معرفی موزه/31

گفتنی‌های سینمای ایران از پیدایش تا به امروز در موزه سینما

موزه سینما مجموعه‌ای ارزشمند از روند پیشرفت صنعت سینما را به نمایش گذاشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موزه سینمای ایران یکی از جذاب‌ترین موزه‌های شهر تهران است که در مجموعه باغ فردوس قرار دارد. 

براساس اسناد تاریخی منطقه باغ فردوس به مساحت 20 درصد متر مربع در دوران محمدشاه قاجار بنا شده و ساختمان آن به عنوان کاخ شکارگاه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. پیش از انقلاب اسلامی ایران باغ برای بازسازی به سازمان رادیو و تلویزیون ایران سپرده شد که پس از مرمت به عنوان مرکز فعالیت‌های هنری به فعالیت می‌پرداخت. پس از انقلاب نیز در این مجموعه تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آموزش فیلم‌سازی صورت می‌گرفت.

اما در شهریور ماه 1381، موزه سینما که پیش از آن در خیابان لاله زار قرار داشت به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور سینمایی، سازمان میراث فرهنگی، شهرداری تهران و بنیاد فارابی به باغ فردوس منتقل شد. 

در این موزه گنجینه‌ای از عکس‌ها، اسناد، وسایل و تجهیزات قدیمی سینما، پوشه‌ها و دیگر لوازم وابسته به سینما با هدف حفظ و نگهداری میراث سینمایی کشورمان گردآوری شده است.

در بخش عکس‌های حوزه سینما می‌توان هزاران عکس از صحنه‌های فیلم‌های سینمایی، مراحل فیلم‌سازی، هنرمندان و دست اندرکاران صنعت سینما را مشاهده کرد. 

حدود 400 فیلمنامه ساخته شده به علاوه بیش از 2500 اعلان سینمایی از سال 1310 تا به امروز نیز در موزه سینما به نمایش گذاشته‌اند. در کنار موارد ذکر شده، حدود 3000 قطعه حوزه شامل اسناد تاریخی، اسناد مالکیت، نمایش‌ها و قراردادها نیز موجود است.

بخش دیگری از آرشیو موزه فرق را نیز 1000 فیلم سینمایی ایرانی به همراه 500 آنونس تشکیل می‌دهند.

در بخش سینماتوگراف، مجموعه‌ای لوازم و تجهیزات قدیمی که قدیمی‌ترین آنها به 1309 تعلق دارد در معرض دید قرار دارند که اغلب آنها ساخت صنعتگران قدیمی کشورمان هستند.

حوزه سینما دارای 7 تالار است که هر یک از آنها به بخشی از سینمای ایران تعلق دارد. برای مثال تالار سوم به نمایش جوایز و افتخارات بین‌المللی سینمای کشورمان به همراه غرفه‌های اختصاصی افتخارآفرینان جهانی سینما اختصاص دارد. بخش کودک و نوجوان سینمای جنگ و دفاع مقدس و ارامنه هر یک تالاری مجزا و اختصاصی دارند که امکان بازدید از دستاوردهای هر بخش در آنها فراهم است. 

بخش دوبله و صدا، بخشی است که نباید دیدن آن را از دست داد. در این قسمت می‌توان علاوه بر مشاهده تجهیزات و ابزار قدیمی صدابرداری و تعدادی از اولین صفحات تولیدی موسیقی فیلم‌ها، از غرفه علی کسمایی پدر دوبله ایران نیز دیدن کرد و لحظاتی از نخستین فیلم‌های کلاسیک دوبله شده جهان را تماشا کرد.

بدون شک یکی از جذاب‌ترین بخش‌های موزه سینما، بخش دکور، لباس و گریم است. در این بخش تلاش بسیاری صورت گرفته تا نمونه‌های تاریخی لباس، دکورسازی، صحنه آرایی و چهره پردازی جمع آوری و جهت بازدید آماده شوند. 

موزه سینما بخشی را نیز به کتاب و مطبوعات سینمایی اختصاص داده است. حدود 8 هزار جلد کتاب و 5 هزار جلد نشریه (از سال 1309 تا به امروز) در این قسمت گردآوری شده‌اند که منبع مناسبی برای محققان و پژوهشگران سینمایی به شمار می آیند. 

موزه سینما در تهران، خیابان ولیعصر (عج)، بالاتر از سه راه زعفرانیه، نرسیده به میدان تجریش، باغ فردوس واقع شده همه روزه میزبان علاقه‌مندان است.

 
گزارش از زهرا علی‌اکبرلو

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار