گوشتان بدهکار حواشی دارویی نباشد

وزیر بهداشت گفت: در حوزه دارو همیشه حاشیه وجود داشته نباید گوشتان بدهکار این حواشی باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در آئین معرفی دستاوردهای صنعت دارویی و تجهیزات پزشکی کشور که امروز در تالار وحدت برگزار شد؛ بیان کرد: در حوزه دارو همواره حاشیه بوده است خیلی گوشتان بدهکار این حواشی نباشد ما نیز سعی کرده‌ایم محکم بایستیم. پایداری دکتر دیناروند در این زمینه هم موثر بوده است با توجه به اینکه کار کردن در این عرصه بسیار سخت است اگر به حاشیه‌ها توجه نکنیم و بپذیریم که پیشرفت کشور در تعامل و بهره‌گیری از تجربه دنیا است می‌توانیم به افتخارات بزرگی دست پیدا کنیم. 

وی افزود: نمی‌توان ادعا کرد که می‌خواهیم رتبه یک منطقه را کسب کنیم و در عین حال از هر تولید کننده‌ای به چشم مظنون استقبال کنیم. اکنون نیز کشور چین با همه ذی‌نفعان که آمریکا مهمترین آنهاست تعامل و رابطه تجاری دارد. با این شرایط مگر نفوذ در چین اتفاق افتاده است و آیا چین وابسته شده است؟ 

هاشمی با بیان اینکه نباید نگاه سیاسی آلوده به مسائل کشور داشته باشیم، عنوان کرد: باید برای پیشرفت کشور و استقبال و قدردانی از شرایط فعلی چشم بینا و دل دریایی داشته باشیم.  در حال حاضر اشتغال، معیشت و آسیب‌های اجتماعی از جمله مشکلات مردم هستند و بهبود این شرایط میسر نیست جز از مسیر سیاسی، دولت و مدیران کارآمد. 

وی ادامه داد: امیدواریم در سال آینده در حوزه‌های مختلف ارتقا پیدا کنیم مخصوصا در حوزه آنتی بادی مونوکلونال امیدواریم در آینده تعداد این محصولات به عدد دو رقمی برسد. 

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه امروزه پیشرفت کشور در جهت توسعه و استقلال باعث خوشحالی مردم می‌شود، گفت: اگر به فکر پیشرفت کشور باشیم معیشت مردم رونق خواهد گرفت و آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا خواهد کرد. اگر بگوییم کشور به مجاهدات اقتصادی نیاز دارد شما در حوزه دارو و تجهیزات در راس این هرم هستید چرا که کمتر حرف می‌زنید و بیشتر عمل می کنید و حاصل عمل شما استقلال، فناوری، افتخار ملی، و توسعه امنیت کشور است. امیدواریم هر هفته دل مردم را شاد کنیم. 

هاشمی با اشاره به این که جایگاه ملت ایرانی فراتر از وضعیت فعلی است، گفت: امیدواریم مسئولین بسترهای لازم را برای رشد بهتر فراهم کنند و این میسر نمی‌شود مگر این که در کشور فضای همدلی، وحدت و توجه به آرمان‌های دولت وجود داشته باشد شایسته پروری در سایه خود بینی و منفعت طلبی میسر نیست.

وی ادامه داد: نظر شخصی من راجع به دارو این است که گسترش صادرات بسیار اهمیت دارد زمانی می‌توانیم ادعای پیشرفت داشته باشیم که بتوانیم بازار تشنه منطقه را تصاحب کنیم برای رسیدن به این مهم باید زحمت بکشیم و به نداشته‌های خود واقف باشیم و در جهت رفع آنها تلاش کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اقدام ماندگار دکتر ظریف اذعان کرد: اگر صادرات توسعه پیدا کند کیفیت داروی داخلی هم افزایش پیدا می‌کند و در نهایت قیمت برای مصرف کننده عادلانه می‌شود.

وی ادامه داد: امیدواریم در آینده شاهد شکوفایی‌های بیشتری باشیم و این مقرر نمی‌شود مگر با پوست اندازی صنعت دارویی کشور. صندوق توسعه ملی و شورای اقتصاد آمادگی خود را برای کمک به این هزینه اعلام کردند.

ما مترقی‌ترین قانون منع دخانیات را داریم/10.5 میلیون نفر در کشور سیگار می‌کشند
حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در ادامه در جمع خبرنگاران در خصوص قانون دخانیات و منع مصرف آن بیان کرد: باید قانون منع استفاده از دخانیات اجرایی شود و این کار مربوط به مجلس و وزارت خانه‌های مختلف است امیدواریم مجلس آینده در غالب قانون ششم توسعه این مصوبات را اجرایی کند همچنین تصمیماتی را اتخاذ کند از مصرف فزاینده دخانیات پیشگیری شود. 10.5 میلیون نفر در کشور سیگار می‌کشند همچنین سالانه حداقل 50 میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: ما دستگاهی هستیم که در برابر مردم بیشتر منفعل هستیم. در کاهش مصرف و عدم مصرف دخانیات مردم و جوانان تصمیم می‌گیرند سالانه صدها میلیارد برای سرطان ریه هزینه می‌کنیم، همچنین سالیانه 50 هزار نفر به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند آمار سرطان ریه در مردان مصرف کننده دخانیات 27 برابر و در زنان 13 درصد افزایش داشته است.

هاشمی با اشاره به نقش بی بدیل رسانه‌ها عنوان کرد: رسانه‌ها در توانمند سازی جوانان برای کاهش مصرف دخانیات کمک می‌کنند همچنین تجربه بین المللی در این خصوص بسیار موثر است امیدواریم گوش شنوا برای وضع قوانین جدی در مورد کالا‌های آسیب رسان داشته باشیم زیرا نمی‌شود عده‌ای دخانیات مصرف کنند و بیمار شوند، اما همه ملت پول آن را بدهند بنابراین باید در هزینه‌ها هم مشارکت بیشتری داشته باشند. مترقی ترین قانون منع دخانیات در ایران وجود دارد اما دریغ از اجرای آن گفتنی است ما به حمایت از سوی مجلس و قوه قضاییه نیازمندیم و نه به مصوبه جدید.

وزیر بهداشت در مورد تراز مثبت تجاری بازار دارویی ایران اظهار کرد: در وهله اول باید از تولیدات داخلی حمایت شود باید فشار نظارتی روی صنعت دارویی باشد تا بتوانیم استانداردهای بین المللی را پشت سر بگذارنیم همچنین در عین حال باید تسهیلات لازم فراهم شود و بانک‌ها کمک‌هایی را انجام دهند.

وی اضافه کرد: بیمارستان‌ها و وزارت بهداشت باید مشوق‌هایی را تعریف کنند بالاترین مشوق ما بالاترین رقم خرید برای تولید مشابه داخل است ما 75 درصد قیمت برند را پرداخت می‌کنیم که این حمایت بی نظیر است، البته کیفیت در حمایت از تولید داخل مقدم است زیرا ما مسئول سلامت مردم هستیم به عبارت دیگر از دارو و تجهیزاتی که بیشترین اثر بخشی را دارد حمایت می‌کنیم.

هاشمی در مورد انتخابات گفت: مردم باید به کسانی رای دهند که کارهای انجام شده را خراب نکنند و از سلامت و غذای مردم حمایت کنند.

وی ادامه داد: مردم نباید به کسی که فکر می‌کند هزینه در آموزش و پرورش و سلامت سرمایه گذاری نیست، رای دهند باید به نمایندگانی رای دهند که حداکثر مواظبت را در سلامت مردم انجام دهند همچنین بیشترین نظارت و حمایت را از دستگاه‌ متولی سلامت مردم کند.

وزیر بهداشت در خصوص حادثه اخیر سوختگی مادر دو قلوها بیان کرد: این اتفاق در یکی از بیمارستان‌های نیروی مسلح افتاده است و ما در حوزه فنی نظارت داریم. در این مورد خطای اتفاق افتاده مرتبط با کادر پزشکی نیست ما به عنوان مدعی سلامت مردم شکایت کردیم و منتظریم دستگاه قضا با سرعت رای عادلانه را اعلام کند این رای باید بازدارنده باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار