المانیتور: آغاز انقلاب صنعت خودروسازی ایران

به نوشته المانیتور، نخستین گام در ایران برای تحول صنعت خودروسازی این کشور با همکاری پژو سیتروئن برداشته شد.

المانیتور: آغاز انقلاب صنعت خودروسازی ایران
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ المانیتور در گزارشی نوشت: «پژو سیتروئن،» یکی از غول‌های خودروسازی جهان، نخستین شرکت خارجی است که پس از اجرایی‌شدن برجام توانست اجازه سرمایه‌گذاری در شرکت ایران‌خودرو را از دولت ایران دریافت کند. مجله فرانسوی «چلنجِز» 6 آوریل (18 فروردین) به نقل از معاون مدیر اجرایی پژو سیتروئن در آفریقا و خاورمیانه نوشت: قدم بزرگ بعدی این شرکت، تنظیم تفاهم‌نامه‌ای مشترک خواهد بود.

این شرکت فرانسوی که پیش از این نیز با ایران‌خودرو شراکت داشت، ارسال قطعات خودرو به ایران را پس از 4 سال وقفه از سرگرفته است. خروج ناگهانی پژو سیتروئن از ایران در سال 2012 به دنبال تشدید تحریم‌ها، مقامات ایرانی را دلخور و به صنعت خودروسازی ایران صدمات زیادی وارد کرد.

«هاشم یکه‌زارع،» مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو، در گفتگو با یک خبرگزاری ایرانی اظهار داشت: به منظور جلوگیری از وقوع مجدد چنین اتفاقاتی، هر شرکت خارجی که علاقه‌مند به بازار ایران است، باید ابتدا سرمایه‌گذاری کند.

به نظر می‌رسد ایران‌خودرو و پژو اختلافات گذشته را کنار گذاشته‌اند و توافق کرده‌اند هر یک 50 درصد سهام 452 میلیون دلاری این تفاهم‌نامه را دارا باشند. بر اساس این تفاهم‌نامه، این دو شرکت با همکاری یکدیگر خودروهای پژوی مدل 208، 2008 و 301 در 5 سال آینده تولید خواهند کرد.

بنابر این گزارش، با وجود شرایط ایران در خصوص سرمایه‌گذاری در این کشور، مقامات پژو از توافق حاصله خشنود هستند و معاون مدیر اجرایی این شرکت آن را قراردادی «دو سر برد» خواند. شاید یکی از دلایل این خشنودی، افزایش 15 درصدی تولید خودرو در ایران تا پایان سال شمسی است. اگر پیش‌بینی‌ها محقق شود، ایران در سال جاری میلادی بیش از 1 میلیون خودرو تولید خواهد کرد. 

این توافق تنها گام ایران‌خودرو برای بهبود صنعت خودروسازی در ایران نیست. این شرکت همچنین در حال چانه‌زنی با مرسدس بنز، شرکت تابعه دایملر، برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری است. بنابر گزارش یکی از رسانه‌های دولتی ایران، در ماه‌های آینده توافق اولیه‌ای در این خصوص میان دو طرف امضا خواهد شد. فولکس‌واگن و «اشکودا» نیز از دیگر شرکت‌های خودروسازی چند ملیتی هستند که تمایل بسیاری برای همکاری با خودروسازان ایرانی دارند. فولکس‌واگن در حال ارزیابی همکاری با یکی از دو شرکت کرمان موتور یا گروه ماموت است تا سهمی در بازار ایران داشته باشد.

در این میان ایتالیایی‌ها نیز بدون اتلاف وقت وارد عرصه رقابت در این زمینه شده‌اند. به گفته «احمد پورفلاح،» رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا، فیات در حال نهایی کردن مذاکراتی با ایران‌خودرو در خصوص خرید بخشی از سهام این شرکت و امضای تفاهم‌نامه‌ای مشترک در سال جاری میلادی است.

سایپا، دومین شرکت بزرگ خودروسازی ایران، نیز طرح‌های مختص به خود را برای بهبود این صنعت در ایران دارد. یک سایت خبری ایرانی 9 آوریل (21 فروردین) نوشت به احتمال زیاد سایپا 49 درصد سهامش را به سیتروئن واگذار خواهد کرد. «ناصر آقامحمدی،» قائم‌مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، به تازگی در مصاحبه‌ای امکان عقد قرارداد با سیتروئن را تأیید کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۲۷ فروردين ۱۳۹۵
این هم نمونه ایی از باج و خراجی است که باید به این کشورهای اروپایی داد .تا بتوان سیاست اشتباه خارجی را پیش برد. خدا همه باعثین این حیف و میل اموال بیت المال را آگاه کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۲۶ فروردين ۱۳۹۵
تا الان که پراید تولید میکردن توهین نبود. نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۲۶ فروردين ۱۳۹۵
اگه میخوان کار کنند باید خودشون سرمایه گذاری کنن تا نتونن در رن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۶ فروردين ۱۳۹۵
سلام بعدازاین همه سرصدااخرشم ماشین هایی ک چند سال پیش ازرده خارج شده میخان تولیدکنن واین یعنی توهین به این مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۲۶ فروردين ۱۳۹۵
قبلاّ هم پژو سیتوئن در ایران انقلاب کرده بود که حاصلی جز به غارت بردن دلارهای ایرانی و بد عهدی فرانسویان نداشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۶ فروردين ۱۳۹۵
یعنی ایران 250 میلیون دلار باید به پژو بده تا یه کارخونه جدید بزنه ؟؟؟؟؟؟؟؟
مگه ال 90 چشه ؟؟؟؟؟
والا با پول دزدی هم ایتقدر ریخت و پاش نمیکنن
آخرین اخبار