قزوين؛

سردرِ عالی قاپو

سردرِ عالی قاپو یکی از آثار تاریخی متعلق به دوران صفویه در شهر قزوین است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛این بنا سردرِ یکی از هفت درِ ورودی به ارگ سلطنتی صفویان بود که به خیابان سپه و میدان شاه باز می‌شده و تنها در از این مجموعه است که اکنون به یادگار مانده است.

سردرِ عالی قاپو یکی از آثار تاریخی متعلق به دوران صفویه در شهر قزوین است که در مرکز این شهر در خیابان شهدا قرار دارد.

پس از جنگ چالدران در سال 920 هجری قمری، شهر قزوین به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و سوق‌الجیشی و به جهت قرار گرفتن  بر سر راه‌های مهم ارتباطی  مورد توجه واقع شد و رفته رفته به صورت پایتخت دوم سلسله صفویه درآمد.

مقدمات انتقال پایتخت از سال 951 هجری قمری آغاز شد. شاه طهماسب فرزند بزرگ شاه اسماعیل، اراضی موسوم به زنگی‌آباد یا برمکی آباد را از میرزا شرف جهان که از بزرگان و معتمدان قزوین بود، خریداری کرد و معماران و مهندسان و هنرمندان برگزیده کشور را فراخواند و فرمان احداث مجموعه‌ای از باغ‌ها، کاخ‌ها و عمارات دولتی را صادر نمود.

در نهایت باغی پدید آمد با گذرهای مربع و چمن‌های مثلث و شش گوش و نهری بزرگ که از میان آن‌ها جاری بود و در حواشی آن درختان میوه و گل، عمارات عالی، تالارهای متعدد، ایوان‌ها، کوشک‌ها، حوض‌ها، دروازه‌های مرتفع و مزین به کاشی‌های رنگارنگ  که به «سعادت‌آباد» معروف شد.

این مجموعه سلطنتی شامل 23 باغ و 14 کاخ و باغ خصوصی و 8 باغ و کاخ دولتی و مهمانخانه‌ای با 250 اتاق و ظروف طلا و نقره بود و از چنان زیبایی زایدالوصفی برخوردار بود که شاه طهماسب 11 سال از آن بیرون نرفت و به همراه اساتید مینیاتور و خطّاط و نقاش به تزئین بخشی از کاخ‌ها همت گماشت.

این ارگ سلطنتی در هنگام رونق و آبادانی، 7 درِ ورودی داشت که از جمله آن‌ها سردرِ رفیع عالی‌قاپو بوده است.


سردرِ عالی قاپو

سردر عالی قاپو در دوره سلطنت شاه طهماسب صفوی (983-930 هجری قمری) ساخته شد و در زمان سلطنت شاه عباس اول (1028-985 هجری قمری) به صورت کنونی، تغییر شکل یافت.

این بنای رفیع با 17 متر ارتفاع شامل ایوان رفیع ورودی با قوس تیزه‌دار و سه ردیف طاق‌نما در طرفین آن است.

هشتی متصل به ایوان ورودی به شکل هشت ضلعی است و در طرفین محور ورودی آن اتاق‌های نگهبانی قرار دارد.

در این هشتی پلکان‌هایی دیده می‌شود که به طبقه بالا؛ جایگاه نقاره‌زنان راه می‌یابند. کتیبه و شباک کاشی تنها تزئینات باقی مانده در ایوان ورودی است. این کتیبه به خط ثلث و به قلم علیرضا عباسی؛ نقاش و خطاط معروف صفویه است.


اين بنار تاريخی در خیابان شهدا ی قزوين واقع شده است .

انتهای پيام/


برچسب ها: عالی قاپو ، صفویه ، مرکز ، کاخ ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.