تجهیز و توسعه مراکز مراقبت‌های پرستاری خارج از بیمارستان ضرورت دارد

معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: تجهیز و توسعه مراکز مراقبت‌های پرستاری خارج از بیمارستان ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر میرزابیگی معاون پرستاری وزارت بهداشت در مراسم بزرگداشت روز پرستار ضمن تبریک این روز گفت:پرستاری محدود به زمان و مکان خاص نیست، یعنی حضور دائم و خستگی ناپذیر بر مدار اخلاق،معرفت،ادب و انیس انسان در تمام لحظات شاد و غمگین.

وی درخصوص اقدامات در این مسیر عنوان کرد: براساس نظر کارشناسان برای جبران کمبود نیروی پرستار که با هر قائده با این کمبود مواجه می شویم و حدود 100 هزار نفر در گروه پرستاری کمبود داریم،به کارگیری نیرو و سطح بندی مراقبت پرستاری می باشد، یعنی هم مراقبت عمومی و هم تخصصی و هم بالینی اولیه نیروی خاص خود را می طلبد.

وی ادامه داد:در این رابطه علاوه بر ابلاغ چندین بخشنامه بصورت بنیادین هم چندین اقدام از جمله ایجاد موسسه مطمئن توسط هیئت امنای ارزی در کنار وزارت بهداشت همراه با حقوق و مزایا صورت گرفته است، همچمین به کارگیری 16 هزار نفر نیروی اجرایی برای جبران افزایش بار مراجعات که حدود 7 هزار نفر در بیمارستانهای تازه تاسیس است.

میرزابیگی بیان کرد:افزایش ظرفیت دانشکده های پرستاری را نیز داریم، گفتنی است غیر ممکن است که امروز پرستاری جویار کار، بیکار باشد.

وی اظهار داشت: علاوه بر موارد فوق آموزش و تربیت به منظور به کارگیری تعدادی نیروی یک ساله است که بناست کار بر زمین مانده بیماران را انجام دهند و کار این افراد هیچ تداخلی با کار پرستاران دانشگاهی ما ندارد. همچنین دریافتی پرستاران متناسب با تلاش آنها نبوده است اما گامی مهم در این زمینه در مهر 93 برداشته شد و درصد کارکنان غیرپزشک از 16،19،20و در برخی بیمارستان ها از 22 درصد به 26 و حتی 29 درصد ارتقا یافته که امر بی سابقه ای بوده که محقق شده است.

وی افزود:بهبود جایگاه مدیریت پرستاری در دانشگاه ها، راه اندازی سامانه هوشمند مدیریت پرستاری و... از دیگر اقداماتی است که در طی عمر همین دولت انجام شده است.

میرزابیگی عنوان کرد: یکی از اهداف عملیاتی سال 95 تاسیس مراکز مراقبت‌های پرستاری خارج از بیمارستان می باشد.میانگین این مراکز در دنیا به ازای هر 27 هزار نفر یک مرکز است اما متاسفانه در ایران به ازای هر 400 هزار نفر یک مرکز مجوز دریافت کرده که این مراکز هم یا غیرفعال هستند یا به صورت ناقص و غیرعلمی اداره می شوند که امیدواریم در سالهای آینده این مراکز برای نگهداری بیماران بیماری های مزمن،سرطان و سالمندان فعالتر شوند و رشد یابند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت اظهار داشت:توسعه شاخص های پرستاری در ابعاد روشهای مراقبتی و.. هدف عملیاتی دیگر است .درواقع وجود شاخص های قابل تحقق ما را به رشد آنها هدایت می کند.برنامه های بین بخشی خوبی در موضوعات تحول آموزش پرستاری،توسعه،تحقق و پژوهش برای سال آینده درحال تدوین و پیگیری است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: نبود تعرفه‌های به روز شده و عدم پوشش بیمه‌ای و نبود آیین‌نامه‌های قوی از جمله مشکلاتی است که سبب شده مراکز مراقبت‌های پرستاری خارج از بیمارستان‌ها توسعه نیابد.

میرزابیگی افزود: دومین هدف عملیاتی ما برای سال آینده شروع روند اجرایی اعطای پروانه صلاحیت حرفه‌ای به پرستاران واجد شرایط طی برنامه‌ای با زمانبندی و سطح‌بندی‌های معقول است و هدف اصلی این برنامه نیز ارائه خدمات پرستاری به مردم با وجود پرستارانی دارای هویت و صلاحیت حرفه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه تعریف و توسعه شاخص‌های پرستاری در ابعاد خدمتی، مدیریتی، روش‌های مراقبت و سایر زیرساخت‌های اساسی پرستاری است، افزود: علاوه بر برنامه‌های مهد پرستاری در سال آینده برنامه‌های بین‌بخشی دیگری نیز در تعامل بسیار خوب با سایر معاونت‌های این وزارت همچون تهیه سند عرضه و تقاضا، نظام پرداخت، تحول آموزش پرستاری، توسعه تحقیق و پژوهش، توسعه اخلاق و ارتباطات برای سال آتی در حال تدوین و پیگیری است.

گروه‌های سیاسی در عرصه پرستاری دنبال صید و شکار نگردند
معاون پرستاری وزیر بهداشت به برخی از افراد و گروه‌های سیاسی و سیاست‌‌باز توصیه کرد: در این ایام سال پیشنهاد می‌کنم که این افراد در عرصه پرستاری با پخش دام و دانه دنبال صید و شکار نگردند.

میرزابیگی تصریح کرد: ما به همه پرستاران جز در مکتب عشق و عطوفت، ایثار و لطافت، اخلاق و معرفت و علم و هنر درسی نیاموخته‌ایم و از سیاست به ویژه در معانی سیاست‌زدگی، سیاسی‌کاری و ابزارمندی سیاسی هیچ نمی‌دانیم.

وی گفت: ما با سلامت و شادی مردم شادیم و با درد و ناراحتی مردم ناراحتیم لذا افراد سیاست‌باز بهتر است که دام و دانه خود را در جاهای دیگر پهن کنند و بگذارند پرستاری با اصل اصیل خود باقی بماند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار