باپله های سنگی به دوره قاجاریه سفرکنید!

پس از گذشتن از پله های سنگی به قلعه رودخان دوران قاجاریه بروید.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همیشه شنیدن  داستان  ویا خواندن رویدادهای  تاریخی برای هرکدام از ما جذابیت داشته و ذهنمان را درگیر خودش کرده تا جاییکه چند روزی اسیر خیال پردازی های ذهنمان شده ایم و از نزدیک دیوار و پله هایش را تصور کرده ایم و چندباری هم در فضای اطراف قلعه ها یواشکی قدم زده ایم.
 
ولی سفر در رویاها کجا و از دل واقعیت عبور کردن کجا؟!
زمانیکه با پاهای خودت در واقعیت پله هارا طی می کنی تا به ساختمان سنگی و یا حتی کاهگلی آن برسی و با چشمانت شاهد همه انها می شوی انگار وارد تاریخ چند هزار ساله شده ای و داستان جدیدی را می نویسی. پس چقدر خوب می شود یک همچین جایی باشد تا از نزدیک تمام عجایب و زیبایی هایش  رالمس کنی.

قلعه رودخان
قلعه رودخان ميراث مهمي است از دژهاي نظامي حكومتي در گيلان. اين قلعه مهم تاريخي كه مدت ها مركز فرمانروايان گيلان بوده است، از بزرگترين و باعظمت ترين دژهاي نظامي گيلان و حتي ايران محسوب مي شود. قلعه رودخان در فاصله ۲۰ كيلومتري جنوب غربي فومن واقع شده است. مساحت قلعه بالغ بر ۵۰ هزار مترمربع و در ارتفاعي بيش از ۶۰۰ متر در بلندترين نقطه كوه واقع شده است.

از آنجا که این قلعه تاریخی، در کنار رودخانه بنا شده به قلعه رودخان معروف است. کلمه رودخان مخفف رودخانه و قلعه رودخان، یعنی قلعه ای که در نزدیکی رودخانه است. این قلعه در ادوار تاریخی به نام های قلعه "هزار پله"، "حسامی"و "سکسار" نیز نامیده شده است.

در فرهنگ تاریخ و جغرافیای شهرستان های ایران، تألیف عبدالرفیع حقیقت رفیع آمده است: «روستای قلعه رودخان، قلعه ای قدیمی دارد که به نام سکسار معروف است، در جنوب آبادی و روی قله کوه بنا شده است».

قلعه رودخان چگونه است؟!
لعه رودخان ميراث مهمي است از دژهاي نظامي حكومتي در گيلان. اين قلعه مهم تاريخي كه مدت ها مركز فرمانروايان گيلان بوده است، از بزرگترين و باعظمت ترين دژهاي نظامي گيلان و حتي ايران محسوب مي شود. قلعه رودخان در فاصله ۲۰ كيلومتري جنوب غربي فومن واقع شده است. مساحت قلعه بالغ بر ۵۰ هزار مترمربع و در ارتفاعي بيش از ۶۰۰ متر در بلندترين نقطه كوه واقع شده است.

از آنجا که این قلعه تاریخی، در کنار رودخانه بنا شده به قلعه رودخان معروف است. کلمه رودخان مخفف رودخانه و قلعه رودخان، یعنی قلعه ای که در نزدیکی رودخانه است. این قلعه در ادوار تاریخی به نام های قلعه "هزار پله"، "حسامی"و "سکسار" نیز نامیده شده است.

در فرهنگ تاریخ و جغرافیای شهرستان های ایران، تألیف عبدالرفیع حقیقت رفیع آمده است: «روستای قلعه رودخان، قلعه ای قدیمی دارد که به نام سکسار معروف است، در جنوب آبادی و روی قله کوه بنا شده است».

راه های دسترسی به قلعه؟
ن قلعه کوهستانی که در تاریخ 30/5/1354 به شماره 1546 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 

قلعه در ارتفاعی حدود 687 تا 778 متر از سطح دریاهای آزاد و بر روی میان آبی که ادامه ارتفاعات پشت کوه تالش و ماسوله داغ بوده و معروف به قلعه ژیه می باشد، قرار گرفته است. در سمت راست قلعه، رودخانه قلعه رودخان جریان دارد.

براي رفتن به قلعه‌رودخان، بايد از شهر فومن به طرف جنوب غربي و به طرف كوه حركت‌كنيد. انتهاي اين جاده به روستايي به اسم حيدرآلات ختم مي‌شود. در آنجا ماشين‌تان را پارك‌مي‌كنيد و از پاي كوه بالا قلعه بايد حدود1 تا 2 ساعت با پاي پياده از كوه بالا برويد، البته كل اين مسير تا قلعه را ميراث‌فرهنگي با حدود1500 پله كف‌سازي كرده و تاحدود زيادي بالا رفتن از اين مسير را سهل و‌آسان كرده است. كل اين پياده‌روي و پله‌نوردي در بين مسيري جنگلي انجام مي‌شودكه لابه‌لاي درختان، آسمان مشخص است و نورآفتاب نيز مي‌تابد و مناظر زيبا و دلنشيني را برايتان رقم مي‌زند وراه لذت بخش مي‌كند. درطول اين راه افراد زيادي هستند كه نوشيدني‌ها مختلف مي‌فروشند كه چندا ارزان نيست. هرچه ارتفاع بيشتر مي‌شود و به قلعه نزديك‌تر مي‌شود از گرماي هوا كاسته شده و هوا خنك‌تر مي‌شود. البته در‌پاي‌كوه هم نسبت به شهر فومن هوا بسيار خنك‌تر و رطوبت‌هوا كمتر است.

بعداز سي پله‌ها، بالاخره به در ورودي قلعه خواهيد رسيد و مي‌توانيد وارد قلعه شويد. توجه داشته باشيد كه رسيدن به در ورودي قلعه پايان برنامه كوه‌نوردي و پله‌نوردي نخواهد بود. قلعه بر روي بلندترين قسمت از رشته كوه‌هايي ساخته شده كه مدام بالا و پايين مي‌شود و ديوارهاي قلعه نيز روي بلندترين قسمت از رشته‌كوه‌هايي ساخته شده كه طول قلعه حدوداً 1550 متر است. البته نياز نيست كه تمام اين 1550 متر را طي كرده و قلعه را بررسي كنيد، اجازه دهيد اهل فن، معماران، باستان‌شناسان. مورخان و عكاسان اين كار را انجام دهند و شما از نتايج تحقيقات و مطالعا آنها استفاد كنيد. اين نكته را يادآور شدم كه بگويم با ديدن در ورودي قلعه دچار شور و شعف بيش از حد نشود و فكر نكنيد كه ديگر بالا رفته به پايان رسيده است، زيرا كه با وارد شدن به داخل قلعه و  چرخش 90 درجه‌اي به سمت راست و چپ دچار افسردگي خواهيد شد.

شایعات در قلعه رودخان!
در ورودی یا دروازه قلعه شمالی است و در دو طرف آن دو برج توپر بسیار عظیم ساخته شده است و بر بالای دروازه اصلی، کتیبه ای نصب شده بود که این کتیبه در حال حاضر در موزه رشت نگهداری می شود. برخی از ساکنین منطقه به این شایعه باور دارند که این قلعه را «جن ها» بنا کرده اند. آنها در باور خود، اظهار می دارند هیچ بنایی که توسط آدمیزاد بنا شده باشد، نمی تواند اینقدر دوام بیاورد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، این دژ عظیم که به قلعه روخان (رودخان) موسوم است، طی وقایع و رویدادهایی که پس از دوره ساسانی به وقوع پیوست، تخریب شد، اما در قرن ۵ و ۶ هجری قمری و در زمان حکومت سلجوقیان تجدید بنا شد و به همین جهت در شمار قلاع اسمعیلیه مشهور است.

از روستای قلعه رودخان تا قلعه رودخان طبیعت بسیار زیبا و چشم اندازهای زیادی وجود دارد که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. در مسیر صعود به قلعه درختانی با قدمت طولانی به سمت آسمان قد علم کرده و نور از لابه لای شاخه های این درختان به پایین می ریزد.

خاطرنشان می شود: قبلا چشمه آبی که شهرهای استان گیلان- دیدنی های استان گیلان - اصلی آب قلعه بود، در حیاط قلعه دیده می شد و معروف است که این آب را با گنگ از ییلاق زردخونی آورده اند. این چشمه پس از زلزله سال ۱۳۶۹ گیلان خشک؛ اما بعدها به وسیله میراث فرهنگی گیلان احیا شده است.قسمت دوم قلعه، قسمت نظامی یا قورخانه است که در قسمت شرقی قلعه رودخان قرار دارد.

امکانات قلعه رودخان چیست؟
اما از امكانات موجود در قلعه برايتان بگويم. اين قلعه تحت نظارت و حفاظت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است در داخل قلعه به جز سرويس بهداشتي، هيچ امكانات ديگري موجود نيست و هروسيله‌اي كه نياز داريد بايد همراه داشته باشيد، ازجمه آب، غذا، تنقلات و ... امكان زدن چادر و اقامت شبانه در قلعه فراهم نيست، چرا كه در هنگام غروب در قلعه بسته مي‌شود، مگر اينكه با نگهبان ميراث‌فرهنگي هماهنگ كنيد و اجازه بگيريد. اما در پاي كوه و كنار جاده و ابتداي مسير، قهوه‌خانه و آلاچيق و امكاناتي در حد خوردن نهار و آشاميدن موجود است. اگر وسيله نقليه شخصي داريد تا پاي كوه مي‌توانيد بياييد، اگر نداريد هم از شهر رشت و هم از فومن سواري‌هاي شخصي خطي با كرايه‌هاي مشخص وجود دارند شما را تا پاي كوه مي آورند. اگر هم با اتوبوس و ميني‌بوس و هر وسيله ديگري بخواهيد برويد، در پاي كوه جاي پارك هست و مشكلي براي تردد اين وسايل نيست.

اگر انسان كنجكاري هستيد و به دنبال كشف اماكن زيبا و بكر، پيشنهاد مي‌كنم از صبح در قلعه‌حاضر باشيد تا بتوانيد قسمت‌هاي زيادي از قله را بگرديد و ببينيد. اين قلعه فوق‌العاده زيبا، بزرگ و جذاب است.طبق روايتي، ميرزاكوچك‌خان جنگلي سه‌سال را در اين قلعه بوده است.

نکته آخر
با این اوصاف چقدر خوی می شود که علاقه مندان به تاریخ و فضاهای خاص یاروبندیل خود را همراه با تجهیزات کامل ببندند و به این مکان زیبا برند تا نفسی تازه کنند اما باید در حفظ و نگهداری این فضاها دقت کنیم تا فرصت دیدن از آن برای همه حفظ شود.

گزارش از: نیلوفر جوانشیر



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار