دکوراسیونی که چشم همه را خیره می کند

در ایام سال نو و برگزاری مراسم دید و بازدید در منازل، برخی از بانوان...

 دکوراسیونی که چشم همه را خیره می کندبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ایام سال نو و برگزاری مراسم دید و بازدید در منازل، برخی از بانوان تصمیمات جدیدی را برای متفاوت بودن و تغییر در دکوراسیون منازل خود می‌گیرند، تصمیماتی که اغلب با مقایسه خود در مقابل دیگران شکل می‌گیرد و چشم و هم چشمی‌هایی را ترویج می‌دهد و به اقتصاد خانواده و فرهنگ اجتماعی ضربه می‌زند.


 *به رخ کشیدن وسایل لوکس


خانه های برخی از خانواده ها، رنگ آمیزی و بعضی از وسایل منزل دور انداخته می شود و دکوراسیون خانه آنها تغییراتی شگرف پیدا می کند. به باور آنها هرچه وسایل شیک‌تر و گران قیمت تر باشد بیشتر مورد احترام و تکریم دیگران قرار می‌گیرند در صورتی که گاهی تغییرات این چنینی ضرورتی ندارد و کار آنان رنگ اسراف به خود می‌گیرد.


 * چرا برخی فکر می‌کنند با تجملات زندگی زیباست؟

 وقتی تجمل و چشم و هم چشمی تبدیل به دغدغه‌ای برای فرد می‌شود او تصور می‌کند این گونه وسایل و اقداماتی که تنها صرف چشم و هم چشمی و برای تاثیر دیگران است ارزش او و خانواده‌اش را بالا می‌برد. در واقع وقتی ارزش‌های گروهی از افراد تغییر کند و داشته‌های مادی جای ارزش‌های معنوی را بگیرند این دسته از خانواده ها  برای بدست آوردن جایگاه اجتماعی بالاتر می‌کوشند که بیشتر دیده شوند.

ثریا 47 ساله می‌‌گوید: به نظر من با تعویض وسایل منزل و همچنین رنگ آمیزی خانه، همزمان با  عید نوروز هم خانه مان نوتر می‌شود و هم روحیه اعضای خانواده شاداب‌تر می‌شود و در میان فامیل ما تقریبا اکثر آنها همین کار را می‌کنند. ما هم برای اینکه از احترام بیشتری برخوردار شویم باید این کار را انجام دهیم!

 دکتر ربابه غفار تبریزی ، روان شناس می‌گوید: افرادی که دچار چشم و هم چشمی هستند غالبا تصورشان بر این است که در مقابل دیگران دچار کمبودهای فراوانی هستند و با تجمل گرایی می‌توانند تایید دیگران و توجه آنها را به خود جلب کنند.


* تغییر دکوراسیون به هر قیمتی!

در واپسین روزهای سال به دلیل تقاضای برخی بانوان برای خرید، تغییر دکوراسیون به هر قیمتی که باشد افزایش می‌یابد و از آنجایی گاهی مردان توانایی پرداخت این هزینه‌ها را ندارند در بیشتر موارد دعوا و جنجال در خانواده‌ها برپا می‌شود اما بهتر است با کم کردن خرید‌های بی مورد به اقتصاد خانواده کمک کرد و روحیه خانواده را نشاط بخشید.

مونا 27 ساله و خانه دار در این بار می‌گوید: من مایل هستم پا به پای دوستانم در خرید وسایل عید حرکت کنم و از آن ها عقب نیفتم. آنها هر سال هزینه های بسیاری را برای خرید کردن می‌پردازند و من هم به گونه‌ای  برنامه ریزی می‌کنم تا به همراه آنها به خرید نوروز بروم.

غفار تبریزی معتقد است: مساله نا به هنجار چشم و هم چشمی بر اثر مقایسه وضعیت خود با دیگران ایجاد می‌شود وافرادی که دچار آن می‌شوند با خوب بودن دیگری در اطرافیان احساس حقارت می‌کنند.


* اسیر تشریفات نشویم!

چشم و هم چشمی از جمله رفتارهای ناپسند در جامعه است و هدف اغلب افراد برای این کار احساس تظاهر، رقابت با دیگران، جبران ضعف درونی خود با تظاهرات بیرونی و به نحوی تاثیر بر دیگران است. بد نیست در کنار مسائل پسندیده نوروز، سنت‌های پسندیده و فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی خود را زنده کنیم و کمتر گرفتار تشریفات دست و پا گیر شویم.


گزارش از مریم برومند


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار