گزارش/

آزار و اذیت میزبان به بهانه ایام نوروز

در منزل نشسته اید که نیمه شب زنگ خانه به صدا در می آید و پشت در...

آزار و اذیت میزبان در ایام نوروزبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بوی عید صدای پای بهار به گوش می رسد و تعطیلات عید برای افراد غیر شاغل یادارای شغل آزاد از اول تا سیزدهم فروردین است. نکته جالب اینجاست که برخی از افراد، عید دیدنی خود را حتی تا سیزده بدر و بعد از آن هم ادامه می دهند.


* مهمان بد موقع هم داریم؟!

در منزل نشسته ای که نیمه شب، زنگ خانه به صدا در می آید. پشت در کسی جز مهمان نیست، مجبوری با روی خوش از آن ها پذیرایی کنی در حالی که ته دل با خود می گویی ای کاش کمی زودتر برای عید دیدنی می آمدند. با تمام خستگی، با اجبار باید تا پاسی از شب بیدار بمانی که مبادا باعث ناراحتی و شکستن شیشه نازک دل آن ها بشوی.


آیا بهتر نیست که مهمانان گرامی، ساعتی از عصر را به دید وبازدیدهای عید اختصاص داده و در همان روزهای اول این کار را انجام دهند؟ اگر مهمانان برای بازدیدهای نوروزی خود یک برنامه مشخص، تنظیم کنند دیگر مشکلاتی اینچنینی پیش نمی آید.آن ها می توانند از همان روزهای اول سال نو، از صبح تا عصر به عید دیدنی مشغول باشند و از مهمانان خود تقاضا کنند که آن ها هم به همین شیوه عید دیدنی خود را انجام دهند.


* مسافرت اجباری چیست؟!

دیده شده است که بعضی از افراد  حتی تا اواسط اردیبهشت هم به عید دیدنی می روند! بد نیست کمی هم خودمان را جای میزبان بگذاریم. بعضی از میزبانان برای رهایی از این مشکل به مسافرت می روند و تا پایان تعطیلات به منزل خود بازنمی گردند اما غافل از اینکه مهمانان عزیز باز هم پس از تعطیلات عید با شوق زیاد به خانه میزبان محترم برای عرض تبریک سال نو می آیند.


* برخی از میزبانان به خاطر مهمانان عید در خانه می مانند

شاید یک خانواده تصمیم بگیرند که به مسافرت نروند اما آیا این منصفانه است که بقیه بعد از انجام تفریحات خود و با خیال راحت به دید و بازدید عید بپردازند؟برخی از خانواده ها دارای فرزند مدرسه رو هستند یا در بین آن ها اعضای شاغل وجود دارد که باید تا ساعات پایانی شب پذیرای مهمانان خود باشند و فردای آن روز هم با حالتی خسته و بدون انرژی کافی به فعالیت های روزمره خود بپردازند.

پریناز، 28 ساله، کارشناس رشته کامپیوتر، در خصوص بازدید های بدموقع نوروزی می گوید: نمی دانم مهمانان با خودشان چه فکری می کنند که برای عید دیدنی ساعات بدموقع را انتخاب می کنند و حتی تا ساعت 1 الی 2 بامداد در منزل میزبان حضور دارند.

دکتر امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس، در خصوص رسوم عید دیدنی در قدیم می گوید: قدیمی ها، روز اول عید به دیدن بزرگ ترها می رفتند و به هیچ عنوان هنگام شب این کار را انجام نمی دادند چون این کار را ناپسند می دانستند. بزرگ تر ها به کوچک ترها چشم روشنی می دادند که امروزه از آن به عیدی تعبیر می شود.  اگر افراد در موقع شب و در اوقاتی غیر از تعطیلات عید به بازدید بزرگان خود بروند شاید آن ها به تبع رسومات قدیم این کار را نوعی بی احترامی تلقی کنند. 


* مهمان حبیب خداست

صله رحم و بازدید از اقوام و آشنایان رسمی نیکو و موجب استحکام روابط میان خانواده است اما انتخاب زمان مناسب، از ضرورا های آن است . همه ایرانی ها مهمان دوست هستند اما چه خوب است که مهمانان، خودشان رعایت حال میزبان را بکنند به نحوی که موجب کدورت خاطر او نشوند و با هماهنگی و اطلاع از ساعات خالی افراد به دیدن آن ها بروند.

رعایت آداب اجتماعی، نشان دهنده شخصیت هر فرد است. فرد می تواند با یادگیری اصول ارتباطی، رفتار خود را به گونه ای بهتر مدیریت کند. زمانی که افراد بیشتر مبادی آداب باشند، مورد احترام و علاقه قابل توجه تر دیگران قرار می گیرند اما برخی از افراد فقط به خود و خواسته هایشان فکر می کنند در حالی که رعایت احوال و شرایط دیگران و نرساندن زیان به ان ها از نکات بسیار پراهمیت است. اشخاص با احترام به دیگران، در حقیقت، به شخصیت خودشان احترام می گذارند.


گزارش از مریم شهسواریان


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
بچه های ماهمه بیکارن جوونا مشکلات راخوب درک می کنن.چرا بچه دارشن بعدا بدبختی اونا راتماشا کنن.والله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۵
شغل آزاد دارم هر 13 روز سر کارم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۱۲ فروردين ۱۳۹۵
دید و بازدید فقط برای اعضای خانواده و دوستان . دیگه اقوام فضول اگر نیان و قطع رابطه کنند . خداییش ما خیلی راحت تر هم هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۱۱ فروردين ۱۳۹۵
ای کاش اینا عملی شه و فرهنگش راه بیفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۱۱ فروردين ۱۳۹۵
کاشکی ما هم شاغل بودیم و دوستان تا سپیده صبح میامدند کاش شغلی داشتیم تا بدونیم عید یعنی چی تا بدونیم 13 بدر یعنی چی برای ما تمام سال تعطیلات رسمیه فرقی نداره وقتی بیکار باشی درامدی نداری که عید و تعطیلات هم داشته باشی ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۱۱ فروردين ۱۳۹۵
ملت حسود شدن فقط بهونه می گیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۱ فروردين ۱۳۹۵
کاملا درسته شاید باورتون نشه ولی چند تا از اقوام من همیشه شهریور یادشون میفته بازدید من را پس بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۱ فروردين ۱۳۹۵
مهمان حبیب خداست.‌.‌
اگر این جمله را باور دارید، بد موقع و خوش موقع دیگه چیه؟؟؟؟
این طرز تفکر که در این نوشتار مطرح شده از نظر من خیلی کثیفه....
نمی دونم شما از کجا آمده اید ولی آدمای اطراف من از نیومدن مهمون خونشون وننشتن برای نهار و شام ناراحت می شوند، وقتی هم خسته اند و مهمون میاد خستگیشونو میزارن برای مابقی ۳۶۵ روز سال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۱۱ فروردين ۱۳۹۵
چقد مسخره بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۱۱ فروردين ۱۳۹۵
تو این زمونه چه پذیرایی بکنی یا نکنی اینو بدون که پشت سرت حرف میزنند.
آخرین اخبار