باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

"لشکر چهارم زرهی" ارتش سوریه "آماده جنگ" با ترکیه؟! + نقشه و تصاویر

"لشکر چهارم زرهی" ارتش سوریه تحرکاتی را در شمال این کشور داشت.

به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ارتش سوریه و نیروهای دفاع وطنی این کشور همراه همپیمانانش در محور مقاومت و فدراسیون روسیه پیشروی‌های خوبی را در جبهه شمالی و در دو استان "حلب" و "لاذقیه" داشته‌اند.



سرعت پیشروی‌ها به حدی بوده که بیش از 2000 کیلومتر مربع در شمال سوریه آزاد شده و تروریست‌های تکفیری داعش، جبهه النصره، احرار‌الشام و ... در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته‌اند و از هم‌پیمانان منطقه‌ای خود یعنی ترکیه و عربستان سعودی کمک خواسته‌اند.



در دو هفته گذشته حرکات مشکوکی از سوی ترکیه و عربستان سعودی مشاهده شده است. این تحرکات در دو محور عمده به استقرار جنگنده‌های پیمان آتلانتیک شمالی و عربستان سعودی در پایگاه هوایی "اینجرلیک" و در کنار حضور زمینی در نزدیکی مرز استان‌های "حلب" و "لاذقیه" تا استقرار نیروی زمینی ارتش عربستان در مرز اردن و سوریه ختم شده است.


سردار سرتیپ "سید مسعود جزایری" معاون ستاد کل و سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در گفت و گو با خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اقدامات اخیر ارتش ترکیه در سوریه و تلاش آن‌ها برای پیشروی به سمت شهر "جرابلس" اظهار داشت: ارتجاع منطقه به کمک آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی آن چه در توان داشتند ضد دولت و ملت سوریه انجام دادند.





وی با اشاره به شکست همپیمانان منطقه‌ای آمریکا خاطرنشان کرد: تحرکاتی که این روزها از آن سخن گفته می‌شود بیشتر برای پوشش ناکامی‌های حامیان تروریسم (ترکیه) در منطقه است.



"ولادیمیر آخمتوف" محقق ارشد موسسه مطالعات شرقی دانشکده علوم فدراسیون روسیه در این باره معتقد است: اگر چه رژیم  "ریاض" علاقه شدیدی به جنگ با گروه تروریستی داعش نشان می‌دهد، اما این امر با تردید همراه است. وی افزود:  "ریاض"  به دنبال حمایت تسلیحاتی از معارضینی است که با دولت سوریه می‌جنگند.



پادشاهی عربستان  و ترکیه مدتی طولانی است که از تروریست های تکفیری داعش و جبهه النصره حمایت می‌کنند و در این مسیر هزینه های انبوهی را تقبل کرده اند ؛ اما نتیجه ای که گرفتند برایشان مورد پذیرش نبوده و لذا می‌خواهند به صورت مستقیم وارد آوردگاه سوریه شوند.


اخیرا مطلبی در رسانه‌های خارجی مطرح شده که ارتش سوریه خود را برای حمله احتمالی زمینی ترکیه آماده می‌کند و در این زمینه تمهیدات گسترده‌ای اندیشیده که استقرار  "لشکر چهارم زرهی" ارتش سوریه در استان "لاذقیه" نمونه‌ای از آن است.



منابع رسانه ای نزدیک به نظام سوریه گزارش دادند: لشکر چهارم زرهی سوریه به فرماندهی "ماهر اسد" برادر "بشار اسد"، دو روز پیش عملیات استقرار نیرو در مناطق استراتژیک و حیاتی در "لاذقیه" را باهدف مقابله با هرگونه حمله احتمالی ترکیه و عربستان آغاز کردند. این منابع تاکید کردند: عملیات انتقال نیروهای لشکر چهارم به لاذقیه با نظارت شخص "ماهر اسد" انجام شد و به این لشکر دستور داده شد تا با هر تشکل نظامی دیگر وابسته به نیروهای سوریه هماهنگ باشد؛ همچنین به فرمانده لشکر چهارم زرهی دستور داده شد تا از ورود هر شخص نظامی که متعلق به این لشکر مستقر شده در این مناطق نیست، جلوگیری کنند.












نیروهای لشکر چهارم زرهی به فرماندهی افسران درجه دار به جای نیروهای ویژه و گارد ریاست جمهوری که ماموریت حراست و حمایت از پایگاه نظامی روسیه در فرودگاه نظامی "حمیمیم" را داشتند، در اطراف این پایگاه نظامی مستقر شدند. نیروهای این لشکر بندر  "لاذقیه" و همه مهمات آن و منطقه "الحره" و انبارهای مهمات و برخی از مناطق داخل شهر را تحویل گرفتند.


تحرکات اخیر این لشکر پیشگیرانه و احتیاطی توصیف شده است و همچنین از قاچاق و سرقت در گذرگاه های دریایی جلوگیری کردند. همچنین این منابع تاکید کردند: استقرار سکوی موشکی ضد هوایی در ساحل سوریه برای مقابله با جنگنده های عربستانی یا ترکیه در زمان نقض حریم هوایی سوریه درحال انجام است.



**ماموریت "لشکر چهارم زرهی" ارتش سوریه چیست؟

"لشکر چهارم زرهی" ارتش سوریه یکی از ممتازترین واحدهای نظامی و تجهیزاتی بین لشکرهای ارتش این کشور به حساب می‌آید که وظیفه اصلی آن مبارزه با تروریسم و کمک به نظام سوریه بوده و فرمانده این لشکر "ماهر اسد" برادر رئیس جمهور سوریه است. مقر لشکر چهارم زرهی ارتش سوریه در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری سوریه و "داریا" بوده؛ البته موقعیت قطعی این مقر در منطقه امنیتی "دیماس" در اطراف دمشق است. "لشکر چهارم زرهی" و گارد ریاست جمهوری ارتش سوریه و واحدهای مجتمع  10 هزار نفر نظامی و صدها دستگاه تانک دارد. 






سرتیپ ستاد  "غسان بلال" از افسران امنیتی "لشکر چهارم زرهی" ارتش سوریه بوده که به همراه "ماهر اسد" در طرح‌ریزی عملیات مبارزه با تروریسم در "ریف دمشق" نقش مهمی را ایفا کرده است.



البته لشکر چهارم زرهی ارتش سوریه در تکمیل محاصره شهر "داریا" در "ریف دمشق" به کمک رزمندگان حزب الله نقش مهمی ایفا کرده است و تاکنون در حفاظت از دمشق و توابع آن تلاش گسترده ای را شکل داده و خطوط دفاعی مسلحین را در مناطق مذکور شکسته است.








استقرار "لشکر چهارم زرهی" ارتش سوریه در استان "لاذقیه" نشان می‌دهد، هرچند که احتمال یک حمله زمینی گسترده از سوی ارتش ترکیه ضعیف بوده، اما دفع خطر احتمالی اغلب واجب بوده و نظام سوریه با این اقدام راه را برای زمینه‌چینی حمله نظامی ارتش ترکیه بسته است.



** هدف ارتش ترکیه از گلوله‌باران‌های اخیر چه بود؟

گلوله‌باران‌های اخیر ارتش ترکیه در مرز نشان می‌دهد، آنها تنش‌های سطحی را ایجاد می‌کنند تا توانمندی ارتش سوریه‌ای که 5 سال با تروریست‌های تکفیری جنگیده را محک بزنند، اما در حال حاضر نیروهای سوری دست برتر را در تحولات شمال سوریه در اختیار دارند.


عصبانیت "آنکارا" از این بابت است که چرا ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه توانسته‌اند "ریف شمالی حلب" را گام به گام پاکسازی کنند و اردوغان و مقامات بلندپایه حزب "عدالت و توسعه" به خاک سوریه طمع دارند و به دنبال آن هستند تا استان‌های "حلب"، "ادلب"، "لاذقیه" را از سوریه جدا کنند؛ اما "دمشق" تمهیدات لازم را برای مقابله با حمله نظامی احتمالی "آنکارا" اندیشیده است.


فدراسیون روسیه و جنگنده‌های "کرملین" هم پشتیبانی هوایی لازم را در مبارزه با تروریست‌ها از ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه داشته‌اند و لذا اگر لازم باشد، این حمایت‌ها در تجاوزات خارجی نیز ادامه می‌یابد و این موضوعی است که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور فدراسیون روسیه به آن اشاره داشته است.



گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر پاشا
۱۴:۳۰ ۱۱ آذر ۱۳۹۵
مرگ بر عرعرستان
مرگ بر ترکیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
زنده باد حسن نصرالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
اردوغان داره به اسرائیل خدمت می کنه و در این راه حتی دوست داره مملکت خودش هم تجزیه و داغون بشه .مردم ترکیه هنوز نمی دونن که اردوغان یه داعشی و صهیونیست هستش
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۶:۱۸ ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
مرگبراردوغان اسرائیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
دورود مردم و ارتش سوریه زنده باد پیروز باد همیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
آقا ادوغان هرگز مردم ترکیه را نفرست به جنگ مردم سوریه وعراق ،دل رژیم اسراییل را داری شاد میکنی،بگو مرگ بر اسراییل بگو مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
زنده باد مردم و ارتش سوریه زنده باد پیروز باد همیشه

مرگ برعربستان وترکیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
عربستان که تکلیفش مشخصه ولی اردوغان چرا نمیفهمه که به طناب اسرائیل و آمریکا نمیشه اطمینان کرد جایی زیر پای ترکیه را خالی میکنند که دیگه راهی برای برگشت نداشته باشه . و اسرائیل هم سالهاست در تحقق این هدف یعنی هرج و مرج هر بیشتر در اطراف خودش و خاورمیانه هست امیدوارم هر چه زودتر سر عقل بیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
به گفته امیر المومنین علیه السلام که فرمودند: اگر در ان سر دنیا خلاخال از پای زن مسلمانی بکنن این ور دنیا شیعه ای بشنوه دق کنه جای ملامت نداره
جان فدای اسلام و ال علی علیه اسلام
سرم فدای شما خاندان نبوت
زندگیم فدای تو یا زینب و یا حسین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
جبه مقاومت و ارتش سوریه نصرمن الله وفتح القریب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
ساغول پوتین
Iran (Islamic Republic of)
ض
۱۵:۱۵ ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
یاشاسین ایران سربازی
آخرین اخبار