افراد 18 سال به بالا امکان پذیر است.

بهمن مشایخی مدیر کل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور سازمان ثبت احوال کشور در گفت و گو باخبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: از جمله شرایط تغییر نام خانوادگی دارا بودن واژه های نامناسب و خارجی، بیش از 2 کلمه و یا مغایر با فرهنگ و ارزش های اسلامی و همچنین القاب و عناوین یا نام خانوادگی که ترکیبی از یک واژه و نام محل یا منصوب به مکان، است. 

وی در ادامه گفت: هرگاه فردی نام خانوادگی خود را تغییر دهد، به منظور ایجاد وحدت این تغییر برای دیگر اعضای خانواده از جمله پدر، جد پدری، برادر، خواهر، فرزند و عمو نیز قابل تسری است. 

مشایخی تصریح کرد: نام خانوادگی توسط هر شخص در صورتی که دارای ویژگی نام خانوادگی و بلامعارض باشد انتخاب شده و چنانچه بلامعارض نبوده، باید با اخذ اجازه نامه رسمی از دارنده حق تقدم نام خانوادگی در محل صدور شناسنامه خود اقدام  و در صورت فوت این دارنده حق تقدم با اخذ اجازه نامه رسمی از تمامی وراث می تواند اقدام به تغییر نام خانوادگی کند. 

وی افزود: در صورت عدم دریافت اجازه نامه، فرد می تواند با اننخاب یک واژه به همراه پسوندهای مناسب و مجاز برای نام خانوادگی به ترتیب اولویت از انتخاب 1 تا 10 از میان پسوندهای مجازی که در اختیار متقاضی قرار گرفته که پس از بررسی کارشناسی و به ترتیب اولویت ها در صورت بلامعارض بودن، اقدام به تغییر نام خانوادگی خود کند.

مدیر کل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور تاکید کرد: ایرانیان خارج از کشور می توانند برای انجام این فرآیند به نزدیک ترین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت خود مراجعه و اقدام به درخواست تغییر نام خانوادگی خود کنند تا برابر مقررات انجام شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار