مهره نفتی عربستان فعال شد/ خواب‌های جدید در راه است؟

وزیر نفت عربستان امروز در در کنفرانس سالانه "آی‌اچ‌اس سِرآویک" سخنرانی خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "نفت" طلای سیاهی که به عقیده غربیها، خاورمیانه را خاورمیانه کرد اما قدرتمایی ایران این معادلات را دست خوش تغییر کرده است.

نفت 

در دوره پسابرجام تغیرات نفتی را برای ایران شاهد هستیم، به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان  سهم عادی ایران به دلیل تحریم بین کشورهای دیگر توزیع شد اما در پسابرجام به دنبال عادی کردن و زمینه بازگشت به شرایط قبل هستیم همچنین تلاش هایی بین کشورهای عضو اوپک در جریان است ایران از تلاش کشورهای عضو برای بازگرداندن قیمت نفت حمایت می کند و بازگشت به شرایط قبل از تحریم در دستور کار است.

اما بدون شک این تحرکات برای عربستان قابل تحمل نخواهد بود به همین جهت "علی النعیمی،" وزیر نفت عربستان سعودی در هفته جاری برای نخستین بار با قربانیان تصمیم خود برای ادامه عرضه نفت به بازار روبرو می‌شود. تولیدکنندگان نفت "شیل" آمریکا که در پی کاهش بی‌سابقه بهای نفت برای بقا تلاش می‌کنند، قربانیان این تصمیم هستند.

نفت
 
اغلب تولیدکنندگان، النعیمی را عامل اصلی کاهش بهای طلای سیاه در 20 ماه گذشته می‌دانند. آنها بر این باورند که وزیر نفت عربستان تأثیرگذارترین فرد بر بازار این ماده ارزشمند است.
 
وی روز امروز در کنفرانس سالانه "آی‌اچ‌اس سِرآویک" که در "هیوستون" برگزار می‌شود، مقامات آمریکایی ناراضی از این شرایط را در سخنرانی خود مورد خطاب قرار خواهد داد.
 
مدیر اجرایی یکی از شرکت‌های بزرگ تولید کننده نفت شیل آمریکا هفته گذشته در یک کنفرانس اعلام کرد: «اوپک به جای توقف عرضه نفت، تولید آن را افزایش داده و این دلیل مخمصه‌ای است که ما در حال حاضر گرفتار آن هستیم.
 
عربستان سعودی در ماه نوامبر تصمیم به ادامه تولید نفت گرفت و با گذشت زمان قابل توجهی، النعیمی روز امروز در آمریکا حضور می‌یابد. النعیمی پیش از این گفته بود این تصمیم عربستان سعودی کشورهای خاصی را هدف قرار نداده بود و فقط تلاشی برای حفظ منافع این رژیم بوده است.
 
از سوی دیگر "عادل الجبیری" وزیر خارجه عربستان  هرگونه تصمیمی در جهت کاهش تولید نفت عربستان را رد کرد و گفت که میزان تولید این کشور کاهش نمی‌یابد.

قضا تولید‌کنندگان نفت شیل آمریکا بزرگ‌ترین قطب نفتی جدید در جهان با هزینه تولید بالا هستند که در برابر هزینه تولید عربستان که چند دلار در هر بشکه است بسیار بالاتر می‌باشد.
 
مهره نفتی عربستان فعال شذ/ خواب‌های جدید در راه است؟

آلکس میلز رییس اتحادیه تولید‌کنندگان انرژی در ایالت تگزاس می‌گوید: من صرفا می‌خواهم حرف‌های نعیمی را از زبان خودش بشنوم. فکر می‌کنم اگر هدف وی(نعیمی) کنار زدن تولید‌کنندگان نفت شیل در آمریکا بوده باشد این موضوع باید مایه نگرانی رهبران ما در تگزاس و واشنگتن شود.
 
گفتنی است توافق غیرمنتظره عربستان، قطر، روسیه و ونزوئلا  مبنی بر توقف سطح تولید نفت در سطوح ماه ژانویه قیمت نفت را چندان افزایش نداد و نفت برنت معاملات هفته گذشته را کمتر از 33 دلار در هر بشکه و نفت آمریکا بدون تغییر کمتر از 30 دلار به پایان رساندند.

 برخی از شخصیتهای صنعت نفت معتقدند، این حقیقت که اعضای اوپک با یکدیگر گفتگو می‌کنند بارقه امیدی را برای غیراوپکی‌ها به وجود آورده و نشان می‌دهد که مشکلات مالی خود عربستان ممکن است باعث شود که این کشور تاکتیک خود را تغییر داده و تلاش‌ها را برای رسیدن به یک توافق هدایت کنند.

موسسه رتبه‌بندی اقتصادی استاندارد&پورز هفته گذشته رتبه اعتباری عربستان را کاهش داد.

میلز معتقد است: فشار اقتصادی در حال حاضر روی عربستان به حداکثر رسیده است و تولید‌کنندگان نفت اکنون قصد دارند بنشینند و درباره روشهای ممکن درمان قیمت نفت صحبت کنند.

فشار مالی روی تولید‌کنندگان نفت آمریکا افزایش یافته است. بیش از 40 شرکت انرژی آمریکایی از شروع سال 2015 اعلام ورشکستگی کرده اند و این آمار با توجه به اینکه قرض دهندگان قرار است ارزش ذخایر شرکتها را کاهش خواهند داد، بیشتر خواهد شد.اما این بار چندین مقام نفتی تمایل النعیمی برای اجازه دادن به کاهش قیمت‌ را پیش‌بینی کرده بودند. برخی از آنها همچون هارولد هام مدیرعامل شرکت نفتی کانتیننتال ریسورس مستقر در اوکلاهاما حتی وی را به بلوف زدن متهم کردند.

اکنون باید دید درکنار خواب‌هایی که برای ایران دیده اند چه تغییراتی ایجاد خواهد شد.

گزارش از هدیه آقاپور


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار