روحانی در سومین همایش بین‌المللی خودرو؛

انتخابات بسیار معناداری در ایران انجام شد/ آرای مردم صدها جلد کتاب حرف و رهنمود برای همه ما دارد

رئیس جمهور گفت: آرای مردم صدها جلد کتاب حرف و سخن و رهنمود برای همه ما دارد.

انتخابات بسیار معناداری در ایران انجام شد/ آرای مردم صدها جلد کتاب حرف و رهنمود برای همه ما داردبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌السلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در سومین همایش بین‌المللی خودرو که امروز سه‌شنبه (11 اسفند ماه) در محل اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به حماسه 7 اسفند ماه  گفت: از ملت بزرگ ایران برای حضور هوشمندانه در انتخابات تشکر و قدردانی می‌کنم. 

وی ادامه داد: انتخابات همواره دمیدن روح جدید در  کالبد جامعه برای حضور و حرکت پرشتاب تر در مسیر توسعه و رفاه جامعه بوده و هست،کشوری که انتخابات و صندوق رای ندارد قطعا پرنشاط و زنده نخواهد بود. 

رئیس جمهوری با اشاره به شرایط حساس در منطقه  گفت: ملت ایران در این شرایط خاص به صورت گسترده در انتخاباتی رقابتی سالم شرکت کردند و همانطور که قبل تر گفتیم نتیجه انتخابات و ترکیب مجلس هر طور که باشد دولت خود را موظف به احترام به آن می‌داند. 

وی تصزیح کرد: بسیار انتخابات معناداری در ایران انجام شد، آرای مردم صدها جلد کتاب حرف و سخن و رهنمود برای همه ما دارد، من امیدوارم همه ما درس آموز از مکتب ملت ایران باشیم و بدانیم این ملت سربلند در هر مقطعی آرای آنها حرکتش تأثیرگذار در سرنوشت این کشور بوده و خواهد بود.

روحانی اظهار داشت: این مردم هستند که راه و مسیر جامعه را تعیین می‌کنند و نظر آنها برای هر مسئولی باید محترم باشد، چراکه مسیر توسعه و اداره هر جامعه را مردم را مشخص خواهند کرد. 

رئیس جمهوری با اشاره به تعیین کنندگی رای مردم در جامعه گفت: در سیاست داخلی و خارجی وقتی نظرات متفاوتی وجود داشته باشد این آرای مردم است که راه درست را مشخص می‌کنند و سپاس‌گذاریم از مردم که گام بلندی برای پیشبرد و اهداف ملت برداشتند.

*مردم نشان دادند که کدام سلیقه به نظر آنها نزدیک‌تر است

روحانی تصریح کرد: سپاسگزاریم از مردم فهیم و غیور و سربلند این کشور که کشور را گامی به پیش بردند مسیر توسعه را مشخص کردند و گفتند در میان سلیقه‌های مختلف کدام سلیقه به نظر مردم نزدیکتر است البته این معنایش این نیست که جناحی حاکم باشد و جناحی حق حضور نداشته باشد؛ همه جناح‌ها و احزاب چه آنهایی که از لحاظ رأی مردم به مفهوم اکثریت‌اند و یا به مفهوم اقلیت‌اند هر دوی آنها برای نظام محترمند.
وی اضافه کرد: ما همواره معتقدیم بعد از دوران انتخابات در هر مرحله‌ای دوران رقابت اجتماعی و سیاسی پایان یافته و باید همکاری‌ها بیش از گذشته مدنظر باشد، امروز کشور در شرایطی قرار دارد که بعد از گذشت چند سال تحریم‌های شدید غیرقانونی و ظالمانه صنعت و مسیر رشد توسعه ما با اختلالاتی مواجه شود.

رئیس قوه مجریه با تأکید براینکه در این راستا لازم بود که با منطق و بیان با دنیا سخن بگوییم تصریح کرد: مردم ایران همواره صلح خواه، امنیت دوست و خواهان همکاری با مردم جهان هستند و این خواست ملت بزرگ ایران بود که در سال 92 مردم با صدای رسا گفتند ما اعتدال می‌خواهیم نه افراط را ما به دنبال تعامل با جهان هستیم نه تقابل.

وی اضافه کرد: مردم همواره خواهان این بودند که مشکلات را با دنیا با منطق و نشستن پشت میز مذاکره حل کنند و ما به ملت قول دادیم که دیپلمات‌های کشورمان قادرند پشت میز مذاکره حقوقشان را بگیرند و منطق ملت را به کرسی بنشانند و مسیر را برای همکاری و توسعه جهانی باز کنند.

* دوران تقابل به سرآمده است

روحانی خاطر نشان کرد: آنچه که وعده داده بودیم با حمایت مردم  و پشتیبانی ملت بزرگ ایران به انجام رساندیم و امروز دوران تقابل بسر آمده، اگر کسانی که فکر می‌کنند کشور باید در تقابل با دیگران باشد هنوز پیام سال 92 را با تأخیر دو ساله دریافت نکردند.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه مردم همواره برای حقوق خودشان ایستادگی کردند، اظهار داشت: این مردم در برابر فشار و تحریم سر فرو نمی‌آورند اما خواهان تعامل با ملت‌های جهانند، چراکه کشورمان از دیرباز سرزمین اتصال ملت‌های شرق و غرب بوده و امروز هم خواهان آن است که همان نقش را ایفا کند.

* صنعت خودرو در رشد ۳ درصدی سال ۹۳ نقش پیش‌رو داشت

روحانی تصریح کرد: ما برای اشتغال جوانان و حرکت اقتصادی به سمت پیشرفت نیازمند به رشد اقتصادی هستیم، آنچه که نیاز کشور است رشد 8 درصدی است البته کشوری که در سال 91 و 92 رشد منفی داشته و در شرایط رکود جهانی می‌خواهد رکود داخلی را بشکند کار ساده‌ای نیست.

وی افزود: اما در سال 93 ما توانستیم رشد منفی 8 فصل مداوم را پشت سرگذاشته و به رشد مثبت 3 درصد در سال گذشته برسیم در سال گذشته صنعت نقش ارزشمندی را ایفا می‌کرد و در میان صنایع صنعت خودرو جزء صنایع پیشران بود اما در سال 94 به علت شرایط اقتصادی رکود جهانی کاهش قیمت نفت برای تقاضا دربازار ما با مشکلاتی مواجه شدیم.

روحانی تصریح کرد: در این راستا دولت خود را ناچار دید که به کمک برخی از صنایع و از جمله صنعت خودرو بشتابد و از بانک‌های کشور بخواهد که در این زمینه در کوتاه مدت با تسهیلاتی که به مردم می‌دهند مسیر تقاضا را باز کنند و انحصاری که در رقابت ایجاد شده بود در این حرکت باز شود. 

رئیس جمهور با اشاره به حل مسئله هسته‌ای، برداشته شدن تحریم ها و ایجاد شرایط مناسب تری برای اقتصاد کشور، اظهار داشت: در اولین سفر اروپایی دولت یازدهم یکی از مسائلی  که مورد بحث و بررسی قرار گرفت مسئله حمل ونقل و صنعت خودرو بود. ما توانستیم در این زمینه به توافقات و تفاهم‌های مناسبی دست پیدا کنیم که این به معنی رشد و حرکت این صنعت خواهد بود.

دولت و صنعت خودروسازی باید رضایت مردم را جلب کنند

وی تصریح کرد: این صنعت از دولت توقع‌هایی دارد و البته دولت نیز از این صنعت متقابلا توقع هایی دارد، اما در نهایت دولت و صنعت خودروسازی باید رضایت مردم را جلب کنند.

رئیس جمهور عنوان کرد: دولت همواره از صنعت خودروسازی از طریق ممنوعیت واردات و ایجاد تعرفه‌‎های سنگین در برخی موقعیت‌ها حمایت کرده است، اما این حمایت نمی‌تواند دائمی باشد، زیرا حمایت‌های دائمی باعث خواهد شد این صنعت از دور رقابت خارج شد و در نهایت کیفیت تولیدات پایین آمده و حتی در مواردی قیمت بالا تر از سطح واقعی برود.

روحانی با اشاره به اهمیت مسئله محیط زیست در کشور بیان داشت: حمایت‌های بی‌حد و حصر دراین مورد می‌تواند حتی محیط زیست را نیز به خطر بی‌اندازد ما باید به فکر تامین سلامت مردم و پاک نگهداشتن هوای شهرها باشیم و نمی‌توانیم بپذیریم که هر خودرویی با هر کیفیتی تولید شود.

وی افزود: مسئله مصرف انرژی نیز در صنعت خودرو سازی بسیار مهم است و کاهش مصرف انرژی به عنوان یکی از اصول مورد نظر خودروسازان باید مد نظر باشد زیرا باید ایران در مصرف و همچنین صادرات انرژی عاقلانه رفتار کند.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت صادرات انرژی برای کشور گفت: همگان آگاهند که صادرات انرژی برای ما یکی از پایه های قدرت ملی در ارتباط با دیگر کشورها است و نمی‌توان از ان صرف نظر کرد.

روحانی اظهار داشت: موضوع صنعت خودروسازی با دو بحث محیط زیست و مصرف درست انرژی در تلاقی است، پس باید با تقویت این صنعت تولیداتی با کیفیتی بالاتر ارائه شود و برای این موضوع دو راه کار داریم اول اینکه در داخل کشور منتظر بمانیم تا تحقیقات قدم به قدم به نقطه ای برسد تا بتوانیم خودرویی تولید کنیم که ویژگی های مطلوب را داشته باشد اما راه حل دوم این است که با تکیه بر توان داخلی با شرکت های خارجی نیز مشارکت کنیم، در این راستا باید از جوانان و تحقیقات خود در کنار مشارکت با شرکت های خارجی استفاده کرده تا بتوانیم با میان بر زودتر به هدف مورد نظر که همان تولید خودروهای با  کیفیت‌تر است برسیم.

رئیس جمهور کشورمان افزود: از لحاظ شدت مصرف انرژی باید به نقطه مطلوب برسیم و از لحاظ امنیت جان مردم خودرو باید باکیفیت باشد سلامت مردم و محیط زیستی که مربوط به عامه مردم است باید مورد توجه قرار گیرد.

*صنعت خودرو بیش از 2 میلیارد و 700 گردش مالی را در جهان بوجود آورده است

روحانی با اشاره به روایتی از قرآن که همواره بر این امر تأکید دارد که مرکب باید وسیله راحتی و هم موجب افتخار در سطح جهان باشد اظهار داشت: خودروی خوب ساخت داخل باید قابل رقابت در بازارهای جهانی باشد همچنین از لحاظ اشتغال و رشد اقتصادی ما همواره به این صنعت نیازمندیم چرا که صنعتی است که در جهان بیش از 2 میلیارد و 700 گردش مالی را به خود مشغول کرده و حدود 48 میلیون نفر در سراسر کشور در این راستا اشتغال دارند.

وی افزود: صنعت خودروی ایرانی این توانمندی را باید داشته باشد که در سال 2 الی 3 میلیون تولید شود و بخشی از آن به بازارهای جهانی صادر شود ما تا در این صنعت صادر کننده نباشیم رشد گلخانه‌ای داریم و متوجه عیوب نمی‌شویم و نمی‌توانیم کیفیت و قیمت خودرو را اصلاح کنیم. 

*دولت هیچگاه مدیر خوبی در صنعت خودرو نخواهد بود

روحانی با اشاره به سیاست‌های کلی دولت یازدهم در صنعت خودرو اظهار داشت: این صنعت باید خصوصی و در اختیار مردم باشد دولت هیچگاه مدیر خوبی بر صنعت خودرو نخواهد بود، بنابراین این صنعت باید بطور کامل خصوصی‌سازی شود.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: این صنعت باید رقابتی شود اینکه دو بنگاه صنعتی درست کنیم، به ملت تحمیل کرده، دروازه‌ها را ببندیم و به آنها بگوییم می‌خواهید یا نمی‌خواهید دولت ابدا این موضوع را نمی‌پذیرد برای دولت خواست منافع مردم به عنوان اولویت اول و وظیفه قانونی است و باید صحنه رقابت در این عرصه بوجود آید.

وی تصریح کرد: رقابت‌پذیر کردن این صنعت در بازارهای جهانی بسیار مهم است این صنعت خدمات دیگری از جمله پتروشیمی، قطعه سازی، خدمات پس از فروش، فولاد و شیشه را با خود به همراه دارد و می‌تواند تحرک بزرگی را در صنعت کشور بوجود آورد براین اساس است که دولت همواره به اهمیت این موضوع توجه دارد.

روحانی تأکید کرد: برای آنکه این صنعت در جایگاه خود قرار گیرد قطعه‌ساز ما باید در سطح بین‌الملل باشد و با شرکت‌های خارجی مشارکت کند و مهندسین ما باید بتوانند در کلاس جهانی حضور یابند.

وی با بیان اینکه ما همواره از خودروسازی خارجی برای حضور در ایران استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: ما از این خودروسازان نه بعنوان مصرف بلکه بعنوان رقابت در یک جامعه هشتاد میلیونی ایرانی استقبال می‌کنیم تا با خودروسازان داخلی ما مشارکت کنند چرا که بخشی از بازار داخلی و بازار خارجی با مشارکت یکدیگر بوجود می‌آید.

رئیس جمهور کشورمان افزود: خودرو همواره در حال متحرک شدن است شرایط و کیفیت و ویژگی‌های آن تغییر می‌کند و باید در تحقیقات و مشارکت با خودروهای خارجی خودروهای داخلی قرار گیرد.

روحانی با بیان اینکه برگزاری یک انتخابات بزرگ بدون حادثه امنیتی در کشور از افتخارات است عنوان کرد: ما درکشور دارای خطوط مواصلاتی قابل قبول و مهم در سطح منطقه هستیم و زیر بناهای قابل قبولی در بنادر ما وجود دارد.

رئیس جمهور بیان داشت: از لحاظ آمار، مهندسین فارغ التحصیل کشور ما معادل مهندسین ایالات متحده آمریکا است و این نیروی انسانی با استعداد و باسواد آماده به کار است. 

وی تصریح کرد: خطوط مواصلاتی مناسب و تجربه بیش از 50 ساله خودروسازی در ایران از دیگر زمینه های مناسب برای مشارکت در ساخت انواع جدید خودرو و صادرات آن به منطقه و جهان است.

رئیس جمهور عنوان کرد: امیدوارم این کنفرانس زمینه ای برای همکاری های نزدیک تر و قرار دادهای بیشتر برای رسیدن به نقطه‌ای که به نفع ما و شما است فراهم کند.

روحانی بیان داشت: اگر خودرو سازی در دنیا فکر کند که می‌تواند طراحی قطعات یک خودرو خودش بدون همکاری انجام دهد در خطا است و در دنیایی رویایی زندگی می‌کند، ما باید از طریق مشارکت بهترین و زیباترین و مطمئن ترین خودرو های را تولید  کرده و از استعداد و توانمندی و موقعیت جغرافیایی خود استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: مشارکت عادلانه به نفع همه ما است و این کنفرانس باید نقطه‌ای برای مشارکتی باشد که به نفع مردم و صنعت خودرو سازی در جهان است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
برادران و خواهران : تمام احزاب ، گروهها و تشكل ها نياز به رهبر دارند ، رهبران اصولگرايان و صحنه گردان آنها تقريباً همين 30 نفر تهران بودند كه حذف شدند و خواهيد ديد اين اكثريت به قول شما اصولگرايان هيچ قدرتي در مقابل رهبران اصلي اصلاح طلب كه به مجلس راه يافته اند نخواهند داشت . زنده باد جمهوري اسلامي ايران
Netherlands
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
لبیک یا روحانی جانم فدایت رییس جمهور عزیزم
-
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
دوستان عزیز...مهم حضورمردم پای صندوقهای رای بود مهم ندای لبیک مردم به رهبرعزیزمان بود قطعا پیروز نهایی ملت عزیزمان هستندازحرفهایی که باعث اختلاف بین مردم وباعث شادی دشمن میشود بپرهیزید...
-
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
اقای روحانی امیرالمومنین می فرمایند:روایت کنندگان زیادند سعی کنید عامل باشید.
Lebanon
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
دم مردم فهیم تهران و اصفهان گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
زنده باد رئیس جمهور عادل و عاقلمان. ما همیشه پشتیبان عدالت و تعادلیم . زنده باد انسانیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
مردم بفکره دفاع از انقلاب و کشورشون هستن که میان پای صندوق رای یه عده هم بفکره مقام و منافع خودشون و حزبشون.....جای تاسف داره...
فهمیدیم چه معنایی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
کاش یه جلد از کتاب درد مردم میخوندید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
جناب پرزیدنت لطفا کمی هم به مشکلات مردم برسید کارخانه ها یکی پس از دیگری دارن ورشکسته میشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
چقدر ما حرفهای قشنگ بشنویم کمی هم با عمل نشان دهید با مردم همراهید حرفهای قشنگ را همگان میزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
جناب روحانی دقیقا بفرمایید طرف صحبتتون با تهرانیاست یا کل ملت ایران !درصد زیادی از کل ملت به جناح رقیب رای دادن التفاط ندارین انگار!! مگه ایران فقط تهران تازه 50درصدشون رای ندادن
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۳۸ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
دوست عزیز اگه اون 50 درصد مردم تهران هم رای می دادند مطمئنا اعتدالگراها بیشتر از این رای می آوردند چرا که اون 50 درصدی که رای ندادند قطعا اصولگراها نبودند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
مردم تهران خیلی فهیم هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
داداش سیاست و زندگی با اگر و مگر نمی شود، نقد را بچسب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
8 سال خرابکاری مالی و سیاسی و تخریب چهره ایران توسط دولت قبل نیاز به زمان بیشتری داره تا به حالت اول برگرده .دوستان یکم بیشتر صبر داشته باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
مهم این است که اصولگراها درس تمکین به قانون به اصلاح طلب ها دادند، امید که درس بگیرند برای آینده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
همه ایران تهران نیست.همه مردم تهرانی نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
اولا که اگراصلاح طلب ها در تهرات برنده شدن آیا تهران کل ایران است بدا بحال مسئولانی که مثل زمان شاه تهران را مرکز سیاسی ایران میداند برسید بداد مردم فقیر شهرستانها وسر خود را گرم مباحث سیاسی الکی نکیند
Iran (Islamic Republic of)
ab
۱۵:۵۶ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
دوست عزیز مردم شهرستانها لزوما فقیر نیستند بعضی از همین شهرستانها چرخ صنعت رو خیلی بهتر از شهرای بزرگتر از خودشون میچرخونند
مشکل شهرستانها نادیده گرفتن انها و بها دادن بیش از اندازه نسبت به شهرای بزرگتره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
از این صدها جلد کتاب حرف، یک صفحه اش را خوب مطالعه کنید ببینید درد مردم چیه؟ وقتی به مقام می رسید کلا همه چیز رو فراموش می کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
جای این صحبت ها به درد مردم برسید بازنشستگان فولاد در تاریخ11اسفند 94 هنوز حقوق دی ماهشون رو دریافت نکرده اند سه ماه معوقه حقوق دارن لطفا به خودتون بیاید
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۹:۵۷ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
نفر دوم خبرگان تهران بهتر از هر کسی می دونه مردم چی میکشن و سیاست اقتصادی دولت رو بر همون مبنا پیاده سازی می کنه ! در ضمن تفسیر انتخابات ایران می تونه برای شما و مردم فرق داشته باشه مثل تفسیر قران که مسلمانها به یک شکل و تکفیری ها به شکل دیگه ای ازش استفاده می کنن فقط خواهشا انتخابات رو در جهت منافع خودتون تفسیر و مصادره نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
در پاسخ به عباس:
در هر دو مجلس رأی اکثریت ملاک است و در هردو آنها فعلاً قاطبه مجلس با جناح مقابل آقای نفر دوم یعنی اصولگرایان است.
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۷:۰۸ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
مرد مومن... با مدرک ارشد کارمند یه اداره دولتی ام و 4 ماهه حقوق نگرفتم و با این همه هزینه ها و متاهلی فقط خدا رو پناه و ملجا خودم میدونم... برو توکل بر خدا کن که بنده اش خیلی بدبخته
آخرین اخبار