راهنمای خرید کارت گرافیک

کارت گرافیکی یکی از قطعات اصلی در کامپیوتر است و با توجه به مدل و قیمت های متنوع این کارت ها در بازار این سوال همیشه در ذهن کاربران مطرح می شود، چه کارتی و با چه قیمتی مناسب سیستم و بودجه من است؟

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  یک اصل کلی در مورد کارت گرافیکی وجود دارد که اگر به دنـبال بازی و فعـالیت حـرفه ای نیستید کارت گرافیـکی را فراموش کـنید زیرا همان هسته های گرافیکی روی مادربورد یا پردازنده هم می تواند درخواست شما را انجام دهد اما برای بازی و اجرای برخی نرم افزارهای خاص احتیاج به کارت گرافیکی خواهید داشت.

اولین نکته ای که در خرید یک کارت گرافیکی باید در نظر بگیرید این است که چه انتظاری از آن دارید. مشاهده فیلم و کاربردهای عادی، طراحی گرافیکی دوبعدی مانند برنامه فتوشاپ یا سه بعدی مانند برنامه مایا، بازی های کامپیوتری ساده یا پیشرفته هر کدام به سطح خاصی از کارایی نیاز دارند.
برخلاف تصور اکثر افراد که حافظه را معیار اصلی برای خرید کارت گرافیکی در نظر می گیرند و با فرض اینکه سرعت بیشتر در کارت گرافیکی وابسته به ظرفیت رم بالاتر است باید گفت که قدرت کارت گرافیکی را نوع و نسل معماری پردازنده گرافیکی که GPU نامیده می شود، مشخص می کند. رم و فاکتورهای پردازشی متعدد جزو عوامل موثر برای بازدهی نهایی هستند. بنابراین ظرفیت حافظه در اولویت نیست و می توان آن را به عنوان دومین عامل موثر بر کارآیی کارت در نظر گرفت. پس اگر وضوح تصویر بالا و جزییات بهتر را انتظار دارید، نیازمند یک کارت گرافیکی هستید که علاوه بر قدرت پردازنده گرافیکی، ظرفیت رم آن هم برای شما مناسب باشد.

نکته دوم که هنگام خرید کارت گرافیک  باید به آن توجه داشته باشید اعداد و ارقامی است که روی انواع این کارت ها درج می شود. باید در نظر داشت که این اعداد کدها و رمزهایی است که کارخانه تولیدکننده برای این کارت ها در نظر گرفته است و نشان دهنده مدل و رده کارت هستند. با افزایش این اعداد توان پردازنده هم بیشتر می شود با این حال در مدل های نزدیک به هم گاهی این تفاوت به صورت خیلی زیادی محسوس نیست.
نکته سوم که شاید در نظر بعضی کاربران ساده به نظر برسد قدرت منبع تغذیه سیستم است. پس قبل از خرید کارت گرافیک حتما به قدرت منبع تغذیه دقت شود چون این کارت ها به صورت جداگانه و مستقیم به منبع تغذیه متصل می شوند.
نکته دیگری که در انتخاب کارت گرافیک نباید فراموش کرد، تناسب فضای داخل کیس و کارت مورد نظر شماست. فضای داخل کیس های کوچک مناسب کارت های گرافیک کوچک است و کیس هایی با فضای بیشتر می توانند کارت های گرافیک بزرگ تر را پشتیبانی کنند.

رعایت این نکات به این خاطر است که گرما در فضای داخل کیس عنصر مهمی در نگهداری از کارت گرافیک است. گرمای تولید شده در کیس می تواند به کارت گرافیک صدمه بزند. در آخر اینکه تمام تولیدکننده ها براساس طراحی های اعلام شده توسط Nvidia و AMD کارت های گرافیکی خود را تولید می کنند، بنابراین روی مدل ها و برندهای متنوع و مختلف حساسیت نداشته باشید. البته نوع قطعاتی که روی بورد این کارت ها استفاده می شود ممکن است در بلندمدت اثر خود را نشان دهد. در پایان باید گفت گارانتی و قیمت دو گزینه بسیار مهم در انتخاب و  خرید یک کارت گرافیک هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار