باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

"کدام لیست؟ کدام ائتلاف؟"؛ سوال این روزهای اصلاح طلبان و اعتدالگرایان

سه گعده اصلاح طلبان، اعتدالگرایان و صدای ملت رابطه سیاسی و ائتلافی پیچیده و گاه کلاف‌گونه‌ای با یکدیگر دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ١٤ روز ديگر ناقوس انتخابات به صدا درخواهد آمد؛ انتخاباتی كه قرار است با برگه های رأی ملت، تكليف پارلمان دهم و خبرگان پنجم را مشخص كند لذا راست تا چپ سیاسی ایران سخت گرفتار فراهم آوردن مقدمات پيشاانتخاباتی‌اند.

برخلاف اصولگرایان مرکزنشین که با تشکیل شورای ائتلافی و بستن لیست 30 نفره، خود را برای رزم انتخابات آماده کرده‌اند، سه گعده اصلاح‌طلبان، اعتدالگرایان و صدای ملت به پرچمداری علی مطهری، با رابطه سیاسی و ائتلافی پیچیده و گاه کلاف گونه با یکدیگر دست و پنجه نرم می‌کنند.

محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان روز جمعه(23 بهمن) در حسینیه جماران از ارائه لیست مشترک این شورا با نزدیکان دولت خبر داد و در عین حال گفت که "هويت اصلاح‌طلبی و گفتمان اصلاحات را فدای منافع كوتاه‌مدت نخواهيم كرد."

از طرف دیگر؛ تشکلی که در این بین دچار سردرگمی سیاسی در نوع تعامل با جناح های سیاسی به خصوص اصلاح طلبان شده، حزب اعتدال و توسعه است. غلامعلی دهقان سخنگوی اعتدال و توسعه، مدت ها قبل گفته بود که این حزب به طور مستقل از اصلاح طلبان، فعالیت انتخاباتی خواهد داشت اما وی در موضع گیری اخیر خود از همراهی تشکل متبوعش با جناح چپ خبر داده است.

با این وجود؛ دهقان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نوع تعامل اعتدال و توسعه با شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در تهیه لیست چگونه خواهد بود، گفت: "از مدت ها پیش، شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان ، سازوکار خود را داشته است. قرائن و شواهد نشان می دهد که اصلاح طلبان در شهرهای بزرگ، تصمیم جدی دارند که لیست اختصاصی خود را داشته باشند."

آنچه دهقان در این گفت و گو بر آن تأکید داشت، این بود که اعتدال و توسعه قصد دارد تا با یارگیری از اصلاح طلبان، یاران علی لاریجانی در رهروان و مستقلینی نظیر علی مطهری، لیست انتخاباتی خود را ببندد.

از طرف دیگر، گویا در جبهه اعتدالگرایان نیز بر سر ارائه لیست از سوی اعتدال و توسعه حرف و حدیث پیش آمده است. "محسن صفرپور" رئیس شورای هماهنگی جبهه اعتدالگرایان در گفت و گو با خبرنگار ما درباره این موضوع گفت: "ارائه لیست مستقل از سوی اعتدال و توسعه شایسته این حزب نبوده و از اصول و آیین‌نامه‌های یک جبهه خارج است."

علی مطهری که همگان او را با موضع گیری های سیاسی پر حاشیه در مجلس می شناسند، در میان اصلاح طلبان و اعتدالیون، طرفدار کم ندارد؛ شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان یکی از این طرفداران است؛ بر همین اساس هم حسین مرعشی عضو ارشد حزب کارگزاران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان از حضور مطهری در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان خبر داد.

در کنار این، جبهه مستقلین به سکانداری قدرتعلی حشمتیان هم دیگر هوادار و هواخواه مطهری است و قصد دارد تا وی را در جایگاه سرلیستی جبهه خود برای انتخابات قرار دهد.

جبهه "صدای ملت" که در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلسی از مجموعه ای از منتقدان احمدی نژاد به ریاست علی مطهری تشکیل شد، امروز و در آستانه انتخابات مجلس دهم قصد دارد تا به طور مستقل و بدون همراهی با اصلاح طلبان و اعتدالگرایان، وارد گود رقابت شود. علی مطهری با وجود اظهارات مرعشی مبنی بر حضورش در لیست اصلاح طلبان می گوید: "صدای ملت با هیچ گروهی برای انتشار لیست ائتلاف نمی‌کند."

الغرض؛ به نظر نمی رسد که اصلاح طلبان، اعتدالیون نزدیک به دولت و مستقلین نه بخواهند همدیگر را آنقدر در تدوین لیست تحریم کنند که مقدمات پیروزی لیست 30 نفره اصولگرایان را فراهم آورند و نه آنقدر در هم ممزوج شوند که چیزی از گفتمانشان باقی نماند. راه میانه و ارائه لیست ائتلافی با حفظ موجودیت سیاسی و استقلال در بیان گفتمان، شاید تنها راه جناح های مزبور در آستانه انتخابات باشد.

انتهای پیام/

 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار