این شوخی ها را با همسرتان نکنید

شوخی های نامناسب نه تنها صمیمیت را در زوجین افزایش نمی دهد بلکه باعث دور شدن آنها نسبت به هم می شود.

این شوخی ها را با همسرتان نکنیدبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،زنان و مردان باید بدانند خط قرمز هایی وجود دارد به این معنی که اگر قواعد و اصول شوخی را بلد نباشیم یا آنها را رعایت نکنیم قطعاً وارد خط قرمز ها می شویم که باعث می شود زندگی مشترک ما تحت تاثیر این شوخی ها قرار گیرد و حتی به ورطه نابودی برسد. 

شوخی کردن اغلب زمانی اتفاق می افتد که با افراد رابطه ی صمیمی و دوستانه ای داریم. از جمله این روابط ، رابطه بین زوجین است که به دلیل ارتباط نزدیک و صمیمی بین آنها شوخی کردن نیز یک امر طبیعی است. شوخی و طنز در رابطه بین زوجین علاوه بر اینکه موجب لذت بردن و تفریح می شود بلکه رابطه را نیز از حالت یکنواختی خارج کرده و موجب نشاط هر دو می گردد.

دلخوری در قالب طنز
بعضی افراد دلخوری ها و ناراحتی های خود را در قالب شوخی بیان می کنند و حرف های کنایه آمیزی در این راستا می گویند که موجب رنجیده شدن همسر خود می شود، این رفتار گاهی ناشی از بی تمایلی به رک بودن، بیان مستقیم و واضح است که قصد دارد با صحبت های کنایه آمیز منظورش را با چاشنی شوخی به همسر خود بفهماند. ممکن است گاهی افراد از این طریق جواب مورد نظر را بگیرند اما همیشه کنایه جواب نمی دهد حتی گاهی منجر به اعصاب خردی در طرف مقابل  هم می شود.

از آنجایی که ممکن است در شوخی های طعنه آمیز به صورت خواسته یا ناخواسته به حقوق فردی طرف مقابل تعرض شود، افراد بهتر است با این قبیل شوخی ها به صورت منطقی برخورد کنند چون برخورد تند جز پشیمانی، تاثیر عکس و بی جنبه تلقی شدن فرد چیزی را به دنبال نخواهد داشت.

دکتر ابراهیمی مقدم روانپزشک در خصوص شوخی های طعنه آمیز گفت: افراد باید در غالب کلمات زیبا با همسرشان صحبت کنند، استفاده از جمله ها یا کلمه های  طعنه آمیز باعث دور شدن همسران از هم  می شود.

با هم بخندیم به هم نخندیم
یکی از شوخی های مهم در ارتباط با خانواده همسر است که نباید آن را انجام دهیم همسر ما جدا از جایگاه خاص و ویژه در زندگی ما در خانواده خودش نقش فرزندی، خواهری یا برادری دارد که با ازدواج این پیوند ها هنوز به قوت خود باقی است و ما نباید با شوخی های نا به جا آن روابط را از بین ببریم هر چه قدر هم این شوخی ها بی منظور باشد.

وی افزود: همچنین شوخی هایی که منجر به این شود که طرف مقابل احساس امنیت یا ارزش و منزلتش زیر سوال برود همانند شوخی های دستی و فیزیکی که در حقیقت باعث آسیب به فرد در زندگی می شود و نیز شوخی های کلامی که تحقیر را در پی دارد و شوخی های ناموسی که باعث می شود فرد به وفاداری طرف مقابل خود شک کرده و احساس های منفی پیدا کند، نباید انجام شود.

 مرز صمیمیت را بشناسید
شاید بعضی ها مفهوم صمیمیت را نمی دانند. صمیمیت در بین زوجین به معنی ایجاد یک رابطه عمیق عاطفی به همراه احساس امنیت خاطر و اطمینان است که الفاظ و واژگان مورد استفاده نقش به سزایی در این موضوع دارند. خنده و شوخی با بیدار کردن کودک درون برای چند دقیقه شادی آور است در حالیکه شوخی های افراطی فقط منجر به آزردگی می شود.

ابراهیمی مقدم بیان کرد: برای به وجود آوردن موفقیت در سیستم خانواده می بایست احساس امنیت و احساس اطمینان خاطر را در همسرمان به وجود آوریم و این احساس زمانی بهدست می آید که افراد به هر ترتیبی شده فکر کنند که از طرف همسرشان مورد پذیرش می باشند و حتی لغزش ناخوداگاه هم از سمت همسر مورد ناخوشایندی یا مورد بی مهری قرار نگرفتند.

ایست، نفس عمیق بکشید
اعظم بیانلو دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی در خصوص روش های برخورد با شوخی های نامناسب اظهار داشت: در صورتی که یکی از زوجین، یک شوخی انجام داد که همسرش آن را نامناسب دانست و آزرده شد، ابتدا به جای اینکه عصبانی شود و در صدد عکس العمل سریع باشد بهتر است که خونسردی خود را حفظ کرده و کمی صبر کند. چون این احتمال وجود دارد که شوخی همسرتان کاملاً سهوی بوده و هیچ گونه قصد آزاری را نداشته است.

وی ادامه داد: این توقف، فرصتی را ایجاد می کند تا از شدت عصبانیت شما کاسته شده و همسرتان درباره عمل و یا گفتار خود که در قالب شوخی بوده است عمیق تر فکر کند. سپس به او بگویید که این شوخی وی شما را ناراحت کرده و به نظرتان شوخی نامناسبی بوده است و از او بخواهید که درباره شوخی خود توضیح دهد. 

شوخی یا سوء تفاهم
بیانلو افزود: گاهی ممکن است شما یک شوخی را نامناسب برداشت کرده باشید در حالی که منظور همسرتان اینگونه نبوده است بنابراین فرصت توضیح دادن را به او بدهید. بعد از اینکه همسرتان کاملاً ذهنیت و منظور خود از شوخی اش را بیان کرد، شما نیز احساس خود که می تواند احساساتی مانند: خشم، ناراحتی، حقارت و غیره باشد با او در میان بگذارید. احساسات خود را به وضوح و روشنی و بدون هیچ گونه کج خلقی بیان کنید. دانستن کامل احساسات شما هم به خودتان و هم به همسرتان این فرصت را می دهد تا در موارد مشابه بتوانید رفتار خود را تنظیم و کنترل کنید. 

وی تصریح کرد: در صورتی که شوخی در جمع و در حضور دیگران باشد و از دید همسر فرد شوخی نامناسبی به نظر آید منجر به تاثیر منفی در رفتارهای بعدی و اعتماد به نفس آن شخص می شود ولی بهتر است که در حضور جمع از عمل و گفتار وی چشم پوشی کرده و زمانی که از آن جمع جدا شدید و در شرایط مناسبی قرار گرفتید ، در کمال آرامش احساس خود را با همسرتان در میان بگذارید.

درست خندیدن، هنر است
خندیدن برای همه افراد لازم است تا یکنواختی و روزمرگی های زندگی خود را برای لحظاتی فراموش کنند اما برای ایجاد خنده، خلاقیت لازم است نه توهین، آزردن و تمسخر  به عنوان ابزاری برای خنده دیگران شود.

ابراهیمی مقدم در خصوص بهبود روابط زوجین عنوان کرد: زوجین برای بهبود روابط می توانند حرف های عاشقانه، احترام گذاشتن ودرک متقابل را به عنوان کلید های اصلی یک رابطه درست  در نظر بگیرند.

بیانلو خاطر نشان کرد: در صورتی که شوخی های یکی از زوجین ادامه دار و بدون توجه به شرایط است و یا موجب تمسخر و تحقیر طرف مقابل می شود، نشان دهند مشکل جدی در ارتباط است که باید توسط مشاوره و زوج درمانی در خصوص اصلاح روابط زوجین اقدام شود.

همه ی ما خندیدن را دوست داریم اما باید بدانیم به چه بهایی می خندیم. حفظ ارزش ها و اصول اخلاقی در زندگی مشترک بسیار حائز اهمیت است و اگر این اصول را با شوخی های لفظی، تهدید آمیز، فیزیکی و حتی بدتر از اینها زیر پا بگذاریم و دائماً شوخی های نا مناسب را تکرار کنیم، نباید توقع دوام یک زندگی مشترک در آرامش و خوشبختی را داشته باشیم.

گزارش از بهار الهی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
زن خوب هست شما توقعات رو بیارید پایین گیرتون میاد
انچیزی که تو ذهنمون هست هیچ وقت گیر نمیاد
من خیلی خیلی شوخ طبعم و چه خانمم و چه خانواده ی همسرم اگه یه روز پیششون نباشم و شوخی نکنم زود میفهمن من امروز از چیزی ناراحت شدم البته تو شوخیم هیچ وقت به کسی بی احترامی نکردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
ممنون خیلی خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
ممنون خیلی خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
ممنون خیلی خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
جالب بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
جالب بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
ممنون از مطلب به جا و خوبتون
United States of America
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
خوبه به جای آنهمه خبر از قتل ....گرفته تا حوادث بیشتر به این سمت بیایید. ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
سلام.الان بزرگترين معضل جوانان انتخاب همسر مناسبه. پيدا كردن همسر مناسب سخت تر از راضي نگه داشتنش هست.والا ما جوونا همسر ايده آل پيدا كنيم قول ميديم شوخي به جا كنيم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
هشت ساله خدمت سربازیم تمام شده زن خوب پیدا نکردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
ممنونم ازگزارشای جالب شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
ممنون از نظر زیبا و پند آموزتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۱۳ اسفند ۱۳۹۴
ممنونم از گزارشای جالب و پر محتوای شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۱۳ اسفند ۱۳۹۴
نمیدونستیم این خبرگزاری کارگاه روابط همسران هم داره ! البته گذر از محد و مرز در شوخی مختص به همسران نیست . در کلمات امامان علیهم السلام هم توصیه شده در شوخی افراط نشه و تبعاتش برشمرده شده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۱۳ اسفند ۱۳۹۴
جالب بود ممنون