باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

چرا "ریاض" جنگنده‌هایش را در پایگاه "اینجرلیک" ترکیه مستقر کرد؟ + نقشه و تصاویر

اخیرا ریاض تصمیمی تامل برانگیز اتخاذ کرده است.

به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  تحولات سوریه مراحل دشوار و پیچیده ای را طی می‌کند و برخی کشورهای منطقه همچون ترکیه و عربستان سعودی به دنبال پیچیده تر کردن بحران سوریه هستند.


"ریاض" تصمیم گرفته تا در جنگ زمینی سوریه به ائتلاف ضد داعش کمک کند که به نظر می‌رسد پشت پرده این اقدام،  اهداف دیگری را دنبال می‌کند که رویارویی با نظام سوریه و شخص "بشار اسد" یکی از این راهبردهاست.



**استقرار جنگنده های سعودی در پایگاه "اینجرلیک"

ژنرال  "احمد العسیری" مشاور وزیر دفاع عربستان با اشاره به حضور نظامی در پایگاه اینجرلیک گفت : "ریاض" به مقابله با گروه تروریستی داعش متعهد شده است و این اقدام عربستان سعودی بخشی از همان تلاش هاست.



چرا


چرا


وی ادامه داد: حضور کنونی عربستان در این پایگاه هوایی تنها به  جنگنده های هوایی و نه سربازان زمینی محدود شده است . "عسیری" در پاسخ به این سوال که آیا سربازان زمینی نیز وارد این پایگاه هوایی خواهند شد یا نه، گفت: آنچه که اکنون از سوی عربستان به پایگاه هوایی ارسال شده است جنگنده های هوایی بوده  که بخشی از نیروهای ما محسوب می شوند.


"چاوش اغلو"  وزیر خارجه ترکیه در گفت وگو با رسانه های این کشور گفته بود که عربستان سعودی بازرسانی را به پایگاه هوایی اینجرلیک برای آماده سازی با هدف ارسال جنگنده های هوایی خود اعزام کرده است.


البته رژیم سعودی یکی از مخالفان جدی "بشار اسد" رئیس جمهور و نظام سوریه بوده و در چند سال اخیر  تمام تلاش خود را برای ضربه زدن به دولت این کشور  انجام داده است.  استقرار جنگنده های ارتش رژیم سعودی در پایگاه هوایی "اینجرلیک" در شهر  "آدانا" در جنوب ترکیه نشان می‌دهد که سعودی ها به دنبال تقویت گروه های تروریستی در سوریه هستند.



**سعودی ها در سوریه به دنبال چه هستند؟

ارتش عربستان به دنبال آن است تا با استقرار جنگنده های خود در پایگاه هوایی "اینجرلیک" روند پیشروی ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه را در دو استان  "حلب" و  "لاذقیه"  با کندی مواجه کند.


البته نیت رژیم سعودی در اعزام نیروی نظامی به سوریه مشخص نشده؛  اما نکته بارزی که وجود دارد اینکه سعودی ها به دنبال کمک به تروریست ها  هستند و در جبهه جنوب و شمال از آن ها حمایت خواهند کرد.


عادل الجبیر وزیر خارجه پادشاهی عربستان در چند روز اخیر اظهارات تامل برانگیزی را درباره سوریه مطرح کرده که از جمله آن ها می توان به ادعای غیر قانونی بودن دولت سوریه و استفاده از زور برای سرنگون کردن "بشار اسد" اشاره کرد.



البته نقشه های هوایی و ماهواره ای نشان می‌دهد که  استقرار جنگنده های سعودی در پایگاه  "اینجرلیک" در پوشش عملیات  ضد داعش در واقع اسکورت یا پشتیبانی از جنگنده های آمریکایی برای نبرد با نظام سوریه است.


چرا

چرا




**اقدامات مشکوک مثلث ترکیه - ایالات متحده آمریکا -عربستان سعودی

به نظر می‌رسد ترکیه و ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی به دنبال ایجاد یک ائتلاف هستند تا از طریق پایگاه  "اینجرلیک" اقداماتی را انجام دهند. احتمالا جنگنده های "اف 15"  و "اف 16" ارتش عربستان و ترکیه در یک قرارگاه مشترک به دنبال ایجاد یک مسیر پشتیبان برای کمک به تروریست های تکفیری در شمال سوریه هستند تا از این طریق به "مسکو" فشار بیاورند تا عملیات نظامی  "کرملین" در سوریه متوقف شود.



چرا



"دیمیتری مدودوف" گفت: آمریکایی ها و همپیمانان عرب ما باید درباره آغاز جنگی مستمر فکر کنند؟ آیا آنان معتقدند که در چنین جنگی به سرعت پیروز می شوند؟ "مدودوف" در مصاحبه با روزنامه آلمانی "Handelsblatt" اظهار داشت: به جای ایجاد یک جنگ جهانی جدید، باید همه طرفها را به نشستن پای میز مذاکره مجبور کرد.


وی تصریح کرد: اختلافات سیاست نباید بهانه ای برای دخالت در امور کشورهای دیگر باشد. مدودوف در مصاحبه با این روزنامه آلمانی، اظهار داشت: شاید ارزیابی های مختلفی درباره سیاستمداران داشته باشیم، ولی این امر نباید دلیلی برای آغاز دخالت یا سوزاندن کشور (سوریه) از داخل باشد، اکنون جنگی در داخل سوریه به راه افتاده و همه آسیب دیده اند، شیعیان، اهل سنت، و دیگران مانند دروزی ها و مسیحیان و علوی ها ...  ولی باید تلاش می شد تا انتخاباتی در آنجا برگزار شود، به جای آنکه چنین حمله شدیدی صورت بگیرد که در نتیجه آن همه گرفتار رنج و مشکلات شوند.


مدودوف افزود: از رویدادهای سوریه باید عبرت گرفت که ایجاد مشکل چه اندازه آسان است ولی حل آن چقدر دشوار.  وی خاطرنشان کرد: حضور نظامی روسیه در سوریه برای دفاع از منافع ملی است و باید در نظر داشت که رهبری سوریه از روسیه این پشتیبانی نظامی را خواستار شد.  وی تأکید کرد: در روسیه قومیتهای مختلف و برخی افراد افراطی هستند، و روسیه با آنها در قفقاز جنگید، و این افراطی ها گاهی به کشورهای دیگر نفوذ می کنند.


سردار سرتیپ  "سید مسعود جزایری"  سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در این زمینه اظهار داشت: قطعا ما اجازه نخواهیم داد وضع سوریه مطابق آنچه کشورهای شرور به دنبال پیاده سازی سیاست‌های خود هستند، پیش برود و در وقت لازم تصمیمات مقتضی را خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: عربستان هرآنچه در توان داشته است در میدان سوریه به کار گرفته و هم اکنون نه تنها در سوریه بلکه در یمن نیز با شکست و ناکامی مواجه شده و سعودی‌ها اگر می‌توانستند تا به حال نیروهای خود را به سوریه وارد کرده بودند؛ عربستان فاقد چنین توانی است و البته اگر بیش از این بخواهد در مساله سوریه ورود پیدا کند، بیش از امروز دچار شکست و ناکامی خواهد شد.


 ارتش رژیم سعودی قصد دارد تا خود را وارد آوردگاهی کند که شکست های تاسف باری در آن نهفته است. سوریه یک میدان جنگی بزرگ بوده که ابعادش در ظاهر کوچک است و یقینا رژیم سعودی هنوز به عمق باتلاق سوریه آگاهی ندارد.



گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
کچل سعودی تو کجا و جنگ با مقاومت کجا.برو به موهات سشوار بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
مرگ برآل سعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
انشاالاه به زودی زود برای رفتن به عربستان دیگه نیازی به ویزا نخواهیم داشت منتها موندم عربستان زیر نظر کدوم استان استان میخواد اداره بشه.
-
ناشناس
۰۸:۳۶ ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
مطمئنم دلشون واسه صدام گوربه گورشده تنگ شده !
آخرین اخبار