نشنال اینترست مطرح کرد

چرا موشک تاکتیکی «اسکندر،» آمریکا و ناتو را ترسانده است؟+ تصاویر

پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی به بررسی ویژگی‌های یکی از دقیق‌ترین موشک‌های روسیه و علل نگرانی آمریکا و ناتو از آن پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت نشنال اینترست در گزارشی نوشت: موشک اسکندر چه ویژگی‌هایی دارد که باعث نگرانی ناتو و آمریکا شده است؟

در این گزارش آمده است: با وجود عقب‌نشینی محدود مسکو از سوریه، گزارش‌های تایید نشده حاکی از آن است که روسیه تعدادی موشک اسکندر - ام را در این منطقه مستقر کرده است که به ادعای این سایت، موضوع نگران‌کننده‌ای برای ناتو و کشورهای همجوار به شمار می‌رود. 

این وب سایت مدعی شد: موشک اسکندر، که یکی از دقیق‌ترین موشک‌های عملیاتی موجود در دنیا به شمار می‌رود، به روسیه اجازه می‌دهد تا اهدافی را در عمق خاک ترکیه، اردن، لبنان و رژیم صهیونیستی با مصونیت کامل مورد هدف قرار دهد. اما موشک اسکندر چه ویژگی‌هایی دارد که باعث این نگرانی‌ها شده است؟

نشنال اینترست: چرا موشک تاکتیکی «اسکندر،» آمریکا و ناتو را ترسانده است؟+ تصاویر



موشک اسکندر - ام که در ناتو تحت عنوان SS-26 Stone شناخته می‌شود، یک موشک بالستیک کوتاه‌برد است که نسخه صادراتی آن با توجه به محدودیت‌های تکنولوژیکی که بر آن اعمال شده، دارای برد 280 کیلومتر و قابلیت حمل کلاهک‌های انفجاری به وزن 480 کیلوگرم است. به ادعای سایت گلوبال سیکیوریتی، نسخه‌ای از این موشک که به طور ویژه برای استفاده ارتش روسیه تولید شده‌ دارای برد موثر 500 کیلومتر است.

نشنال اینترست: چرا موشک تاکتیکی «اسکندر،» آمریکا و ناتو را ترسانده است؟+ تصاویر

منابع نظامی دیگر، برد نسخه اختصاصی اسکندر – ام را 400 کیلومتر و ظرفیت حمل آن را 700 کیلوگرم عنوان کرده‌اند. اما در هر صورت، موشک اسکندر – ام که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای نیز است، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را نقض نمی‌کند.

هر دو نسخه موشک اسکندر - ام قادر به حمل کلاهک‌های هدایت شونده هستند. این موشک با هدایت اینرسی دارای ضریب خطای 200 متر است که در صورت تجهیز به سیستم جی پی اس، به 50 متر یا کمتر کاهش می‌یابد. اگر در کنار جی پی اس، از رادار یا حسگرهای الکترواپتیک نیز استفاده شود، خطای آن به کمتر از 10 متر می‌رسد.

موشک اسکندر قادر به حمل انواع مختلف سرجنگی با قدرت تخریب بالا است و نسخه اختصاصی آن که برای استفاده در ارتش روسیه ساخته می‌شود، از قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای نیز برخوردار است و این ویژگی، آن را به یک موشک چندمنظوره تبدیل کرده است.

به گفته منابع نظامی مختلف، موشک اسکندر - ام برای عبور از سامانه‌های دفاع هوایی طراحی شده و به همین منظور از قدرت مانوردهی بالایی پیش از اصابت به هدف برخوردار است و با توجه به فناوری‌های گمراه‌کننده‌ای که در ساخت آن بکار رفته، رهگیری و انهدام آن برای سامانه‌های دفاعی کنونی با فناوری‌های مرسوم بسیار مشکل است.

نشنال اینترست: چرا موشک تاکتیکی «اسکندر،» آمریکا و ناتو را ترسانده است؟+ تصاویر

همچنین گفته می‌شود موشک اسکندر یک موشک بالستیک تاکتیکی است؛ به این معنا که در نبردهای عملیاتی می‌تواند هم اهداف ثابت و هم اهداف متحرک را در هوا و زمین مورد هدف قرار دهد. به دلیل همین قابلیت است که روسیه این موشک را در استان کالینینگراد در برابر سپر پدافند موشکی آمریکا در اروپا قرار داده است تا قدرت تهاجمی موشک خود را به رخ بکشد.

روسیه موشک اسکندر – ام را به گونه‌ای طراحی کرده است که دارای ظرفیت بالایی برای ارتقاء و بروزرسانی است و در آینده می‌تواند آن را برای حمل مواد منفجره بیشتر و متنوع‌تر آماده کرده و قدرت هدفگیری و رادارگریزی آن را نیز ارتقا دهد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۰۵ تير ۱۴۰۱
سلام خوبی این موشک اتمی این هستش که رادارگریز هستش
بلاروس هم صاحب این بمب های اتم اسکندر هستش
Poland
ناشناس
۰۲:۴۶ ۱۰ اسفند ۱۴۰۰
به نظر میرسه موشک هایه ایران نقطه زن تر باشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
والا فقط لهستان و اوکراین و گرجستان و عربستان و امارات و ترکیه و هم رمز ها باید به فکر درمون بیماری و تبی به نام اسکندر باشن....و گرنه ایالات متحده و انگلیس و المان که تو تیررس نیستن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۰:۰۳ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
ملت روس درجریان جنگ جهانی دوم بیشترین زخم ومظلومیت را از جانب غرب شیطان پرست بامحوریت آلمان آنزمان متحمل شدند،درس بزرگ گرفتندوکارو کوشیدند واینک خداپاداش رنج وزحمت شان را داده تا دراین عصر غداره بندی غرب بامحوریت آمریکا بیمه ومصون باشند.درس باشدبرای ایران که بکوشد.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۰۰ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
چرا فکر میکنین ایران رو نمیتونه هدف قرار بده؟ در دنیای سیاست نباید به کسی اطمینان کرد مخصوصا روسیه
Iran (Islamic Republic of)
Fmd
۱۱:۲۷ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
بهترین کار برای متوقف کردن سری اس اینکه با آپاچی و موشک هل فایر و با تانک ابرامز به اونها حمله کنید درزم روسیه دیگر توان نضامی خودش را از دست داده است الان قدرت در اختیا لهستان است نه اسرائیل و امریکا و روسیه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۱۳ ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
آیا از رادار جدید آرایه فازی فعال جدید گنبد آهنین که به تازگی ساخته شده هم عبور می‌کنه که حتی آمریکا خواهان این رادار برای ناوهای هواپیمابر خود است راداری که در آزمایشها و تست‌هایی که از اون به عمل اومده در فاصله ۲۰۰ کیلومتری توانسته یک هدف کوچک به اندازه ۳۰ سانتی متری رو که با سرعت ۶ ماخ در حرکت بوده براحتی تشخیص بده ولی هنوز داره مراحل آخر تست ها رو انجام میده راداری که گفته شده تمام فضای روبروی خودشو با سرعت بالا اسکن می‌کنه و به خاطر همین سرعت از تمام پارازیتهای مزاحم عبور می‌کنه و بعد از برخورد با پارازیت اونارو حذف می‌کنه و خیلی برتری‌های دیگه حتماً در موردش تحقیق کنید
Iraq
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
اهداف متحرک را چگونه در هوا مورد هدف قرار میدهد اسکندر یک موشک بالستیک است نه زمین به هوا.
Poland
ناشناس
۱۷:۱۳ ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
موشک هایی مانند خا 31 (kh 31 ) دارای رهگیری راداری هستند به راحتی می توانند اهدافی در ارتفاعات بالا که از رادار استفاده می کنند نابود نمایند. این تکنولوژی هدف گیری دقیق راداری ممکن می سازد. ولی به پای موشک های زمین به هوا با خصوصیات ویژه آنها نمی رسد.
آخرین اخبار