اردبیل؛

شهرت جهانی بقعه شيخ صفی الدين اردبيلی

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی یکی از آثار باستانی مهم کشور است که در سال 89 به عنوان يازدهمين اثر ارزشمند تاريخی ايران از سوی يونسكو به ثبت جهانی رسيده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی یکی از بنايهای كم نظير کشور است که توسط عارف ربانی شيخ صفی الدين اردبيلی جد شاهان صفوی پس از وفات او در سال 735 ه ق توسط فرزنداش شيخ صدرالدين موسی ساخته شد.

در طول زمان و به ويژه در دوران حكومت صفويه باتوجه به احترام خاص شاهان صفوی به جد خود بخش های ديگری به اين مجموعه افزوده شد و مجموعه بقعه شيخ صفی هم اكنون دارای هشت بخش اصلی شامل مسجد جنت سرا - قنديل خانه - حرم خانه - چينی خانه - چله خانه - شربت خانه - گنبد الله الله و شهيدگاه است که در محله عالی قاپو اردبیل( دروازه) واقع شده است.

علاوه بر مقبره شيخ صفی و مرقد شاه اسماعيل اول - آرامگاه های ديگری از شاه زادگان صفوی و سرداران قزل باش ازجمله شهيدان جنگ چالدارن و شروان در اين بقعه و محل شهيدگاه قرار دارند.

احیا و مرمت بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

حاجی زاده مديركل ميراث فرهنگی، صنايع ‌دستی و گردشگری استان اردبيل گفت: برای مرمت مجموعه بقعه شيخ صفی‌ الدين اردبيلی پس از ثبت جهانی در یک سال گذشته از محل اعتبارات استانی يك ميليارد و 286 ميليون ريال و از محل اعتبارات ملی نيز 7 ميليارد و 800 ميليون ريال اختصاص داده شده است.

وی افزود: در حال حاضر 54 پروژه مرمت، بازسازی و بهسازی آثار باستانی در اردبیل اجرا می شود و البته 12 اولویت پژوهشی برای اجرای این پروژه ها در نظر گرفته شده است.

در طول قرون گذشته بسياری از اشيای ارزشمند بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی به شيوه های گوناگون از محل خارج شد و هم اكنون بخشی از اين اشيا از جمله قالی معروف شيخ صفی زينت بخش گنجينه های آمريكا - روسيه و اروپااست.

با این وجود رایزنی هایی برای باز پس گیری آثار این مجموعه صورت گرفته، وزارت امور خارجه نیز به این موضوع ورود داده شده تا با تعامل و همکاری بیش از پیش پیگیری شود.

فرش تاریخی شیخ صفی جزو 50 شاهکار جهان است

به گفته کارشناس میراث فرهنگی فرش تاریخی و ارزشمند بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی که جزو 50 شاهکار جهان خوانده می شود هم اکنون در موزه ویکتوریا و آلبرت انگلیس نگهداری می شود.

فرش شیخ صفی از نظر طرح و بافت یکی از نفیس ترین و مشهورترین قالی های جهان بوده و کارشناسان آثار هنری، این فرش را با نقش و نگاره های زیبای آن، یک اثر هنری انتزاعی منحصر بفرد می دانند که از نظر سطح هنری با نقاشی های انتزاعی قرن حاضر برابری می کند. این اثر علاوه بر جلوه ها هنری یک سند تاریخی نیز محسوب می شود زیرا دارای تاریخ و امضا است.

طراحی چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی بصورت معماری ایرانی اسلامی است

به گفته کارشناسان میراث فرهنگی مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی بخشی به نام چینی خانه دارد که به روایت تاریخ طراحی معماری ایرانی اسلامی آن توسط شیخ بهایی دانشمند نامدار قرن یازدهم هجری صورت گرفته است.

این طرح به شکل چینی خانه در مجموعه آرمگاه شیخ صفی احداث و به عنوان محلی برای نگهداری چینی های اهدایی به شاهان صفوی از سراسر دنیا در نظر گرفته شده است وچینی خانه در قسمت خاوری قندیل خانه یا رواق اصلی قرار گرفته که با دو ورودی باریک با دارالحفاظ ارتباط می‌یابد.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی همه ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی است

حاجی زاده مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل با بیان اینکه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی یکی از آثار تاریخی و باستانی کشور است گفت: همه ساله این بقعه تاریخی میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

اجرای طرح معرفی مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی به گردشگران اروپایی و کشورهای ترکیه، آذربایجان و هندوستان باعث افزایش توسعه گردشگری استان می شود چراکه ورود گردشگران به منطقه در معرفی سایر آثار و جاذبه های تاریخی و فرهنگی موثر است.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی یکی از بناهای تاریخی و یادگار دوران صفوی است که امیدواریم مسئولان در مرمت و احیا و نگهداری آن تمام تلاش خود را بکار گیرند تا این اثر تاریخی بعنوان یک میراث گرانبها برای همیشه ماندگار شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.