با هجیج به دل کوه سفرکنید/ هجیج روستایی در قلب کوه و طبیعت

اگر می خواهید به دل کوه و طبیعت بروید به روستای هجیج واقع در نزدیکی کرمانشاه بروید.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ازقدیم برای  رفتن به کوه و در دل طبیعت بودن توصیه های فراوانی شده که بی دلیل هم نبوده است. وقتی به دل کوه می روی انگار تازه می توانی نفس بکشی و هوای پاک   پاک را وارد ریه های خود کنی. از طرفی هم دیدن شهر و روستا از نمای بالا حال وهوای دیگری دارد و تا چشم کار می کند دیگر از ترافیک و صدای بوق ممتد ماشین ها و بوی بنزین و گازوئیل خبری نیست.

چقدر خوب است که برای خودمان هم ارزش قائل شویم و به این فضاها برویم تا علاوه بر روحمان ؛ جسم و بدن خود راهم جلا ببخشیم.

دیدن خانه های قدیمی که ساختارش با ساختار شهری متفاوت است می تواند یکی دیگر از جاذبه های رفتن به این  روستایی که در دل طبیعت بنا شده  داشته باشد. پس چه بهتر است به این سرزمین کوهی برویم تا آواز دهل هم از نزدیک زیباتر وخوش ترهم باشد.

روستای هجیج

جیج روستایی است به زیبایی دره های زاگرس، به دل انگیزی ارتفاعات شاهو، به زلالی چشمه ساران هورامان، به قدمت تمدن کرمانشاه و هجیج روستایی است به خیال انگیزی بهشت.

روستای هجیج یکی از پر جاذبه ترین نقاط استان کرمانشاه و از مناطق دیدنی اورامانات، که در 25 کیلومتری  پاوه  قرار گرفته، روستای شور انگیز و تاریخی هجیج است که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند.

این روستا که در دره ای زیبا و آرمیده در جنگلی انبوه و بهشتی قرار گرفته، مردمانی خون گرم، سخت کوشش و مهمان نواز دارد.

خانه های هجیج همگی از سنگ و اغلب به صورت خشکه چین و پلکانی ساخته شده، به گونه ای پشت بام خانه ای، حیاط خانه دیگری است.

بارش نزولات جوی مناسب به ویژه برف در فصل سرد سال و باران در بهار و پاییز موجب سرسبزی و طراوت روستا و مناظر اطراف آن شده است.

به علت کمبود زمین، پشت بام هر منزلی حیاط منزل پشتی محسوب می‌شود، طبعاً محل بازی بچه‌ها و تفرجگاه والدین است.

مجموعه روستای هجیج یکی از شگفت انگیزترین روستاهای جهان است با مجموعه‌ای از خیابان‌های نیم‌دایره و ردیف ساختمان‌های یک رو به دره عمیق و رودخانه زیبای سیروان.

هجیج همگی از سنگ و اغلب به صورت خشکه چین و پلکانی ساخته شده، به گونه‌ای پشت بام هر خانه، حیاط خانه دیگری است.

بارش نزولات جوی مناسب به ویژه برف در فصل سرد سال و باران در بهار و پاییز موجب سرسبزی و طراوت روستا و مناظر اطراف آن شده است.

ویزگی منحصر بفرد اهالی هجیج چیست؟
کی از ویژگی‌های منحصر به فرد مردمان این روستا خود کفایی در تمامی مایحتاج روزانه است به گونه‌ای که از گیوه‌بافی که پایپوش مردمان مناطق کرد نشین است گرفته تا لباس‌هایی سنتی بافته شده از پشم ورنگ طبیعت، تا تهیه خوراک و مایحناج خوردنی و هر آنچه که نیاز زیستن در رفاه باشد که این همه تلاش، کوشش، ذوق و هنر ریشه در فرهنگ، باور و توانمندی آنان دارد.
 
گویش و لهجه مردمان روستای هجیج چیست؟

زبان سخنوری مردم هجیج کردی اورامی است که یکی از ریشه های کهن زبان ایرانیان است . گرچه لهجه اورامی با سایر لهجه های کردی مثل روسانی تفاوت دارد ولی مانع از هم ریشه بودن این زبانها با فارسی و لری و خراسانی و غیره نمی شود .
 
کردی اورامی هجیج که یکی از اصیل ترین لهجه ها به شمار می آید قرابت زیادی با زبان اوستایی و پهلوی دارد . به طوری که اگر متنی از پهلوی را برای یک اورامی زبان بخوانند لغات بی شماری از آن را می تواند دریابد . ولی آنچه بیشتر در زبان اورامی چشمگیر است نزدیکی این زبان با فارسی است که در وهله اول سخت بیگانه و غیر قابل لمس به نظر می آید چون کلمات اصیل فارسی آنچنان با زیر و زبر لهجه کردی آمیخته است که تا گوش به آن آشنا نشود نمی توان این نزدیکی را دریافت .
 
اکثر لغات همان لغات فارسی قدیمی است که با اندک تغییری به شکل اورامی در آمده است و این به آن منظور نیست که اورامی ها واژه های فارسی را گرفته و آن را به میل خویش تغییر داده اند بلکه باید گفت لغات اصیل فارسی که اکنون بیشترین آن از بین رفته است در زبان اورامی مردم هجیج همچنان به قوت خویش باقی مانده است . لهجه اورامی به عنوان زبان ادبی تمام مناطق کرد زبان به شمار می آید و به خاطر وسعت و شیوائیش ظرفیت زیادی برای پذیرش شعر دارد و از این رو اکثر شعرای کرد به این زبان ، شعر سروده اند . حتی این سابقه شعری به کهن ترین دوران تاریخ ایران می رسد . تمام مفاهیم عرفانی و حماسی و عاشقانه را در ترانه های دل انگیز اورامی " سیاه چمانه " می توان یافت . یکی از هنرمندانی که همراه آن مرد مقدس به پایه ریزی جامعه اقتصادی هجیج همت گماشت پارچه بافی بود که زیباترین صنعت مردم این روستا را پایه گذاری کرد به طوری که عمامه های با نقوش زرد رنگ را نه تنها بر تارک مردان هجیج بلکه در اکثر نقاط استان کردستان و کرمانشاه می بینیم و خود این بافنده ها مدعی هستند که کالای آنها در گذشته ای نه چندان دور مشتریان بسیاری در دمشق و بغداد داشته است .  
 
جاذبه هاي گردشگري  روستای هجیج
 هجيج يکي از روستاهاي بسيار زيباي استان کرمانشاه با معماري ويژه است که مناظر طبيعي و چشماندازهاي منحصر به فردي دارد. خانه هاي سنگي و پلکاني، کوههاي بلند و درههاي عميق اطراف روستا نيز با مناظر حيرتآوري توجه هر بينندهاي را به سوي خود جلب ميکند. حواشي رودخانة پرآب و تماشايي سيروان که از نزديکي روستا عبور ميکند به ويژه در بهار و تابستان با سرسبزي، طراوت و زيباييهاي کمنظير، يکي از تفرجگاههاي زيباي روستاي هجيج محسوب ميشود. درختان بلند پيرامون روستا همراه با گياهان خودرو و گلهاي رنگارنگ دامنهها، به خصوص در بهار و تابستان چشماندازهاي طبيعي بسيار زيبايي را پديد ميآورند. ارتفاعات شاهو که بخشي از رشته کوههاي زاگرس به شمار ميرود، طبيعت زيبا و بکري دارد که همراه با مراتع و چراگاههاي سرسبز از جمله پياز دول ميشا و گاول و نيز انواع گونه هاي گياهي به ويژه گياهان دارويي همانند گل گاوزبان، ختمي، گون و شنگ، در زمره زيباترين نواحي استان کرمانشاه به شمار ميآيد. تنوع جانوري اين ارتفاعات نيز از جمله خرس، شغال، گرگ و روباه جالب توجه است.

در دامنة ارتفاعات شاهو چشمه هاي فراواني وجود دارد که بخش اعظم آب زراعي و آشاميدني شهرها و روستاهاي پيرامون خود را تأمين ميکنند. جاذبههاي ورزشهاي زمستاني اين ارتفاعات براي طبيعتدوستان بسيار دلپذير است. آبشار زباي بل، که در نزديکي روستاي هجيج قرار دارد، از جمله آبشارهايي است که آب آن خواص درماني دارد .آب سالم و معدني اين آبشار در بستههاي متنوع نوشابهاي به کشورهاي همسايه صادر ميشود. کنار رودخانة سيروان، امامزادهاي به نام کوسه هجيج وجود دارد که بناي آن به صورت چهار طاقي آجري احداث شده است. بنا به گفته برخي از مطلعان  محلي نام اين امامزاده عبيداله و از نوادگان امام موسي کاظم (ع (است که برادر وي نيز در روستاي اسپيرس، در پاوه مدفون است. 

کوچه های تنگ و پرپیچ و خم روستای هجیج
با رفتن به کوچه های این روستا  آدم یاد کوچه های قهر و آشتی می افتد که زمان کودکی در آنجا در ظهر تابستان لی لی بازی میکردیم و صدای خنده ها تا هفت فرسخی پرتاب می شد. وجود بچه ها در کوچه ها با توپ چهل تیکه و همان خنده ها  می توانید به دل تاریخ و کودکی خود سفر کنید.

وجود همچین روستا و فضایی  ذهن آدم را برای مدتی هم که شده از چهرچوب کار و زندگی درون شهر خارج می کند.چقدر خوب است که به این فضا برویم و به افکار خودم هم اجازه سفر بدهیم.پس وقت را از دست ندهید و اسباب فر را هرچه زودتر مهیا کنید.


گزارش از : نیلوفر جوانشیر



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.