اردبیل؛

حمام سنگی گیوی یکی از قدیمی ترین حمام های دنیا است

رئیس میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کوثر گفت: حمام سنگی گیوی یکی از قدیمی ترین حمام های دنیا است که هنوز هم مورد استفاده اهالی منطقه و گردشگران داخلی و خارجی می باشد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل ؛حمام سنگی یا داش حامامی در شرق شهر گیوی میان باغات و کنار رودخانه گیوی و در جنوب اردبیل و به فاصله 300 متری از انتهای حوزه خدماتی شهرداری گیوی واقع شده است.

این حمام در دامنه كوه بصورت غاری تعبیه شده است . فضای استحمام دراین محوطه از طریق كندن سنگ ها فراهم شده و تمام فضای آن پوشیده از سنگ طبیعی می باشد.

این حمام یک اتاقک مربع شکل با ابعاد حدود 5 متر است که در دل کوهی سنگی کنده شده است و یک در ورودی دارد. آب این حمام از سه نقطه تامین می شود كه درجه حرارت های هر كدام با دیگری فرق می كند.

در دو گوشه شمال شرقی و شمال غربی حمام حوضچه های كوچكی با ابعاد حدود نیم در نیـم متر ایجاد شده كه آب تراوش شده از دل دیواره سنگی ابتدا در این حوضچه ها جمع شده و سپس وارد حوض مركزی می شود. درون حمام دو چشمه ی گرم و سرد وجود دارد.

آب دو چشمه در حوضچه سنگی جمع می شود و تبدیل به آبی با درجه حرارت ملایم و مطبوع برای شستن بدن می شود. گرمترین آب چشمه حمام بیشتر از 20 درجه ی سانتیگراد دما ندارد و در این فضا آثار تصنعی به چشم دیده نمی شود و بجز درب فلزی ورودی آن درون آن اعم از حوضچه ها و آبریز طبیعی است.

مردم شهر گیوی هنوز هم از این حمام استفاده می کنند . آنها عقیده دارند آب حمام اثر خاصی بر آنها دارد و بعد از استحمام به شدت گرسنه می شوند.

خاصیت درمانی و بهداشتی حمام سنگی گیوی فوق العاده است

به گفته کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی استان حمام سنگی گیوی تنها حمامی در جهان است که برای شستشوی مو و بدن در این حمام نیازی به مواد شوینده ای همچون صابون و شامپو نیست؛ چرا که خاصیت درمانی و بهداشتی آب این حمام مطلب مذکور را ثابت کرده است.

درون حمام سکوهایی از جنس سنگ برای نشستن وجود دارد و به دلیل چشمه آب گرم درون فضا مملو از بخار است. استحمام با آب آن به قدری پوست و موی انسان را نرم و لطیف می كند كه با هیچ فرآورده بهداشتی امروزی قابل مقایسه نیست و استحمام با آن بصورت رایگان می باشد.

حمام گیوی مربوط به دوران اورارتویی است

رئیس میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کوثر گفت: حمام سنگی گیوی را می توان با دخمه های سنگی که در منطقه آذربایجان قرار دارند مقایسه کرد که اکثرا مربوط به دوره اورارتویی هستند.

جابر اسدی افزود: این حمام قدیمی ترین حمام دنیا است که هنوز هم از آن استفاده می شود و مهمترین خاصیت منحصر به فرد آب این حمام تاریخی رفع سنگ کلیه است و برخی از اهالی شهر آب ولرم آن را به خانه خود برده و نوشیدنی هایی همچون چای را درست می کنند که این آب طعم خاصی به چای می بخشد .

حمام سنگی گیوی علاوه بر استفاده شهروندان ، جاذبه ای گردشگری برای این شهرستان محسوب می شود. این مجموعه هم‌‏اكنون به صورت سنتی مورد استفاده اهالی قرارگرفته و پذیرای مسافران و گردشگران است.

داش حامامی بنایی منحصر بفرد است كه در مكانی با مناظر طبیعی زیبا و شگفت انگیز واقع شده است. این محل در تعطیلات بویژه در ایام نوروز یكی از قطب های جذب گردشگر در شهرستان گیوی می باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.