باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

غرش جنگنده "جی 20" در آسمان ایران ؟! + تصاویر و مشخصات

آیا خرید جنگنده "جی 20" صورت می گیرد؟

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  جمهوری خلق چین یکی از  "قدرت های برتر نظامی"  دنیاست که قابلیت های بسیاری در زمینه تولید انواع هواپیماهای جنگی دارد.


**گام های بلند چین در صنعت هوانوردی

چین  قدم های بزرگی در چند سال اخیر در بخش هوانوردی نظامی برداشته شده و این کشور  با تولید  جنگنده "جی 20 (J-20)"   نگاه ها را به سمت خود متمرکز کرده است. البته نکته متفاوت این است که بر خلاف جنگنده روسی، همتای چینی آن بیشتر در خفاء به کار و پیشرفت ادامه داده و صحبتهای رسمی کمتری در مورد آن صورت گرفته است.  


روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا اخباری مربوط به حمله سایبری و سرقت اطلاعات مربوط به جنگنده اف 35 مطرح کرد.   به نظر می رسد این اطلاعات در طراحی و ساخت جنگنده چینی "جی 20 (J-20)"   نقش مهمی داشته است.

به اعتقاد صاحبنظران نظامی ورود جنگنده های پنهان کار روسی و چینی به بازار صادرات ، بعلاوه انواع سامانه های راداری زمینی و موشکهای سطح به هوا کار را بیش از پیش برای ایالات متحده آمریکا و متحدان آن سخت خواهد کرد.

البته جمهوری خلق چین کلاس های مختلفی از جنگنده سری جی را تولید کرده است. در گزارش منتشره از سوی اندیشکده کارنگی-مسکو آمده است که از بین دو جنگنده ساخت چین که هم‌اکنون در حال توسعه هستند،  "جی-20 " و "جی-31" ؛ تنها  "جی‌-20 " ممکن است که به عنون یک جنگنده نسل پنجم به حساب بیاید.

 
در نتیجه، هرچند جنگنده جی-31 از فناوری رادارگریز استفاده می‌کند، اما قطعات و بخش های اصلی آن از جنگنده‌های نسل 4+ همچون جی-10بی، جی-16 و اف‌سی-1 وام گرفته شده است.  در این شرایط، هرچند جی-20 از تمامی قابلیت‌های صنعت هوایی چین بهره برده است،‌ اما آمادگی رزمی آن در حال حاضر خیلی مشخص نیست.  البته این بدان معنا نیست که جی 20 توانایی انجام ماموریت ها را ندارد ، اما به دلیل اینکه اطلاعات کمی در این زمینه وجود دارد،  نمی توان تصمیم قطعی درباره عملیاتی بودن آن گرفت.
 
 
**مشخصات جنگنده " جی 20 (J-20) "

" جی 20 (J-20) " یک جنگنده ساخت شرکت "چنگدو" نیروی هوایی ارتش چین بوده که به عنوان یک فایتر پنهانکار نیز شناخته می شود. اولین نسل از جنگنده " جی 20 (J-20) " در سال 2011 میلادی تولید شده و چین به دنبال توسعه این فایتر در آینده است.   

اولین پرواز آزمایشی " جی 20 (J-20) " به همراه یک جنگنده "جی 10" به مدت 15 دقیقه در ژانویه 2011 انجام شد و دومین و سومین پرواز این جنگنده در آوریل 2011 و فوریه 2012 صورت گرفت که در مجموع موفقیت آمیز ارزیابی شد.

غرش جنگنده

غرش جنگنده

سایت "میلیتاری فکتوری (Military Factory)" درباره جنگنده  " جی 20 (J-20) " عنوان داشت: " جی 20 (J-20) " نسل پنجم از جنگنده های جمهوری خلق چین بوده که توانایی رقابت با جنگنده های پیشرفته آمریکایی را دارد.

این سایت ادامه داد: جنگنده " جی 20 (J-20) " مدلی نزدیک به جنگنده های پیشرفته آمریکایی و روسی است که قابلیت مانور پذیری بالایی داشته و در سال 2018 میلادی به صورت رسمی عملیاتی خواهد شد.

سایت  "میلیتاری فکتوری (Military Factory)" درباره قابلیت های این جنگنده تصریح کرد: این جنگنده با طول 23 و  عرض 15 متر، وزن کلی 35 تن ،  برد عملیاتی بیش از 2100 مایل (بیش از 3000 کیلومتر) ، سرعت 2100 کیلومتر بر ساعت، انواع موشک های هوا به هوا و هوا به سطح را حمل می کند و می تواند بمب های هدایت شونده را نیز شلیک کند.
 



غرش جنگنده


غرش جنگنده

در بخش تسلیحات ، الکترونیک پروازی و پیشرانه داده های کافی وجود ندارد ؛ اما برخی کارشناسان معتقد هستتند که موتورهای جنگنده های پیشرفته روسی  در این جنگنده چینی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


**نظر "مسکو" درباره ارائه کمک در ساخت جنگنده " جی 20 (J-20) "  چیست؟  
 
6 ماه پس از رونمایی از جنگنده چندمنظوره پنهانکار نسل 5 چینی  " جی 20 (J-20) "  در سال 2011، دفتر طراحی میکویان (میگ) اعلام کرد:  روسیه هیچگونه کمکی در زمینه تکنولوژی پنهانکاری به چین در ساخت  " جی 20 (J-20) "  نکرده و هیچ گونه تجهیزاتی به چین نداده و نمیدهد.


این پاسخ میگ واکنشی به خبرهای منتشر شده در برخی رسانه های روسی و خارجی بود که میگفتند  " جی 20 (J-20) "  برا اساس جنگنده های پیشرفته کلاس "میگ" فدراسیون روسیه  ساخته شده است.

غرش جنگنده

غرش جنگنده



با این وجود در همان سال یکی از منابع و مقامات نظامی رسمی روسیه اعلام کرد: "به نظر میرسد چینی ها به اسنادی مرتبط با میکویان (جنگنده روسی پیشرفته میگ) دست یافته اند". مشخص نیست این انتقال اسناد قانونی بوده است یا خیر. یک کارشناس روسی دیگر میگوید چین برخی تکنولوژی های لازم "میکویان" را خریداری کرده است.

برای مثال دم " جی 20 (J-20) "  یکی از بخش هایی است که کارشناس روسی معتقد است چینی ها از "میکویان" خریده اند. اما چین برای توسعه جنگنده نسل 5 خود تنها دست به دامن میکویان نشده است. این کشور سال گذشته قرارداری برای خرید 24 فروند جنگنده چندمنظوره روسی سوخوی Su-35S نیز با روسیه امضا کرد و هدفش از خرید آنان، دستیابی به تکنولوژی های به کار رفته در Su-35 به ویژه سیستم های جنگ الکترونیک، رادار و از همه مهمتر  "موتورهای جت توربوفن  AL-41F1S " این جنگنده، سیستم خروجی متغیر موتورها، سیستم جستجو و ردیابی فروسرخ (IRST) و... است.

درحال حاضر ساخت موتور یکی از بزرگترین مشکلات چین است و موتورهای چینی   " جی 20 (J-20) "  فاقد قابلیت ابرپیمایشی (سوپر کروز) یا همان پرواز با سرعت فراصوت بدون پس سوز هستند. دستیابی به " موتورهای AL-41F1S " و مهندسی معکوس آن کمک زیادی به توسعه موتور برای  " جی 20 (J-20) "  و دیگر جنگنده های چینی می کند.


غرش جنگنده


**رقابت آمریکا ، چین و روسیه در تولید جنگنده های پیشرفته

آمریکا جنگنده نسل ششمی به نام " F/A-XX " ساخته است با این امید که بتواند از جنگنده‌های نسل ششم  "  T-50 روسیه و  " جی 20 (J-20) "  ساخت  جمهوری خلق چین جلو بزند.

"دیو ماجومدار"، کارشناس مجله نشنال اینترست در این باره می‌گوید هنگامی که به توانایی هواپیماهای جنگنده نسل ششم ساخت چین و روسیه نگاه می‌کنیم،  متوجه می‌شویم که جنگنده جدید نسل ششم ساخت آمریکا توانایی برابری با آنها را ندارد.


**غرش "جنگنده " جی 20 (J-20) " در آسمان ایران ؟

سال گذشته میلادی امیر سرتیپ "حسن شاه صفی"  سفری به جمهوری خلق چین داشت و در آن  سفر گمانه زنی هایی درباره خرید جنگنده های پیشرفته جمهوری خلق چین  مطرح گردید .

 اگر چه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گام هایی را برای تولید جنگنده برداشته اما در یکسال اخیر گمانه زنی هایی درباره خرید جنگنده های  "سری جی"  جمهوری خلق چین مطرح شده است.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۳
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۱ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
جی ۲۰ در ایران ؟ مگه جی ۲۰ عملیاتی شده
-
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
ناراحت نشو اون هم عملیاتی میشه و به ایران میاد
Belgium
شکیبا
۱۸:۱۱ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
داشتن نظام آموزشی قوی، از دبستان تا دانشگاه، تقویت منش میهن دوستی،اصلاح ساختار مدیریتی ایران و نخبه پروری و نخبه گزینی و... زیر ساخت پیشرفت ایران در همه ی زمینه هاست.به نظرم در کنار جدیت در مواردی که نوشتم، در کنار واردات جنگنده و بمب افکن، می بایست برنامه ای برای تولید نیز داشته باشیم. ایران ما در آینده ی نزدیک ، خیلی توانا خواهد شد... در ضمن چین را دست کم نگیرید... چین ایر قدرت بلامنازع آینده ی نزدیک است! می بایست پیمانی استراتژیک با چینی ها داشته باشیم... بدون شک از لحاظ نظامی، چین، در دهه ی آینده، برترین کشور خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
حسین ازارومیه
۱۱:۳۱ ۲۲ آبان ۱۳۹۹
پس کو.چی 20کجارفت باباخواهش میکنم داشته هارابگیدارزوهارویای بیش نیست
Iran (Islamic Republic of)
کیوان
۰۱:۵۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
انچه بیشتر مهم است قابلیت رادارگریزی است که به احتمال زیاد جنگنده های چینی دارند ولی ممکن است مانور خوبی نداشته باشند یا اشعه مادون قرمز را نتوانند استتار کنند ولی بهر صورت میتوانند سرعت بالا داشته باشند و خطر بزرگی در جنگ های هوایی و برای تانکرهای سوخت رسان و اواکس ها باشندظاهرا در بحث رادارگریزی چینی ها از روس ها و اروپاییهاجلو زدند
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۱:۲۵ ۲۸ دی ۱۳۹۸
چیزی که درحال حاضر به نظر میاد سرعت عمله چه تو خرید چه تو ساخت هر چه زودتر باید کاری کرد از کشورهای اطراف خیلی عقب موندیم واین جای نگرانی داره تو بخش نیروی هوائی خیلی. ضعیف هستیم برطرف کردن این ضعف میتونه محاسبات دشمن رو بهم بزنه
Iran (Islamic Republic of)
احدآقازاده
۲۱:۳۱ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
متحد شدن نیروهای نظامی و نظرات مردم می توانند آمریکا سحله کل دنیارامتحیر کنند ما متوانیم بجای مدل چینی جنگنده ای بسازیم که هم در دریا ودر هوا بتواند ما موریت انجام دهد الگوی گرفته شده از سرعتی ترین پرنده شکاری دریا
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۱:۳۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
در حال حاضر ایران فقط دو گزینه خرید در اختیار دارد روسیه و چین.که بدعهدی روسیه را قبلا تجربه کرده ایم ولی می دانیم که جنگنده خوبی می سازند و در مورد جنگنده ساخت چین می دانیم که کیفیت پایینتری از جنگنده های روسی دارند ولی چین قابل اعتمادتر است اما در مورد جنگنده j20 چین باید گفت که اطلاعات ما در مورد این جنگنده کم است و این جنگنده متناسب با شرایط کشور چین ساخته شده است پس امکان دارد پس از خرید متوجه ناکارایی ان شویم و پشیمان شویم .
Iran (Islamic Republic of)
احمد ارجونی
۰۵:۳۲ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
با سلام خدمت عوامل و فرماندهان نیروی هوایی.راستش باید بگم: چندتا نقطه بزرگ کشورمون داره براتون بگم:۱= کشورهای پیشرفته برای ساخت جنگنده اول میرن سراغ موتورهای جنگنده و سرعت و قدرت موتورهای (توربو)جت روبه سرعت تقویت میکنن.ولی کشورما فقط بدنه رو عوض میکنه ۲=اونا از کشورهای پیشرفته ازهرکشوری تعدادی جنگنده پیشرفته با مدل های جدیدمیخره تا بامدلهای جدیدو نحوه ی ساخت ومهندسی معکوس بتونن نمونه اون جنگنده روبسازن ولی ..ما هنوز نخریدیم ۳= .همش قدیمیه وقته اون رسیده که جنگنده های جدید.بخریم.۴= موشکهای ما متاسفانه قدرت شلیک.و سرعت خیلی ظعیفه و قدرت انهدام و نفوذ موشکهای ما حقیقتا" خیلی کمه امیدوارم همه چی عوض (نوسازی)بشه!باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۲:۵۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
الان توی سال 2019 هنوز چین 20 فروند جی 20 و روسیه به زور چندتا نمونه سوخو 57 یا پاکفا رو تولید کردن در صورتی که امریکا از سال 2006 با اف 22 که اولین جنگنده نسل پنچم هست کار خودش رو شروع کره و 187 فروند ازش رو تولید کرده و تعدادی هم اف 35 داره که مسلما تعداد هم اف 22 و اف 35 امریکا ار تعداد جنگنده های چینی و روسی بالاتر هست چون امریکار سطح تکنولوژی که داره از این 2 تا کشور بیشتر و هنوز کسی نسل ششم تولید نکرده که اخر گزارشتون از نسل ششم صحبت میکنید گر چه که اگ کشوری هم تولید کنه اول امریکاست چون هم علمش رو داره هم اقتصاد قوی که بتونه تولید انبوه کنه
ضمنن قاهر313 هم شروع خوبی برای ملت ما هست اما یکم اگه مطالعه کنید متوجه میشید خیلی راه داریم برای تولید یک جنگنده که متناسب با نیازهای ما باشه
باید از نکات مثبت دشمنانی مثل امریکا هم درس گرفت تا ب موفقیت رسید مثل تولید جنگ افزار با کیفیت برای دفاع از خودمون و نابودی دشمنانمون
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۱۴:۴۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
چقدر ساده این جماعت چین هیچوقت این هواپیمارو نمیده همونطور ک روسیه نداد اینا درظاهر کنارایرانن اینا مثل بقیه کشورها(بجزایران) فقط بفکر پیشرفت کشور ومردم خودشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
همه کشورها به فکر اهداف خودشون هستن حتی ما
اما گاهی پیش می یاد که برای رسیدن ب هدف خودشون به همدیگر کمک میکنند
Iran (Islamic Republic of)
خسروی
۱۷:۵۱ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
یواش یواش تا ۱۰ده سال اینده خوبش اینه که مدرن وجود داره ومدرنتر از همه را تولد میکنیم تو طراحی که تودنیا اولیم سرمایه که خداراشکرداریم میمونه چندتا الیاژ ونواوری دیگه که به پژوهشگرانمون بودجه وزمان بدیم کوه های ایران همه چی اهن والیاژ درش هست امیوارم ژنده بمونم وببینم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
این که اینقدر راحت میگید توی طراحی اولین برام جالبه
من ادعایی ندارم اما یکم مطالعه کنید و ببینید چطور یک کشور میتونه توی یک زمینه پیشرفت کنه
همه از قدت موشکی صحبت میکنند اما توی همین زمینه که ما خیلی هم تمرکز کردیم هنوز خیلی مونده تا به کشورهایی مثل امریکا روسیه و چین برسیم
علم چیزی نیست که بشه راحت بهش رسید حتی علوم نظامی اما خوب همیشه باید تلاش کرد و واقع بین بود
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۱۹:۴۶ ۲۴ بهمن ۱۳۹۶
افرین بر متخصصان و دانشمندان ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۲۴ بهمن ۱۳۹۶
درود بر قدرت نظامی ایران
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علی
۲۲:۲۴ ۰۹ بهمن ۱۳۹۶
چه خبر از قاهر313؟کی عملیاتی میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
ساختن که میسازیم اما قدرت رقابت با جنگنده های پیشرفته خیلی مهمتره
United States of America
مصطفی سالاری
۱۱:۰۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
خوبه ازاف4ازاف5ومیگ29خیلی بهتراست بازرادارگریزاست البته نبایدبی خیال قاهرشویم پاینذه بادایران
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۸:۵۹ ۲۳ تير ۱۳۹۶
سلام . . فقط باید وتوان خلبانان جان بر کف ایرانیو بالا ببریم . هم جنگنده خوب و هم خلبان خوب . خلباناهم باید آموزش خوب ببینن . جنگنده هم که ساختیم . با یه اراده قوی میشه حتی جنگنده نسل ششم میشه در ایران ساخت .
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۸:۵۹ ۲۳ تير ۱۳۹۶
سلام . . فقط باید وتوان خلبانان جان بر کف ایرانیو بالا ببریم . هم جنگنده خوب و هم خلبان خوب . خلباناهم باید آموزش خوب ببینن . جنگنده هم که ساختیم . با یه اراده قوی میشه حتی جنگنده نسل ششم میشه در ایران ساخت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
مهندسی معکوس بهترین گزینه است جوانان ما میتونن فقط اعتماد کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۵
به نطر من جی 20 چندین ظعف اساسی داره
1: کانارد در موقعیت خوبی قرار نداره
2 :شهپرها کوچک هستند
3: ایجاد توربولانس در روی بال
4: حرکت رول قدری مشکل انجام میشود
5: ایجاد استال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۵ خرداد ۱۳۹۵
يا على گفتيم و به جوانهامون اعتماد كرديم حالا اين همه موشك و پهپاد و تانك و ... ساختيم. پس ميتونيم به خودمون اعتماد كنيم و جنگنده هم بسازيم. زنده باد ايران و ايرانى
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
جی 20 رو فکر نکنم به هیچ کشوری بفروشه. اما جی 31 رو احتمالش هست. چند وقت پیش هم خود رسانه های چینی اعلام کرده بودند چین در حال برنامه ریزی برای صادرات جنگنده های جی 31 به برخی از کشورها از است. اما تا کنون خبری از چینی ها در مورد صادرات جی 20 منتشر نشده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
بعد موشک جنگنده از همه مهمتره.
ولی در حال حاضر رزمایش برگزار میشه کسانی در داخل نگران میشن که الان تحریم میشیم و .... با این نوع نگاه توقع دستاورد جدید نظامی نداشته باشیم، بهتره مگر پرژه هایی که از گذشه آغاز شده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
در چین میگن j-20 در ایران قاهر ، حالا شدیم ماهر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
چه خبر از قاهر313؟کی عملیاتی میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
باید خودمون جنگنده بسازیم ما می تونیم مثل موشک ،به جوانان متخصص اعتماد کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
پول بدی جوانهای خودمون حتما می توانند همه نیاز
مندی ها را بسازند پول عشق و ایثار و مدیریت صحیح همه مشکلات را حل می کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
بهترشو میسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
جنس چینی =هدر دادن پول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
تا کی میخوایم وارد کنیم
ببینید موشک رو مهندسی معکوس کردیم الان خیلی خوب وخیلی پیشرفته تو این زمینه شدیم
خواهشا اگه جنگنده وارد میکنید با تمام ظرفیت داخلی شروع به مهندسی معکوسش کنید تا چند سال اینده خودمون صاحب قدرتی تو این زمینه میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
فقط f35
Iran (Islamic Republic of)
eagle
۲۱:۱۶ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
f22
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
امیدوارم جنگنده هایی بیاد که جون خلبانانمون به خطر نیفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
من که فکر نمی کنم چین این هواپیما را به ما بدهد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
فکر کنم از روی قاهر313 کپی برداری کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
این که قاهر خودمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
فقط خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
ایران اگه همونطوری که روی ساخت موشک متمرکز شده و سرمایه گذاری کرده در ساخت جنگنده و دیگر تجهیزات نظامی هم وارد بشه مطمئن باشید که بدون نیاز به کشورهای دیگه چیزای خوبی میتونه بسازه این توانایی در نیروی های نظامی ایران وجود داره و خوشبختانه مباحث ساخت تجهیزات نظامی ایران مثل خودرو سازی ایران عقب افتاده نیست
ولی فعلا بیشترین تمرکز ایران در زمینه موشکی می باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
ساختن که میسازیم اما قدرت رقابت با جنگنده های پیشرفته خیلی مهمتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
ما توانایی تولید جنگنده رو داریم چون صاعقه رو ساختیم اما ساخت یک جنگنده نسل سو با یک جنگنده نسل پنجم فرق داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
بنظر من نخریم اگه بخریم دیگه خودمون به سمت تولید نمیریم.این حرف رهبری بود موقع پیشنهاد خرید موشکهای اسکات .... بهتره خودمون با تلاش و همت بسازیم ومثل موشک بالستیک این تکنولوژی رو بومی کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
تولید یک جنگنده پیچیده تر است و علم نظامی بیشتری میخواهد
اما در کل تولید بهتر است از خرید اما باید ب فکر بود تا خلا را هم پر کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
باید ما خودمون با سرمایه گذاری در بخش هوایی جنگنده تولید کنیم نه اینکه از جایی بخریم به خدا با سرمایه گذاری جوانان این مرز بوم جنگنده هایی خوب و عالی می توانند بسازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
احسنت . ما می توانیم را باید ثابت کرد
البته اگر اجازه بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
افرین نظر عالی گفتید
اما تا کودکی قدم بردارد باید خلا را پر کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
چین رو نباید حتی باروسیه مقایسه کرد.جنگنده های امریکا که جای خود دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
از هیچی بهتر میشه از یک جنگنده کلی اطلاعاات به دست اورد
چین هم از همین طریق تونست اولین قدم هاش رو برداره برای تولید جنگنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۵ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
از هیچی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۵ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
از هیچی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
این که قاهر 313که چند دقیقه تو فکر بودم عین اینو کجا دیدم جالب اینه تمام مشخصات با قاهر یکیه یا اونا از ما کپی کردن یا ما از اونا کپی کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
یکم مطالعه کنید متوجه میشوید که قاهر به گفته خود کشور دفاع یک طرح تحقیقاتی هست تا یک جنگنده برای تولید انبود مثل سوخو 47 که یک طرح تحقیقاتی بود یا سوخو 37
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
امریکا جرات فروش خودرو و جنگنده را به ایران ندارد پس پولش نوش جان چین وروسیه که به ایران تجهیزات وخودرو میفروشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
برای فروش وسیله ای جرات مسئله نیست دوست و دشمنی مطرح است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
هيچ وقت كپي برابر اصل نميشه
تو جنگ ايران و عراق برتري كامل جنگنده هاي آمريكايي را بر روسي و اروپايي ديديم ، حالا كه جنگنده چيني كپي هم نوع روسي خودشون هستن ، حرفي براي گفتن داره ( اين مشخصات روي كاتالوگ قشنگه ، تو ميدان مبارزه چطور ؟ )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
اگ تفکر 0 یا 100 رو کنار بذاری
متوجه میشی بازم بهتر از هیچی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
ایران نیاز فوری به خرید جنگنده داره لطفا بفکر باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
تا سال 2021 که حق خرید نداریم حالا شاید بعدش تونستن خرید کنن اگ نصفه نیمه لغو نشه اخه همیشه تحریم در کمین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
شاید با جنگنده های آمریکا برابری نکنه اما باید این نوع جنگنده ها را خرید
Germany
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
اینو از کجا آوردی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
شاید با جنگنده های آمریکا برابری نکنه اما باید این نوع جنگنده ها را خرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
اگه کسی بفروشه باید خرید
گاهی معادلات سیاسی مانع فروش میشه
مثل نصفه کار موندن خرید تانک های تی 72 در دوره ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی از روسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
بازم جنس چینی واويلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
این جنس چینی که وارد کشور ما میشه درجه 2 یا 3 هس درجه 1 تو کشور غربی هس اگه جنس چینی بد بود الان ابر قدرت جهان نبودن
Germany
ناشناس
۲۳:۱۲ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
شبیه ماکت قاهر313 هستش
خدا کنه مثل ماشیناشون آشغال در نیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
توی علوم نظامی نمیشه مثل تولید خودرو شوخی کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
چقد شبیه قاهر۳۱۸ که ایران قراره تولید کنه هست,
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
313
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
قرار تولید کنه
خداکنه مثل پروزه های قبلی نشه ان قاهر هم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
نه شرقی نه غربی فقط جمهوری اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
عزیز من گاهی بعضی دارو هم از خارج وارد میشه و کلی موارد دیگ مثل روغن خوراکی
نظامی ک توانایی تولید مشابه رو داشته باشیم بله کشور خودمون از همه بهتر اما زمانی که این علم رو داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
هنوز تو خود چین به تولید انبوه نرسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
20 عدد جی 20 در چین تولید شده و کم کم به تولید انبوده هم میرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
به هیچ وجه J-20 رو در ایران نخواهید دید . جنگنده استراتژیرک چین هستش این J-20 و اونو به راحتی نخواهد فروخت . شاید در صورت اجازه کشورهای غربی J-10 و در آینده J-31 رو در ایران ببینیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
چینی ها مثل روس ها نیستند ادمهای معقول و اهل مذاکره هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
به گرد جنگنده های امرکا نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
نمیدونم این رای منفی ها برا چیه ؟؟؟
Germany
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
22.13 رو تفکر غلط آمریکا باوری یه چیزی میگی دیگه. وگرنه که خود آمریکا شکست را پذیرفته است.
United States of America
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
باید خودمون جنگنده بسازیم ما می تونیم مثل موشک ،به جوانان متخصص اعتماد کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
خوب هر کسی علوم نظامی بیشتری داشته باشه مسلما میتونه تولیدات بهتری هم داشته باشه
آخرین اخبار