فایننشال تایمز: بازگشت آزمایشی بانک های اروپایی به ایران

با برداشته شدن تحریم های بانکی، بسیاری از بانک های اروپایی به صورت آزمایشی وارد تجارت با ایران شده اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فایننشال تایمز؛ مارتين آرنولد، کارشناس نشریه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: درحالیکه اقتصاد ایران به عنوان دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه به تدریج از فشار تحریم ها رها می شود بانکهای اروپایی تعامل دوباره با ایران را بطور آزمایشی آغاز می کنند.

بانک کی بی سی KBC بلژیک، بانک دی زد آلمان و بانک ارسته Erste اتریش همگی تائید کرده اند که تعاملات مالی را با ایران برای مشتریان اروپایی که در ایران تجارت می کنند آغاز کرده اند. البته بانکهای اروپایی بزرگتر همراه با رقبای آمریکایی شان از ترس جریمه های چند میلیارد دلاری برای نقض تحریم ها هنوز در حاشیه اند.

با وجود اجرایی شدن توافق هسته ای در ژانویه، ادامه بسیاری از تحریم های آمریکا علیه ایران موجب شده بسیاری از بانکهای بین المللی درباره کار با موسسات و افراد ایرانی نگران باشند. مدیر یکی از بزرگترین بانکهای اروپا در این رابطه گفت: "طبق گزارشات حقوقی که من دریافت می کنم هنوز تحریم های زیادی علیه ایران وجود دارد. کار سختی است که کسی را که با آن طرف هستید بشناسید چون ایران برای ما سرزمینی ناشناخته است."

 طی پنج سال گذشته بانکها در بسیاری از کشورها به دلیل نقض تحریم های ایران بیش از 15 میلیارد دلار جریمه پرداخت کرده اند. بانک کی بی سی بلژیک اعلام کرد قصد دارد از مشتریان معتبرش در بلژیک، جمهوری چک و اسلوواکی در تجارت با ایران با رعایت قوانین تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا حمایت کند. به همین منظور این بانک مکاتبات خود را با بسیاری از بانکهای دولتی و خصوصی در ایران شروع کرده است.

بانکهای ایران بعد از برداشته شدن تحریم ها مجددا به سیستم بین المللی سوئیفت مرتبط شده اند. فشار سیاسی فزاینده ای برای حمایت از شرکتهایی که خواهان تجارت با ایران هستند بر بانکهای اروپایی اعمال می شود. به غیر از اشتیاقی که برای استفاده از این فرصت به منظور تجارت با ایران وجود دارد سیاستمداران اروپایی همچنین خواهان حمایت از دولت حسن روحانی هستند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار