اصفهان؛

کشور از لحاظ سرمایه‌های اجتماعی جوانان وضعیت خوشایندی ندارد

معاون رییس جمهور در امور بانوان و خانواده گفت: دولت اگر بتواند قدم‌های اساسی را برای ارتقای این سرمایه اجتماعی بردارد و چشم انداز آینده برای جوانان ما ترسیم می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از مرکز اصفهان، شهیندخت مولاوردی در همایش «جوان در آینه آینده » در تالار آزادی دانشگاه كاشان با اشاره به اینکه جوانان یک سوم از جمعیت ما را تشکیل می‌دهند گفت:ما در شرایط منحصربه‌فردی هستیم  که جمعیت‍‌ شناسان از آن به عنوان پنجره یا هدیه جمعیتی و اقتصاددانان به عنوان سود جمعیتی از آن تعبیر می‌کنند.

وی گفت:بر اساس مطالعات وزارت ورزش و امور جوانان و مطالعه و آخرین نظرسنجی‌ها در مورد سرمایه‌های اجتماعی جوانان متاسفانه وضعیت مناسب و خوشایندی نداریم و در رتبه بسیار پایینی هستیم که اینجا وظیفه دولت و نظام است تا به این موضوع توجه کند جوانان را که می توانند منشا تحول باشند به منبعی از چالش‌های مختلف تبدیل نکند.

معاون رییس جمهور در امور بانوان و خانواده،سرمایه‌ اجتماعی را دارای مولفه‌های متعددی از جمله اعتماد عمومی، مشارکت مدنی اجتماعی دانست و گفت: درواقع مشارکت‌هایی که می‌تواند این سرمایه را افزایش بدهد و کمک کند به افزایش سایر سرمایه‌های فیزیکی و مادی که بدون سرمایه اجتماعی به طور قطع و یقین کارآمدی لازم را نخواهد داشت.

مولاوردی اظهارداشت: دولت اگر بتواند قدم‌های اساسی را برای ارتقای این سرمایه اجتماعی بردارد و بیشتر باید تلاش بکنیم بحث امید اجتماعی که در کشور ما غیبت آن در جامعه مشهود است چشم انداز آینده برای جوانان ما ترسیم شود.

وی ضرورت ایجاد باور عمومی برای آینده روشن را تاکید کرد و گفت:برنامه‌ریزان با توجه به ترسیم و برنامه‌ریزی آینده روشن می‌توانند مقدمه‌ای برای افزایش سرمایه اجتماعی ایجاد کنند تا جوانان با اعتماد به صحیح و درست بودن روندهای در پیش گرفته شده و معطوف به نتیجه بودن این روندها بذر امید اجتماعی به خودی‌خود در دل آنها جان می گیرد و شکوفا می‌شود.

وی افزود:اعتماد جان‌مایه سرمایه‌اجتماعی و ملاط نامرئی پیوند اعضای جامعه است که می‌تواند برنامه‌های اجرایی را پیش ببرد و موجب برون رفت از وضعیت موجود، استفاده از شرایط  انسانی زنان و جوانان و حرکت در مسیر توسعه و گام‌های جدی کشور شود.

*اعتماد به قدرت و توان و ظرفیت جمعیت جوانان و زنان در دولت یازدهم

معاون رییس جمهور در امور بانوان و خانواده در ادامه اعتماد به قدرت و توان و ظرفیت نهفته در دو بخش بزرگ جمعیت جوانان و زنان با سرکارآمدن دولت یازدهم را یادآورشد و گفت:همانطور که زنان با حضور گسترده و مشارکت در انتخابات حماسه سیاسی را خلق کردند در مسیر توسعه و پیشرفت نیز می‌توانند حماسه اقتصادی را خلق کنند.

مولاوردی، استقبال زنان در حوزه‌های ثبت نامی مجلس شورای اسلامی و خبرگان را خاطرنشان کرد و گفت:برای نخستین بار 16 نفر در کشور برای حوزه انتخابیه مجلس خبرگان و 2 هزار و 34 نفر برای مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کردند.

وی،تحقق تمامی اصول قانون اساسی و استفاده از تمامی ظرفیت کشور  را یکی از گذاره‌های اعتدال دانست و گفت: حضور زنان، جوانان و دختران تحصیل‌کرده و آمادگی علمی آنها مقدمه و دیباچه‌ای بر ورود در عرصه‌های مختلف است.

وی ادامه داد:این حضور بعد از انقلاب اسلامی مدیون رهبری و رهنمودهای امام راحل و دیدگاهای وی به زنان در تمام عرصهای سیاسی اجتماعی است که از اول انقلاب مشارکت میلیونی آنها را در وقوع انقلاب همراه کرد.

*تعادل نامتوازن و نامتعدال زنان و مردان در جامعه

مولاوردی،حضور زنان و دختران در مدارس و دانشگاه‌ها بعد از انقلاب را تاکیدکرد و گفت: علیرغم همه این زحمات و تلاش‌ها در مسیر حرکت رو به جلو هنوز شاهد وضهیت متعادلی نیستیم.

وی اظهارداشت:میزان پیشرفت یکسان نیست و وضعیت نامتعادلی زنان و مردان در جامعه مشاهده می‌شود که سیاسیت‌گذاران و برنامه‌ریزان باید به این مساله توجه کنند تا الگوی کامل متعادل به دور از تهجر و ابتذال در مسیر توسعه و پیشرفت کشور در افق 1404 رقم بخورد.

وی افزود: با این تعادل سندچشم‌انداز توسعه کشور می‌تواند بر اساس تحقق توسعه پایدار در جامعه انسانی درون‌زا و متوازن را رقم بزند.

شایان ذکر است: خانم دکترشهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهور در درامور بانوان وخانواده در سفر نیم روزی خود برای سخنرانی در همایش «جوان در آینه آینده »  دانشگاه كاشان، بازدید از موسسه خیریه یاس کبود و افتتاح «نخستین مرکز اقامتی میان مدت ویژه بانوان» به این شهرستان سفر کرده بود.

انتهای پیام/پ
برچسب ها: بانوان ، حضور ، فعال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.