معاونت علمی در سال 95 به کدام سمت می رود ؟

در سالی که گذشت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه های متنوعی را دستور کار داشته که آن را اجرا کرد حال برای سال 95 نیز برنامه هایی را پیش بینی کرده است که در صدد است آن ها را در کشور اجرا کند

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،مجموعه بزرگ معاونت علمی و فناوری شامل معاونت علمی و فناوری و مجموعه ای که پیرامون آن شکل می گیرد یعنی پارک علم و فناوری پردیس به عنوان بزرگترین پارک علم و فناوری کشور، صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق حمایت از پژوهشگران که اکنون به صندوق توسعه علمی و فناوری کشور تغییر نام داده است ، می باشد، که هدف اصلی آن تلاش در راه توسعه فناوری است. این معاونت در حوزه های آموزش، پژوهش عرضه محور و فناوری ورود نمی کند بلکه می کوشد تا همه کشور را در حوزه علم و فناوری ترغیب نموده و سبب ایجاد پیشرفت و ترقی در کشور شود.
با این حال اگر بخواهیم به برنامه های معاونت علمی در سال 94 یک نگاهی بیندازیم متوجه می شویم  بسیاری از برنامه های این معاونت به سر انجام رسیده و در سال 95 برنامه ی گسترده تری تدارک دیده اند.

آیا برنامه های سال 94 به فرجام رسید؟
تدوین نقشه راه  فناوری های دریایی یکی از برنامه هایی بود که اوایل سال 94 از سوی دکتر سیف دبیر ستاد توسعه فناوری صنایع دانش بنیان دریایی مطرح شد که در اسفند ماه 94 نقشه راه فناوری های دریایی عملیاتی شد.
 در اوایل سال 94 قادری فر مدیرکل دفتر تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهویی  از تلاش معاونت علمی‌وفناوری برای تغییر رویکردها در استفاده از محصولات دانش‌بنیان داخلی خبر داد و بیان کرد : این معاونت برای ایجاد دغدغه ذهنی درنخبگان و فناوران ،تغییرانگاره ها برای استفاده از محصولات و خدمات دانش بنیان داخلی و حاکمیت نوآوری درکشور در سال 93 تلاشی جدی داشته است در این زمینه باید اقدامات بسیاری صورت گیرد اما معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری برای ایجاد دغدغه ذهنی در نخبگان و فناوران کشور به شهادت بسیاری از مخاطبان موفق عمل کرده است.
حال که سال 94 به پایان رسیده شاهد تغییر رویکردها در استفاده از محصولات دانش بینیان هستیم

 بسته های مالی و مدیریتی برای شرکت هایی که به سمت دانش بنیان شدن حرکت می کنند!!

قادری همچنین تصریح کرد: در سال 93در سفرهای استانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه معاونت نوآوری و تجاری سازی برای اینکه شبکه ای از شرکت های دانش بنیان تشکیل شود و در مرحله شتاب دهی برای توسعه کسب و کار شرکت ها سوق داده شوند ، یک سری تفاهم نامه ها با روسای پارک های علم و فناوری و استانداران منعقد شد.
در این تفاهم نامه ها به جای اینکه معاونت علمی و فناوری هزینه زمین و زیر ساخت به دانشگاه ها ارایه کند ، به دانشگاه هایی که می توانستند توسعه محصول داشته باشند و از مرحله ایده محوری عبور کنند و نمونه اولیه محصول داشته باشند و در بازارمصرف محصولی را عرضه کردند، اعتبارات حمایتی در قالب تسهیلات اختصاص داده شد حال در اواخر سال 94 بر اساس تفاهم نامه ها درکارگروه تجاری سازی فناوری، 200طرح فناورانه از استان ها در سامانه تجاری سازی طرح های دانش بنیان معرفی شد.و برنامه ی سال آینده برنامه سال آینده در این حوزه ، ارایه بسته مشاوره مالی و مدیریتی برای این شرکت ها است تا آنها به سمت دانش بنیان شدن حرکت کنند و از منابع خوب صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند.
اعطای چهارمیلیارد تومان جایزه ملی تجاری سازی به دانشگاه ها برای نخستین باردر سال 94
قادری فر در خصوص برنامه دیگر معاونت علمی که در سال 94 انجام شد بیان کرد: در سال 93 یکی از اقدامات مهم و اثرگذار درحوزه تجاری سازی فناوری ، تدوین، تصویب و اجرای آیین نامه جایزه تجاری سازی فناوری به دانشگاه ها بود. اوایل سال93 برای اولین بار آیین نامه اعطای جایزه تجاری سازی فناوری به دانشگا ه ها و موسسات پژوهشی دانشگاه ها تصویب شد و این آیین نامه به صورت پایلوت به 15 دانشگاه برتر کشور( 10 دانشگاه وابسته به وزارت علوم و 5دانشگاه از دانشگاه های علوم پزشکی ) ابلاغ شده است.
در حوزه زیر ساخت نیز معاونت باید از توسعه فناوری دانشگاه ها و موسسات حمایت کند بر همین اساس ، اقدام به ایجاد مراکز نوآوری در برخی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی مانند دانشگاه صنعتی سهند تبریز، دانشگاه صنعتی اصفهان ، دانشگاه صنعتی شریف ، دانشگاه صنعتی امیر کبیر و دو مرکز نوآوری و فناوری در پارک علم و فناوری خراسان رضوی وشهرک علمی تحقیقاتی اصفهان شد ،حال این مراکزنیمه اول 94 به بهره برداری رسیدند و در حقیقت مراکز نوآوری در پارک ها و دانشگاه ها به عنوان مرکزی هستند که شرکت های دانش بنیان و استارتاپ بتوانند ، در آن استقرار یابند و به رشد و توسعه خود ادامه دهند.

سال 94و حمایت  220 میلیارد تومانی از شرکت های دانش بنیان
قادری فر گفت :یکی از مهم‌ترین اقدامات دفتر تجاری‌سازی معاونت علمی از سال 93 بحث حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیانی است که در مسیر رسیدن به توسعه خود با شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ تعامل بر قرار کنند.
در همین راستا از 220 شرکت دانش‌بنیان با اعطای وام 28 میلیارد تومانی در سال94 از مهم‌ترین اقدامات آنها حمایت کرده‌ایم.


افتتاح برج فناوری در دانشگاه تربیت مدرس

 بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت : هم‌اکنون در تهران ساختمان دانشگاه صنعتی شریف،‌تربیت مدرس و ساختمان نزدیک، دانشگاه صنعتی امیر کبیر را برای برج‌های فناوری در نظر گرفته‌ایم در حال حاضر ساختمان دانشگاه شریف خریداری شده و شرکتهایی که برای تجمیع در این شرکتها تقاضا داده‌اند مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند
و روز سه شنبه 18 اسفند مجتمع فناوری تربیت مدرس حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس دانشگاه تربیت مدرس و رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گشایش یافت.
چه برنامه هایی برای سال 95 پیش بینی شده است؟؟
حال که روزهای پایانی سال 94 را می گذرانیم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای سال 95 برنامه های مختلفی در نظر گرفته است
محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه صنایع دانش بنیان دریایی در گفت و گو با خبرنگار فناوری گروه علمی و پزشکی باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: سال آینده نگاه ویژه به طرح‌های کلان ملی حوزه دریا خواهیم داشت
وی ادامه داد: اجراي طرح‌هاي كلان ملي اين امكان را به كشور، سازمان‌هاي درگير در امور علم ، فناوري و نوآوري بخش‌هاي اقتصادي مي‌دهد كه در راستاي نقشه جامع علمي كشور و همچنين سند چشم انداز 1404 با تعريف و تبيين موضوعات كليدي و راهبردي به كسب مهارت‌هاي انساني، توليد علم، اشاعه وگسترش دانش و چگونگي تجاري سازي و تحقق فرايند نوآوري در بخش هاي ساخت، توليد وخدمات به عنوان همگرايي بين بخش علمي و صنعتي و بهره گيري از دانش ملي براي تبديل آن به ثروت را فراهم آورد.

گسترش پارکهای علم و فناوری
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز بیان کرد: سال آینده  برنامه حمایتی ویژه برای 12 دانشگاه برتر کشور  خواهیم داشت بودجه خوبی برای پژوهش بسته شده و این بودجه بی سابقه است.
امیدواریم اتفاقات خوبی را در حوزه پژوهش در سال آینده شاهد باشیم و دانشگاه ها در حوزه آموزش، پژوهش و کارآفرینی فعال تر عمل کنند.
ستاری همچنین تصزیح کرد: از توسعه و گسترش پارک های علمی و فناوری در سال 95 در کشور خبر داد و گفت:  سال آینده پارکهای علم و فناوری گسترش می‌یابد، این پارکها باید تقویت شوند  همچنین سرمایه گذاری خطر پذیر در گشور وقانون حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان را توسعه و اجرایی می کنیم. باید بتوانیم این قانون را به درستی در جامعه حاکم کنیم.

برنامه ویژه برای بازگشت نخبگان به کشور
ستاری از بازگشت نخبگان به کشور و فعالیت آنها در شرکت های دانش بنیان خبر داد و بیان کرد: بازگشت نخبگان به ایران در ماه‌های اخیر شتاب و افزایش یافته و بیشتر جوانانی که به ایران باز می‌گردند در شرکتهای دانش بنیان مشغول به فعالیت می‌شوند و بخشی از ‌آنها در هیئت علمی دانشگاه‌ها عضو می‌شوند و بیشتر آنها درحوزه‌های مهندسی هستند.

رونق بخشیدن به کسب و کارهای فناورانه
قادری فر میدیر کل دفتر تجاری سازی معاونت علمی عنوان کرد: ایجاد مراکز نوآوری در کنار مؤسسات و پارک علم و فناوری یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که درسال 95 در دستور کار داریم و در کنار آن کسب و کار فناورانه را رونق می‌بخشیم،طبق آیین‌نامه ماده 42 قانون اساسی تحت عنوان تولیدات ایرانی مدل‌سازی برای خرید هرچه بیشتر تجهیزات در دستور کار قرار دارد وچهارمین نمایشگاه ساخت تجهیزات و مواد آزمایشگاهی 5 تا 8 اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می‌شود و تمامی شرکتها در این نمایشگاه در سطوح چهارگانه فناوری دسته بندی می‌شوند.

بودجه مناسب معاونت علمی برای حمایت از دانشگاه های نخبه پرور

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت : معاونت علمی از دانشگاه های نخبه پرور حمایت می کند و دانشگاه ها را  به سمت پژوهش و دانش ارتقا می دهد.
از این رو سال آینده بودجه دانشگاه های نخبه پرور برای حمایت از نخبگان خوب است.
 برای سال آینده علاوه بر بنیاد ملی نخبگان در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور نیز برنامه‌ریزی کردیم که از این دانشگاه‌ها حمایت کنیم و این مسئله می‌تواند کمکی برای ارتقای تحقیق و پژوهش در دانشگاه‌ها باشد

        در پایان
مسئولان مربوطه برای سال 95 برنامه ریزی های زیادی کرده اند حال باید صبر کنیم تا ببینیم  این مسئولان به جا خواهند رسید امیدواریم که آنها به وعده هایی که برای حمایت از  نخبگان و دانشجویان داده اند عمل کنند و همانند سال 94 در این راه موفق شوند.

گزارش از هدیه عباسقلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.