در نشست مشترک دست اندرکاران انتخابات و مدیران رسانه ها:

رحمانی‌فضلی: هیچ قصد و غرضی در تایید صلاحیت‌ها وجود نداشت

وزیر کشور گفت: هیچ قصد و غرضی در تایید صلاحیت‌ها وجود نداشت.

رحمانی‌فضلی: تا فردا پیگیر تایید صلاحیت‌ها هستیمبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در نشست مشترک دست اندرکاران انتخابات و مدیران رسانه‌ها که امروز یکشنبه (25 بهمن ماه) در محل وزارت کشور برگزار شد، گفت: ایجاد تضاد و تنش در جامعه و تقویت تردیدها در انتخابات آفت انسجام و وحدت است، لذا رسانه‌ها باید در یک فضای کارشناسی، منصفانه و عادلانه آرا و جناح‌ها را در اختیار مردم قرار دهند.

وی افزود: همه کسانی که از شورای نگهبان تایید گرفته‌اند افراد دلسوزی هستند بنابراین نباید آنها تخریب شوند. تردیدافکنی، تهمت، تخریب و تهدید با اخلاق رسانه‌ای اسلامی سازگار نیست. رسانه‌ها نباید برخی تحلیل‌ها و اظهارات غیراخلاقی و تند را منعکس کرده و باید آبروی داوطلبان را حفظ کنند.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه رسانه‌ها نباید دنبال ایجاد تردید باشند و جبهه دیو و دلبر درست کنند، گفت: ما حق نداریم کسانی که در شورای نگهبان تایید شده‌اند را به طبقه خوب و بد تقسیم کرده و بگوییم برخی از آنها دنبال نفوذ‌ هستند.

وزیر کشور تصریح کرد: رسانه‌ها تاکنون نقش خوبی در همراهی با مردم و تعامل با وزارت کشور داشته‌اند و در این راستا رسانه‌ها باید به وزارت کشور کمک کنند و هرجا خلاف قانون عمل می‌شود تذکر دهند. رسانه‌ها همچنین باید به مردم آگاهی دهند.

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به نحوه آغاز فعالیت‌های انتخاباتی وزارت کشور و تعامل با شورای نگهبان اظهار داشت: در حوزه مقدماتی و زمینه‌سازی انتخابات کارها به خوبی پیش رفت و ما با شورای نگهبان تعامل خوبی داشتیم.

وی افزود: ما دنبال برگزاری انتخابات الکترونیکی بودیم و در این زمینه با وزارت کشور هم تعامل داشتیم اما در نهایت وزارت کشور سخت‌افزار این انتخابات را تایید، اما نرم‌افزار آن را تایید نکرد و نهایتا این شورا با برگزاری انتخابات الکترونیکی مخالفت کرد.

وی در ادامه افزود: ما خدمت رهبری رسیدیم و مطالبه ایشان را درباره انتخابات خواستیم که ایشان فرمودند از وزارت کشور برگزاری انتخابات قانونی و سالم را می‌خواهیم. مبنای ما هم همین بود و ما از همه مسئولانی که تجربه برگزاری انتخابات را داشتند دعوت کردیم و از تجربیات آنها بهره بردیم.

رحمانی‌فضلی گفت: ما اکنون آنچه در گذشته موجب چالش شده را بررسی کردیم و آنها را مدنظر قرار دادیم.

وی با اشاره به ثبت‌نام داوطلبان انتخابات، گفت: این میزان ثبت‌نام‌ها برای ما قابل پیش‌بینی نبود که البته تعبیر ما هم تعبیر مثبتی بود و از این ثبت‌نام‌ها استقبال کردیم. هرچند زحمت ما هم زیاد شد. در مرحله بعد ما هیات‌های اجرایی را تشکیل دادیم. در گذشته فرآیند تشکیل هیات‌های اجرایی موجب اختلافات می‌شد و حتی پای رئیس‌جمور هم وسط می‌آمد ولی ما توانستیم بدون هیچ اختلافی هیات‌های اجرایی را تشکیل دهیم.

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه گفته شد هیات‌های اجرایی عمداً تعداد زیادی را تایید کرد تا زحمات شورای نگهبان را زیاد کند، گفت: ما با قانون خودمان صلاحیت افراد را بررسی کردیم. براساس قانون ما با استعلام از مراجع چهارگانه صلاحیت‌ها را مدنظر قرار دادیم. مراجع چهارگانه اعلام کردند که حدود 10 هزار نفر فاقد سابقه هستند، بنابراین این افراد از نظر قانون ما مورد تایید بودند. البته ما فرصت کافی برای تحقیقات محلی نداشتیم.

وی تاکید کرد: ما هیچ قصد و غرضی هم در تایید صلاحیت‌ها نداشتیم. می‌گفتند نهضت ثبت‌نام انجام شده تا شورای نگهبان تحت فشار قرار گیرد. در حالی که جناحی که درباره او گفته می‌شد نهضت ثبت‌نام به راه افتاده نسبت به جناح دیگر کمتر ثبت‌نام کرده بود.

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان و هیات‌های نظارت گفت: در این مساله سران سه قوه و مسوولان وارد شدند. حرف ما هم این بود که باید شرایط حداقلی برای رقابت شکل بگیرد و حق کسانی که صلاحیت دارند از بین نرود.

وی ادامه داد: بنده جلسات متعددی با دبیر شورای نگهبان داشتم و حتی به دفتر رهبری هم رفتم که توصیه‌ها و ارجاعات متعددی از سوی دفتر رهبری به شورای نگهبان انجام شد و این توصیه‌ها نقش موثری در بررسی صلاحیت‌ها داشت.

وزیر کشور افزود: من پنج جلسه به دفتر رهبری رفتم و دفتر رهبری هم افرادی را به شورای نگهبان فرستادند تا دیدگاه‌های وزارت کشور را آنجا مطرح کنند. من با مسئولان نظام هم مکاتبه داشتم و لزوم رقابت انتخاباتی و تشویق مردم به حضور در انتخابات را یادآور شدم که نتیجه همه این تلاش‌ها تایید صلاحیت‌ 1500 نفر دیگر بود.

وی با تاکید بر اینکه اکنون امکان رقابت در تمام حوزه‌ها فراهم است، اما رقابت‌ها هم‌سطح و هم‌وزن نیست، تصریح کرد: تعیین‌کننده نتیجه انتخابات میزان رقابت یا شهرت افراد نیست، مهم‌تر از آن بیان گفتمان غالب، هم‌دلی و همراهی با مردم و چگونگی بیان مطالبات آنهاست. کسانی همیشه رای می‌آورند که در جهت خواست عمومی مردم رفتار می‌کنند.

رحمانی فضلی یادآور شد: فردا آخرین روز اعلام نتایج است و من همین امروز باز هم با شورای نگهبان مذاکره داشتم و اصرار کردم که نباید حق کسی ضایع شود البته اصرار من به معنای فشار به شورای نگهبان نیست.

وزیر کشور ادامه داد: درباره تهیه صندوق‌های رای نیز ما به دنبال تهیه صندوق‌های شفاف رای بودیم. شورای نگهبان موافق صندوق‌های شیشه‌ای نبود چون آرای آن خوانده می‌شد، بنابراین ما هم صندوقی تهیه کردیم که میزان شفافیت آن به حدی بود که آرای آن خوانده نشود، برای تامین امنیت صندوق‌ها و استحکام آنها نیز آزمایش‌های مختلفی را انجام دادیم.

وزیر کشور با بیان اینکه تنش‌زدایی و رفع شر و حل مسائل اقتصادی از اولویت‌های دولت یازدهم است، گفت: انسجام و امنیت کشور نقش موثری در مذاکرات هسته‌ای داشت و خوشبختانه این مذاکرات به نتیجه رسید.

وی ادامه داد: اکنون در برخی تحلیل‌ها بیان می‌شود که باید یک شبه معجزه رخ دهد در حالی که حل مشکلات اقتصادی به ابزارهای خود نیاز دارد البته انتقاد کارشناسانه باید انجام شود ولی نباید مردم را ناامید کرد.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: افزایش امید مردم موجب افزایش مشارکت مردمی می‌شود، ما به لحاظ امنیتی و انسجام ملی در شرایط مطلوبی هستیم و در منطقه هم تاثیرگذاریم البته تهدیدات وجود دارد اما آنها کنترل و مدیریت‌شده هستند،اکنون مسائل منطقه‌ای بسیار پیچیده شده و اگر ما همین مسیر فعلی یعنی وحدت، انسجام و امنیت داخلی را دنبال کنیم موفق می‌شویم.

وی تاکید کرد: حضور پرشور در انتخابات موجب تقویت امنیت کشور می‌شود، در این مسیر رسانه‌ها ناظر، همراه و نقاد ما باشند و افراد شایسته را به مردم معرفی کرده و در این زمینه از مرزهای حزبی و گروهی خارج شوند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: نگران امنیت انتخابات هم نباید باشیم چراکه ما مراقب امنیت کشور هستیم و از فعالیت‌های در چارچوب قانون حمایت کرده و دستور داده‌ایم با کسانی که تجمعات قانونی را برهم می‌زنند برخورد شود.

وزیر کشور در پایان اظهار داشت: ضروری است که بعد از انتخابات قانون انتخابات کشور اصلاح شود، نحوه ثبت‌نام‌ها یا چگونگی تحقیقات محلی باید اصلاح شود زیرا تفاسیر مختلفی در این مورد وجود دارد. ما باید نقش احزاب را در انتخابات پررنگ کنیم. ما ایرادات قانون انتخابات را جمع‌آوری کردیم و باید فضا در مجلس دهم برای اصلاح قانون انتخابات مهیا شود، به ما می‌گویند پول‌های کثیف اکنون وارد انتخابات شده که ما در جواب گفتیم که این مسائل را یک سال پیش مطرح کردیم. این مسائل باید حتما حل شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
یعنی چه جلو تجموعات گرفته نشود مگر در شرایط حساس کنونی انتخابات در کشوری که صدها هزار نفر در این راه مقدس خودشان فدای این انقلاب کرده اند جایز است افرادی بیایند در جامعه روب وحشت راه بیدازند جهت نفوذ در رای مردم عقلانی نیست در شروف انتخاب کسی تجمع کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
چرا قانون اجباری کردن رای دادن تصویب نميشه ؟؟چطور یک نفر تو ایران فعالیت اقتصادی می کنه اما تو انتخابات شرکت نمی کنه ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
کار بسیار شایشته ای است که صندوقها شیشه ای نباشد اگر شیشه ای بود از نظر امنیتی درگیری بوجود می امد
آخرین اخبار