گزارش/

واکنش روسیه به استقرار "یگان زرهی آمریکا" در شرق اروپا /"موشک طلایی" کرملین در نبرد با غرب + تصاویر و مشخصات

اخیرا پنتاگون تصمیم جدید نظامی در شرق اروپا گرفت .

به گزارش  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایالات متحده آمریکا و روسیه  به عنوان دو رقیب سنتی از یک دهه اخیر وارد مرحله جدیدی از تنش شده اند که هر دو اقدامات نظامی پیشگیرانه را علیه یکدیگر افزایش داده اند.

ایالات متحده آمریکا از اتفاقات اوکراین و به خصوص الحاق  "کریمه" به فدراسیون روسیه حشمگین است و "ولادیمیر پوتین" مرد شماره یک کرملین را مقصر می داند و لذا تلاش می کند حضور زمینی خود را در منطقه شرق اروپا توسعه دهد.


**اقدام نظامی آمریکا در "شرق اروپا"

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد این کشور قصد دارد ماه فوریه 2017، به طور دائم یگانی زرهی در شرق اروپا مستقر کند. استقرار این یگان که به طور چرخشی در مناطق مختلف کشورهای شرق اروپا پایگاه خواهد داشت، در چارچوب تلاش هایی صورت می گیرد که هدف از آن بازدارندگی در قبال حمله احتمالی روسیه است.

"لورا سیل" سخنگوی پنتاگون تصریح کرد:  "استقرار چرخشی این یگان به گونه ای بی وقفه صورت خواهد گرفت تا حضور یک یگان زرهی دائمی (در اروپای شرقی) تضمین شده و بهینه سازی مراحل آموزش و استمرار تمرین های نظامی با حضور دیگر متحدان ناتو امکان پذیر شود"

ماه فوریه گذشته، "واشنگتن" اعلام کرد قصد دارد در سال 2017، بودجه حضور نظامی خود را در اروپا به سه میلیارد و 400 میلیون دلار برساند. رقمی که از چهار برابر شدن این بودجه و تلاش برای تقویت بیشتر نیروهای آمریکایی در خاک این قاره حکایت دارد.

بر اساس این گزارش، در کل ارتش آمریکا 62 هزار نفر از نظامیان خود را در خاک اروپا مستقر خواهد کرد. از بهار سال 2014 میلادی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو - یک رشته تدابیر را در اروپای شرقی اتخاذ کرد تا به متحدان خود در این منطقه تضمین دهد. احداث مراکز لجستیک، استقرار تجهیزات نظامی، اعزام هواپیماهای شکاری به کشورهای حوزه بالکان یا اعزام ناوهای نظامی بیشتر به دریای بالتیک و دریای سیاه از جمله این تدابیر به شمار می آید.

شبکه یورونیوز (Euro News) در گزارشی با اشاره به تلاش پنتاگون برای تقویت حضور نظامی در شرق اروپا عنوان داشت : فرماندهی نظامی آمریکا در واکنش به اقدامات تنش برانگیز روس ها این تصمیم را گرفته است.



واکنش روسیه به استقرار

واکنش روسیه به استقرار

واکنش روسیه به استقرار

واکنش روسیه به استقرار



این شبکه به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شد : فدراسیون روسیه حضوری پر رنگ در اوکراین دارد و لذا ایالات متحده آمریکا 3 تیپ زرهی از سال آینده میلادی در شرق اروپا و در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر خواهد کرد.  شبکه یورور نیوز تاکید کرد: ارتش ایالات متحده آمریکا قصد دارد با کشورهای  لتونی، لیتوانی، بلغارستان، رومانی، لهستان و ... رزمایش مشترک نظامی برگزار کند.



واکنش روسیه به استقرار

شبکه خبری "بی بی سی فارسی" نیز در گزارشی جهت دار با اشاره به حضور مخرب روسیه در منطقه شرق اروپا و گسیل نیروهای روس به شبه جزیره  "کریمه" و "اوکراین" عنوان داشت: ارتش آمریکا در اروپا 62 هزار نفر نیرو دارد  که 25 هزار نفر از آن ها سرباز هستند.



واکنش روسیه به استقرار

واکنش روسیه به استقرار


واکنش روسیه به استقرار

واکنش روسیه به استقرار

این شبکه با اشاره به اینکه ایالات متحده آمریکا قصد دارد تا در سال جدید میلادی یکی از سه تیپ نظامی را که وعده داده در شرق اروپا مستقر کند، به این منطقه بفرستد گفت:  در سال آینده 4 هزار و 200 نفر  در مناطق شرقی اروپا مستقر خواهند شد.

شبکه خبری  "بی بی سی فارسی" با اشاره به تقابل روسیه و آمریکا در منطقه شرق اروپا به نقل از یکی از تحلیل گران امنیتی گزارش داد: 4 هزار و 200 نیرویی که اوایل سال آینده میلادی به شرق اروپا اعزام می شوند ، 9 ماه ماموریت دارند و پس از آن شرق اروپا را ترک می کنند و تیپ دوم و سوم جایگزین آن ها خواهد شد.

ایالات متحده آمریکا بر این باور است که شاید ارتش روسیه قصد حمله نظامی به کشورهای همسایه خود و کشورهای منطقه غرب اروپا را دارد و این در حالی است که ارتش روسیه در صورت اقدام نظامی گسترده با این گسیل نیرو ( اعزام سه تیپ به منطقه شرق اروپا و بالکان)به راحتی از سد کشورهای غرب اروپایی خواهد گذشت.

علاوه بر این مقامات  "کرملین"  گفته اند  که اقدامات نامتعارف "کاخ سفید" را در شرق اروپا  بی پاسخ نخواهند گذاشت. اما سوال اینجاست؛ چگونه روسیه به استقرار نیروهای نظامی آمریکا در نزدیکی مرزهای خود واکنش نشان می دهد.

اگر به تنش های بین روسیه و آمریکا بر سر سامانه دفاع ضد موشکی در حد فاصل سال های 2003 تا 2008 نگاهی بیندازیم ، مشاهده می کنیم که روسیه با استفاده از موشک های راهبردی "اسکندر" ، "توپول" و سامانه های دفاع موشکی "اس 400" و "پانتسیر" و ... به اقدامات آمریکا پاسخ داد که هرکدام از این سیستم ها ویژگی های خاص خود را دارند.


**موشک  "توپول ام"

 موشک "توپول ام (RS 12 Topol-M)"  از جمله موشک‌های قاره‌پیمای 3 مرحله‌ای با برد 10500 کیلومتر بوده  و دارای  کلاهکی سنگین  و نیز تعدادی دستگاه ضد رادار برای جلوگیری از ردیابی است. وزن این موشک قاره پیما نیز حدود 47 تن بوده و جزو مخوف‌ترین موشک‌های جهان به حساب می‌آید. سایت فس (Fas) درباره خصوصیات موشک  "توپول ام"  نوشت: این موشک نسخه جدیدی از موشک  " SS-25 " است که قاره پیما (Intercontinental Ballistic Missile) بوده و خصوصیات ویژه‌ای دارد؛ "توپول ام (RS 12 Topol-M)" شبیه موشک "مینوتمن (Minuteman-2) آمریکا است و مدرنیزه کردن این موشک بدون کمک اوکراین و کشورهای عضو CIS صورت گرفت.


واکنش روسیه به استقرار



سایت فس  (Fas) درباره ویژگی‌های موشک "توپول ام (RS 12 Topol-M)" نوشت: این موشک با طول 21 تا 23 متر و سرجنگی 1000 تا 1200 کیلوگرم ، قطر قریب به 2 متر، وزن 47 تن، و برد 10 تا 10 هزار و 500 کیلومتر و دارای هدایت اینرسی (Inertial Guidance)  به عنوان یک موشک قاره پیما و با قابلیت گریز از رادار شناخته شده است.   بر اساس اعلام ارتش روسیه، از جمله مزیت‌های موشک "توپول" ، قابلیت مانورپذیری، سیستم دفاعی مقابله با ردیابی رادار دشمن و همچنین مدت زمان کوتاه برای آماده سازی آن برای شلیک است.



**مشخصات موشک "اسکندر"

"اسکندر (Iskandar Surface to Surface Missile) " یک موشک بالستیک برد کوتاه فدراسیون روسیه است. "اسکندر" جایگزین موشک "اسکاد (Scud)" شده و توانمندی گسترده ای در انهدام اهداف دارد. این موشک  دارای چند نوع سرجنگی شدید الانفجار و خوشه ای بوده و توانایی حمل کلاهک هسته ای (Nuclear Warhead) را دارد. "اسکندر ام (Iskandar -M)" یک موشک ویژه نیروهای مسلح ارتش فدراسیون روسیه بوده و به عنوان یک اسلحه پنهانکار و مانور پذیر توانمندی بسیاری داشته و بردی معادل 500 کیلومتر دارد .



واکنش روسیه به استقرار


**سامانه موشکی دفاع موشکی "اس 400"  و "اس 300"

سامانه "اس 400 " از موشک هایی در برد 120 تا 400 کیلومتر، لانچر و رادار تشکیل شده و می‌تواند  اهداف تعیین شده را هدف قرار دهد؛  سامانه مذکور در غرب روسیه و در پایتخت مستقر شده تا در صورت لزوم به هر تهدید احتمالی پاسخ دهد.  "اس300" یک سامانه موشکی سطح‌ به‌ هوای دوربرد با قابلیت استفاده در ارتفاع های گوناگون تا سقف 300 کیلومتر  است.  "اس300 " در حال حاضر یک خانواده است و انواع مختلفی از این سامانه با کاربردهای متفاوت در وزارت دفاع روسیه تولید و عملیاتی  شده است.


واکنش روسیه به استقرار

واکنش روسیه به استقرار



**سامانه موشکی "پانتیسر"

"پانتسیر -اس 1 (Pantsir-S1) " که پیمان آتلانتیک شمالی ناتو آن را "سام-۲۲" نام‌گذاری کرده‌است، یک سامانه دفاع هوایی است که از ترکیب  موشک زمین به هوا میان‌برد و توپ ضدهوایی تشکیل گردیده و توسط فدراسیون  روسیه تولید شده‌ است.



واکنش روسیه به استقرار

واکنش روسیه به استقرار



سامانه دفاع موشکی "پانتسیر" یک سامانه دفاع ضد هوایی در برد قریب به 12 تا 36 کیلومتر (مجموع برد موشک‌ها و رادار) بوده که قادر است انواع بالگردها، هواپیماهای جنگی و بدون سرنشین، موشک‌های سطح به سطح و بمب‌های هدایت شونده هوا به زمین را مورد اصابت قرار دهد.



  این سامانه برای حفاظت از پایگاه‌های نظامی و غیرنظامی (نیروگاه های برق اتمی و تاسیسات بزرگ) یا پوشش دادن پایگاه ضدموشکی با شعاع گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. این سامانه هم در غرب روسیه مستقر است و برای رصد در بردهای کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.    سرگرد  "ایگور موگینوف" سخنگوی فرماندهی منطقه نظامی غرب روسیه گفت: یگان‌های دفاع هوایی مستقر در شمال غرب این کشور به سامانه ضد موشکی و توپ‌های ضد هوایی جدید و بی‌نظیر "پانتسیر – اس – 1" مجهز شدند.



**موشک طلایی ارتش روسیه در نبرد احتمالی با غرب

البته در رزم زمینی و زرهی نیز روسیه یکی از کشورهای صاحب سبک دنیاست و می تواند در نبرد سطحی هم قابلیت های خود را نشان دهد. یکی از موشک های راهبردی ضد زره روسیه که می تواند در مقابل یگان ها و ادوات زرهی ارتش آمریکا مقابله کند ، موشک "کورنت " است .



واکنش روسیه به استقرار

"کورنت"  نوعی موشک ضد تانک هدایت‌شونده سنگین روسی است که در سال ۱۹۹۴ طراحی شد.   این موشک برای انهدام تانک‌های اصلی میدان نبرد نسل جدید و هلیکوپترهای ارتفاع‌پایین ساخته  شده  است .

این موشک با وزن 27 کیلوگرم، لانچر سه پایه ، بردی معادل 3 تا 5 کیلومتر را دارد و می تواند تا 1000 میلی متر در زره نفوذ کند و با این اوصاف می تواند یک نگرانی جدی برای تانک های  "آبرامز" ایالات متحده آمریکا باشد.   

در صورت نبرد احتمالی (که احتمال آن بسیار بعید است) فدراسیون روسیه در برابر یگان های زرهی ارتش آمریکا می تواند از موشک "کورنت" استفاده کند که تجربه استفاده از این موشک در جنگ های منطقه غرب آسیا نشان داده که  "کورنت" قابلیت های  منحصر به فردی دارد.


گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
روسلان توپولف
۲۳:۲۵ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
درود بر ابر مرد ولادیمیر پوتین و درود بر روسیه که پوزه امریکا را همیشه به خاک سیاه میمالد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
سلام
نظام ظالم آمریکا طبق وعده خداوند قادر رو به زوال و نابودی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۳ فروردين ۱۳۹۵
حضور امریکا جز فساد برای ان کشورها چیزی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۱۳ فروردين ۱۳۹۵
زبان انگلیسی به عنوان زبان رسمی اوکراین تصویب شود برای کاهش نفوذ روسیه
France
ناشناس
۰۲:۰۲ ۱۳ فروردين ۱۳۹۵
آفرین به محمد زرچینی. فقط یکم اطلاعات نظامی کامل و مقایسه ای در مورد دو جنگنده ی جدید و معروف آمریکا و روسیه بدهید ممنون می شویم.
آخرین اخبار