مركز پژوهشهاي مجلس منتشر كرد؛

بررسي ارتباط شهروندان و پارلمان

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به بررسی ارتباط شهرواندان و پارلمان در فصل چهارم کتاب پارلمان و دموکراسی در قرن بیست و یکم پرداخت.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌ها، دفتر مطالعات حقوقی این مرکز اعلام کرد: از آنجا که مجالس قانونگذاری، جایگاهی ویژه در نظام‌های حقوقی مختلف دنیا دارند، لذا کارویژه‌های نظارتی مجالس به‌منظور نظارت بر حسن اجرای قوانین و عملکرد مناسب مقامات اجرایی و همچنین نظارت استصوابی در برخی امور مهم کشوری، بر اهمیت و تأثیرگذاری مجلس در روند اداره و تمشیت امور جامعه می‌افزاید.

بنابراین گزارش، بررسی راهکارهای ایجاد ارتباط موثر میان شهروندان و آحاد افراد جامعه با نمایندگان مجلس می‌تواند مجالس را در جهت بهره‌گیری هر چه بیشتر از نظرات کارشناسانه یا کسب اطلاع از نکات مثبت یا منفی، که از نگاه ایشان در جامعه به‌ چشم می‌خورد، رهنمون سازد.

این گزارش حاکی است: داشتن اطلاعات دقیق و به روز در مورد آنچه پارلمان انجام می‌دهد، پیش‌شرط اعمال نفوذ در کار پارلمان به‌عنوان یک فرد یا سازمان‌های متشکل از شهروندان همفکر است.

براساس این گزارش، شیوه‌ای که از طریق آن شهروندان به پارلمان خود دسترسی داشته‌اند، نماینده یا نمایندگان منتخبشان بوده است. در بسیاری از کشورها که در آن رأی‌دهندگان به حوزه‌های انتخابیه مبتنی بر تقسیمات جغرافیایی تقسیم می‌شوند و اعضای پارلمان، نمایندگی محل خاصی را برعهده دارند، دسترسی معمولا از طریق مواجه چهره به چهره در منطقه زندگی انتخاب‌کنندگان صورت می‌گیرد.

این دفتر درمورد یکی از عملکردهای مهم پارلمان، تصریح می‌کند: یکی از عملکردها این است که چارچوبی را فراهم می‌کنند که از طریق آن، شهروندان بتوانند نارضایتی خود را بیان کنند تا به آن رسیدگی شود.

براین اساس، یک نماینده منتخب معمولا هنگامی که درخصوص یک موضوع وارد ارتباط با دستگاه دولتی یا مقام عمومی می‌شود، دارای نفوذ بیشتری است./س2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار