در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

فناوری وسایل توانبخشی در کشور وجود ندارد

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: با توجه به این که فناوری وسایل توانبخشی در کشور وجود ندارد، در تلاش هستیم تولید کنندگان داخلی را جهت خودکفایی در ساخت این وسایل تشویق کنیم.

حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص واردات تجهیزات کمک توانبخشی به کشور اظهار داشت: یکی از ابعاد توانمند سازی افراد معلول و سالمندی که دچار ناتوانی هستند این است که وسایل کمک توان بخشی در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

وی در خصوص تعریف وسایل توانبخشی گفت: امروزه این تعریف فراتر از وسایل سنتی یعنی عصا و سمعک است، یعنی نرم افزارهای بسیاری در این حوزه تهیه و تدارک دیده شده که مورد استفاده قشر‌های مختلف جامعه معلولیت مخصوصا نابینایان قرار می‌گیرد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: ابزار بسیاری هر ساله در جهت خواسته های روزمره افراد معلول و سالمندان تولید می‌شود که سازمان بهزیستی دو وظیفه فرهنگ سازی و آگاه سازی اقشار معلول را در زمینه وسایل توانبخشی بر عهده دارد.

نحوی نژاد افزود: این سازمان در تلاش است تا اقشار معلول را با فناوری روز و ابزاری که جهت کمک توانبخشی ساخته می‌شوند، آشنا کند.

وی  با توجه به این که فناوری وسایل توانبخشی در کشور وجود ندارد، گفت: در همین راستا در تلاش هستیم تولید کنندگان داخلی  را جهت خودکفایی در ساخت این وسایل تشویق کنیم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: سازمان بهزیستی سالانه با رایزنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بودجه ای را در نظر می‌گیرد که زمینه تهیه و توزیع این وسایل ایجاد شود.

نحوی نژاد تصریح کرد: اعتبارات تعیین شده با توجه به نیازها و جامعه هدف بین استان‌های کشور توزیع می‌شود.

وی با اشاره به این که وسایل توانبخشی به عنوان کار رفاهی هدف سازمان بهزیستی نیست، گفت: این سازمان در نظر دارد واردات مناسب را از طریق تقویت وارد کنندگان بخش خصوصی بهبود بخشد.

معاون امور توان بخشی سازمان بهزیستی کشور در خصوص بودجه وسایل توانبخشی بیان کرد: سال 94 حدود 340 میلیارد ریال اعتبار وجود داشت که در روز جهانی معلول 100 میلیارد ریال دیگر از اعتبار پیامک‌ها به این امر اختصاص یافت که جمعا تمامی این مبلغ به تهیه وسایل کمک توانبخشی اختصاص پیدا کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار