در نکوداشت چهار دهه فعالیت پرستویی؛

حاتمی‌کیا: جنس پرویز مثل غلامرضا تختی است/ مشایخی:پرستویی استاد من است

پرویز ستاره بزرگی است که مختصات خود را دارد. اینگونه ستاره‌ها مثل پهلوان می‌شوند و فراتر از قهرمان می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود جمهوی اسلامی، سید نظام الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس ضمن تقدیر از چهار دهه فعالیت ارزنده  هنری پرویز پرستویی گفت: ما برگ سبزی را تحفه درویش کردیم و در خدمت یکی از هنرمندان بزرگ سینما هستیم. او یکی از ماندگارترین و مردمی ترین چهره های سینما است.

وی ادامه داد: پرستویی نوستالژی همه ما است و جلوه های مختلف هنر ایران را در نقش آفرینی خود انعکاس داده است. خضوع و خشوع به این آب و خاک از ویژگی های پرویز پرستویی است. ایشان زبان گویای مردم جامعه است، حرف خودش را در فیلم هایش می گوید خودش را کنار نمی کشد و خود را جدا از این آب و خاک نمی داند.
 
پس از سخنان موسوی از جمشید مشایخی با تمجید از پرستویی گفت: پرستویی پاک و شریف است. صریح است و مجیز کسی را نمی گوید. پرویز پرستویی استاد من است و من به این افتخار میکنم.
 
همچنین ابراهیم حاتمی‌کیا در خصوص بازیگر فیلم «بادیگارد» بیان کرد: صحبت کردن در حضور بزرگان برایم سخت است. میخواستم متنی را آماده کنم ولی دیدم من اهل این کارها نیستم. برخی در عالم سینما به درجه ای میرسند که دیگر از دیوار لنز دوربین رد میشوند و سوپراستار میشوند. بازیگرانی که برای مردم خاطره میسازند و خاطره میشوند. دیگر نمیشود از خاطرات محوشان کرد. پرویز ستاره بزرگی است که مختصات خود را دارد. اینگونه ستاره ها مثل پهلوان میشوند و فراتر از قهرمان میشوند. جنس حضور پرویز مثل غلامرضا تختی است.
 
وی ادامه داد: من افتخار دارم که وقتی با پرویز کار می‌کنم انگار شنا میکنم. در فیلم «چ» که نبود دست و پایم را گم کرده بودم و نمیدانستم باید چکار کنم. اما در «بادیگارد» آمد و سر جایش ایستاد. پرویز جایگاهی دارد که بیش از این ها باید راجع به او سخن گفت.
 
وی خطاب به پرویز پرستویی گفت: پرویز زودتر از این‌ها باید برایت بزرگداشت میگرفتند ولی الان هم اقدام شایسته ای است.
 
سپس یک کلیپ از پرویز پرستویی پخش شد. در این کلیپ بخشی از مصاحبه پرویز پرستویی با فریدون جیرانی پخش شد و در این گفتگو به نکاتی در خصوص بازیگری و علت بازیگری در «بادیگارد» گفت.

پرستویی در این کلیپ عنوان کرد: من دیدم «بادیگارد» راجع به کسانی است که تا به حال راجع به آنها فیلمی ساخته نشده و در جریان ساخت فیلم حال ابراهیم حاتمی کیا خوب بود.

نظام الدین موسوی و پرویز پرستویی از جمشید مشایخی و ابراهیم حاتمی کیا تقدیر کردند. پرویز پرستویی پس از تقدیر از جمشید مشایخی دست این استاد عرصه هنر را بوسید.

در ادامه محسن مومنی شریف مدیرعامل حوزه هنری گفت: برای صحبت راجع به پرستویی در این مجلس کسانی هستند که از من شایسته‌ترند. من علاقه‌ای برای نزدیک شدن به مشاهیر ندارم‌. چون گاهی تصور آدم را بهم میزند. اما پشت صحنه زندوی ایشان زیباتر از فلیمهایشان است. پرستویی هنرمند واقعی و بی حاشیه‌اس است و به زندوی شخصی خودشان احترام قائلند.

وی ادامه داد: او نسبت به مسائل اجتماعی تعهد احساس می کند. بارها در جایی که زلزله اتفاق افتاده حضور داشت و برای بچه ها  همدرد بود و آنها را دلداری می‌داد و آنها را شاد می‌کرد. ایشان نوجوان محکوم به اعدام را با سرمایه خودشان نجات دادند و کسی که از زندگی بریده بود کتابفروش ساخت. مردم معمولا چهره های دوست داشتنی و محبوب تود را در چهره ایشان می‌بینند.

مریلا زارعی در خصوص پرستویی گفت: آنقدر در مورد پرویز پرستویی عزیز حرف دارم که این فرصت کفاف نمی‌دهد. جامعه ما مردانه است و همه مرد هستند. همه جا همه مردند و ما صدای زن در جامعه مان نمیشنویم اما اشکالی ندارد. از منظر یک بازیگر نگاه کردن به پرستویی یک طعم دیگر دارد. ما موظف به مراقبت از هنرمندان هستیم مخصوصا کسانی که باید مراقب باشیم دلشان را نشکنیم اما این اتفاق دارد می افتد.

وی ادامه داد: سینما خیلی جدی است. روبروی شما کسی ایستاده که سالهای پیش در اتاقش پوستر مدونا و مایکل جکسون و مدرن تاکینگ بود. «آژانس شیشه ای» را دید و برگشت و خجالت کشید و آنها را از دیوار اتاقش کند. میخواهم بگویم سینما آنقدر جدی است. خوشبختانه من با اکثر بازیگران بزرگ کار کرده ام و حس می کنم اطراف این بازیگران جریان مغناطیس وجود دارد. کار کردن، ماندن و موسفید کردن و با کارگردان‌های مختلف کار کردن و در دل مردم ماندن و ماندگار شدن شوخی نیست. خیلی بزرگ است بزرگتر از این بزرگداست ها. باید مراقب هنرمندانمان باشیم.

منوچهر محمدی تصریح کرد: من با رغبت و میل فراوان ابراز آمادگی کردم. در طول این تجربیات نمی توان گفت پرستویی یک بازیگر یا سوپراستار است. ایشان به جایگاهی رسیده که باید به عنوان الگوی هنرمند و هنرمند ابگو لقب بگیرد. پرویز پرستویی در جزء جزء اتفاقاتی که می افتد با بقیه تفاوتی نداشت. این بازیگر بدون هیچ چشمداشتی در مواقعی که لازم بوده حضور داشته و به کمک مردم مصیبت دیده و محتاج کشور رفته است. از ایشان باید بعنوان الگو یاد شود.البته دوران بدی شده. پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر با زشت ترین و بدترین واکنش ها سعی داشتند شأن جایزه و جایزه گیرنده را نازل کنند.

وی ادامه داد: وقتی کسی که از ارزش ها و انسانیت و اخلاق دفاع میکنید انگار محکوم هستید و خط قرمزهارا زیر پا گذاشته اید. آقایانی که ادعای رفتار دمکراتیک دارند در برابر کسی که از ارزشها حرف میزند موضع میگیرند. من از طرف تمام کسانی که به ایشان اهانت کردند از این دوبزرگوار عذرخواهی می کنم.

محمدی اظهار داشت: در سریال «زیر تیغ» نقش فرزند این دو بزرگوار بودم. رفتار پدرانه ایشان به من کمک زیاد کرد. آقای پرستویی اول کار به من گفت به من بگو بابایی. من چیزی غیر این لفظ را قبول نمیکنم. با تمرین توانستم به ایشان بگویم بابایی. این بزرگداشت ها برای این استاد بازیگری کم است. همیشه این اخلاق بی عقده و صاف و بی ریایتان الگوی من بوده است. وقتی آقای پرستویی برای حضور در فیلمی مرا تشویق کرد و این تشویق برای من خیلی انرژی بخش بود. در حالیکه هم نسلان من، مرا اینگونه تشویق  و حمایت معنوی نکردند.

فریدون جیرانی بیان کرد: آقای حاتمی کیا، ما وقتی فیلم را دیدیم بسیار لذت بردیم و حالمان خوب شد. به شما تبریک میگویم. پرستویی سومین نسل از بازیگری از ابتدای شکل گیری سینما است. شمایل سینمای اعتراضی در سینمای پس از انقلاب خود را نشان داد. وی با نام بردن از فیلم هایی که پرستویی در آنها ایفای نقش کرده است متنی را قرائت و نقش های وی را باهم مقایسه کرد. امیدواریم ابراهیم حاتمی کیا شمایلی دیگر از آرمان گرایی را با ساخت فیلم دیگر زنده کند.

پس از صحبت‌های جیرانی، خانم کریمان فرزند نویسنده کتاب «من، پرویز پرستویی» نامه ای را از طرف این نویسنده خواند.

پرویز پرستویی در مراسم در نکوداشت چهار دهه فعالیت خودش متنی را قرائت کرد که در پی می‌آید:

من مرد صحنه و دوربین و نور و صدا هستم. نیم قرن خاک صحنه را میخوردم‌. گریزانم از ایستادن در مقابل شما و ژست سخنرانی گرفتن. هرکس مرا میشناسد می‌داند از قدرشناسی و بزرگداشت ها گریزانم. اعتقادم این است که قدرشناسی باید از کسانی شود که کمک کردند ما دیده شویم.

تشکر از اهل رسانه و تمام کسانی که قلم میزنند و دغدغه شان اعتلای جامعه و هنر است‌.

سخن از جشنواره فجر، از عید صوری سینما که اهلی سینما با هم بازدید میکنند و عملکرد خود را به دست منتقدان و داوران میسپارند. چیز قشنگی است نه؟ نه . دیدی که نبود. چه شده که رساله خود را گم کرده ایم و به قلع و قمع هم میپردازیم‌.

کار و رسالت و وظایف ما خدمت به مردم و عمل به ارزشهاست. آیا عمل کردیم؟ نه. ما وظایفمان را فراموش کردیم. وقتی کارگردان کشورمان اسکار را برد از او قدردانی کردیم؟ نه. از کنار او براحتی گذشتیم.

جشنواره دیگر بهار سینما نیست. یک تریبون برای اهالی قدرت شده است که اسب را می تازند و حواسشان نیست این اسب سبزی هنر را لگدمال میکند. دیگر نمیدانند که دود این آتش به چشم آنها هم میرود.

من ذره ای از لذت سیمرغ را نچشیدم.اما سیمرغ مصلحتی چیزی است که امسال آن را درست کردند. دست بردارید از انتقاد و گرو کشی و ... بی اساس. تریبون وفا ندارد مردم را دریابید. مردم و مخاطب را دریابید. سیمرغ من مهر مردم است. محبتی که مردم به من دارند‌ سیمرغ آنهم از نوع مصلحتی اش مال خودتان. برای من پسند مردم مهم است. برای من این مهم است در پایان پرویز پرستویی را دیدند یا حیدر ذبیحی را.

*عزیزی: عملکرد درست رسانه ها اهالی هنر را تشویق می کند
محمود عزیزی با حضور در مراسم بزرگداشت پرویز پرستویی با اشاره به لزوم چنین اقداماتی به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گفت: این اقدامات شایسته لازم است برای تقدیر از  اهالی فرهنگ و هنر که در این راه زحمت می کشند بیفتد.

وی افزود: مطبوعات از ابزارهای ثبت تاریخی فعالیت های فرهنگی هنری است و با وجود نرم افزارهای آرشیوی برای ثبت فیلم ها، حضور رسانه ها و فعالیت آنها لازم است.

وی در پایان اظهار داشت: اگر مطبوعات و رسانه ها رسالت خود را به درستی انجام دهند اهلی هنر تشویق میشوند به گونه ای عمل کنند که شرمنده جامعه  و مردم کشور خود خود نشوند.

گفتنی است؛ در پایان مراسم یک تابلو فرش با نام مبارک و زیبای حضرت فاطمه زهرا (س) به پرویز پرستویی اهدا شد و از پرتره پرویز پرستویی و تمبر یادبود پرویز پرستویی رونمایی شد و محمود عزیزی، مریلا زارعی، منوچهر محمدی، اصغر نقی زاده، محمد مهدی عسگر پور، حاتمی کیا و مومنی شریف برای امضای تمبر و پرتره به روی صحنه آمدند.


حاتمی‌کیا: جنس پرویز مثل غلامرضا تختی است/ مشایخی:پرستویی استاد من است


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
سلامتی استاد پرستویی صلوات
آخرین اخبار