کیفیت چالش اصلی صنعت داروسازی کشور

عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشکده علوم پزشکی تهران گفت: چالش اصلی صنعت داروسازی، کیفیت است.

دکتر سید حمید خوئی عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشکده علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با نامناسب خواندن وضعیت فعلی صنعت داروسازی در ایران، علی رغم پتانسیل‌های بسیار خوب موجود در داخل کشور تصریح کرد: شاید امروز کمتر دارویی باشد که دانشمندان ایرانی امکان تولید آن را نداشته باشند.

وی افزود‌: بسیاری ازداروهای وارداتی نه به علت اینکه فناوری ساخت آن در ایران وجود ندارد بلکه به علت هزینه‌های سنگین تولید آن برای مساحت محدود کشور، مقرون به صرفه نیست و اقدام عملی برای ساخت این داروها صورت نگرفته است.

نایب رئیس دوم شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر آن که حساسیتی که برای کیفیت داروهای ساخت داخل نشان داده می شود یا بیشتر یا به همان اندازه نسبت به داروهای وارداتی هم باید صورت گیرد، اذعان داشت: متاسفانه هیچگاه صحبت از کیفیت داروهای وارداتی نیست و پیش فرض مسلمی برای صاحب نظران و منتقدان کیفیت داروی ایرانی وجود دارد که هر داروی وارداتی، از بالاترین استانداردها و کیفیت ها برخوردار است.

وی این مهم را ظلمی در حق صنعت داروسازی ایران عنوان و تصریح کرد: پیش از انقلاب داروهای وارداتی عمدتا از کمپانی‌های صاحب نام و از کشورهای عمده صنعتی چون آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس و سوئیس وارد می شد اما امروز وقتی از هر جا دارو  وارد می شود.
 
به گفته عضو داروساز هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ، امروز صنعت داروسازی کشور در وضعیت کاملا مطلوبی قرار دارد اما در شرایط فعلی که این صنعت بسیار  نقد پذیر است، از بسیاری از کارخانجات داروسازی که با داروهای وارداتی خود در بازار ایران نفوذ کرده‌اند، کیفیت داروی داخل اگر بالاتر نباشد، پایین‌تر نیست.

وی اضافه کرد: به هر حال برای برون رفت از وضعیت کنونی چند اقدام اساسی توسط دولت به عنوان متولی اصلی بخش سلامت در کشور باید انجام شود و اقدامات عملی جامعی را برای تحقق این شرایط فراهم کند.

 

انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار