باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آیا ایران تانک "T- 90" می‌خرد؟ + تصاویر و مشخصات

زمزمه‌های خرید یک تانک روسی مدت‌های مدیدی بوده که مطرح است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  تانک‌ها یکی از ادوات مهم نظامی هستند که در جنگ زمینی کاربرد ویژه‌ای دارند و می‌توانند یک نبرد پیروز را رقم بزنند و نیروهای مهاجم یا مدافع را به موفقیت برسانند. 



**توانایی تولید تانک در نیروهای مسلح

طراحی و تولید تانک در نمونه‌های مختلف مورد توجه یگان‌های رزهی نیروهای مسلح بوده که در این پروسه تانک‌های "سبلان"،  "صمصام"،  "ذوالفقار"،  "مبارز"،  "جیفتن مدرن"  و ...  ساخته  شده  است.

اما مدتی است که در فضای رسانه‌ای و مجازی و به خصوص پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی، فروش تجهیزات پیشرفته دفاعی همچون تانک "تی 90  " (T 90 Tank)" به جمهوری اسلامی ایران مطرح شده که البته امیر سرتیپ "احمدرضا پوردستان" فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز در این زمینه سخنانی را مطرح کرده است.

"امیر سرتیپ احمد رضا پوردستان " فرمانده نیروی زمینی ارتش در خصوص خرید تسلیحات از کشورهای دیگر در دوران پسابرجام، گفت: خرید "تانک T90 " و "هواپیمای سوخو 30 " تاکنون مطرح شده است. 

وی ادامه داد: ما برای ارتقای ظرفیت‌های دفاعی خود از همه امکانات جهانی استفاده می‌کنیم و  ما بحث خرید این تانک را در ستاد کل نیروهای مسلح مطرح کرده‌ایم و خرید T90 هیچ ارتباطی به قطعنامه 3090  ندارد و‌ آمریکایی‌ها مثل همیشه یاوه‌گویی می‌کنند.


آیا ایران تانک

آیا ایران تانک


امیر پوردستان با اشاره به تجهیزات نوسازی شده نیروی زمینی گفت: ما در فضای تحریم شدیدی قرار داریم و وظیفه داریم برای مقابله با این فضا از درون بجوشیم. ما عمده سلاح‌های خود مثل بالگرد، تانک ونفربرها را بهینه سازی کردیم، همچنین ما در حوزه مهمات 100 درصد نیازمندی خود را در داخل تولید می‌کنیم، اقتصاد مقاومتی به ما حکم می‌کند تا موانع و مشکلات خود را با دست خود حل کنیم.

امیر سرتیپ "کیومرث حیدری" جانشین نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره خرید تانک T90 عنوان داشت: استراتژی ما بر این است که بتوانیم فناوری ساخت این تانک را به داخل کشور انتقال دهیم. ما به هیچ وجه دستور خرید مطلق این تانک را نداریم.

پایگاه تحلیلی استرات فور نوشت : روسیه و چین بزرگترین منابع تامین‌کننده تجهیزات نظامی جدید ایران هستند و پیش‌بینی می‌شود به زودی با ورود نخستین محموله‌های تجهیزات نظامی به ایران مانند موشک‌های اس 300 و تانک‌های T-90  توان نظامی خود را بالا می‌برد.

آیا ایران تانک

آیا ایران تانک


این پایگاه ادامه داد: به زودی فاصله میان تجهیزات مدرن نظامی ایران و دیگر کشورهای منطقه، کم و کمتر خواهد شد. با توجه به ظرفیت بالای ایران برای خرید تجهیزات جدید نظامی، پیش‌بینی می‌شود ایران قدرت برتر نظامی در منطقه شود.

وزارت دفاع روسیه درباره خرید تسلیحات جنگی ایران از "مسکو" اعلام کرد:  افزوده شدن جنگنده‌های" سوخوی 30" و تانک‌های "تی 90 "به تجهیزات نظامی ایران با قطعنامه‌های بین المللی تناقضی ندارد. 



***مشخصات "تانک تی 90" 

تانک "تی 90 "  از سال 1991 ساخت آن آغاز و در سال 2004 میلادی مدل‌های جدیدی از آن معرفی و در خدمت ارتش روسیه قرار گرفته است.  این تانک با وزن 46 تا 47 تن، طول قریب به 10 متر، عرض قریب به 4 متر و ارتفاع بیش از 2 متر توانایی حمل سه خدمه را دارد. 

آیا ایران تانک


آیا ایران تانک



تانک تی 90 از توپ‌های سنگین 125 میلی‌متری بهره می‌برد و دارای سلاح‌های 12.7 و 7.62 میلی‌متری بوده و برد عملیاتی آن معادل 340 مایل متری (بیش از 500 کیلومتر ) است و سرعتی معادل 60 کیلومتر بر ساعت را دارد.  

قدرت حفاظتی "تانک تی 90" از زره ترکیبی فولادی و کامپوزیتی، یک زره واکنشی انفجاری، گیرنده‌های هشدار لیزری و سیستم اخلال مادون قرمز در موشک‌های ضدتانک تامین می‌شود. زره مدل تی-۹۰اس در قسمت جلو بدنه معادل ۹۹۰ تا ۱۰۷۰ میلی‌متر فولاد ورقه‌ای در مقابل گلوله‌های انرژی شیمیایی (انفجاری) و ۶۷۰ تا ۷۱۰ میلی‌متر در مقابل گلوله‌های انرژی جنبشی (فلزی) قدرت مقاومت دارد. 

تانک تی 90 قیمتی معادل 2 میلیون و 500 هزار  تا 5 میلیون دلار داشته و اگر براساس دلار پایه 3 هزار تومان در نظر بگیریم؛ هر تانک تی 90 قیمتی معادل 7 میلیارد و 500 میلیون تومان تا 15 میلیارد تومان خواهد داشت. 


آیا ایران تانک


قدرت و حفاظت این زره ترکیبی از فولاد و کامپوزیت بوده و می‌تواند انواع مأموریت‌های عملیاتی را به خوبی انجام دهد. تی 90 پیشرفته‌ترین تانک ارتش فدراسیون روسیه بوده که نسخه بهینه‌سازی شده تانک  "تی 72 " است و پتانسیل‌های عملیاتی گسترده‌ای دارد.  

تانک "تی 90" نمونه پیشرفته تانک "تی 72" روسی است که در سال 1993 میلادی به صورت رسمی وارد ارتش روسیه شد. تانک "تی 90" یکی از 10 تانک برتر جهان است که موفقیت‌های بسیاری در میادین نبرد بدست آورده است.

تانک  "تی 90 " البته در سوریه نیز به صورت جدی در عملیات آزادسازی استان "حلب" نقش مهمی داشته  و این زره پوش مهم موجب آزادسازی مناطق گسترده‌ای در شمال سوریه شده است.



** سامانه استتار ویژه تانک "تی 90" 

تانک‌های "تی 90" ساخت کشور فدراسیون روسیه بوده که با داشتن موشک‌های هدایت شونده با برد قریب به 4 کیلومتر می‌تواند اهداف را با دقت بالا منهدم کند. در این تانک تجهیزات دفاعی همچون سامانه جنگ الکترونیک و سیستم‌های استتار می‌توانند همزمان از "تی 90" دفاع کنند و تانک از هر آسیب احتمالی محافظت می‌شود.

خرید تانک‌های پیشرفته "تی 90" به طور ویژه باعث افزایش توان زرهی یگان‌های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌شود. این تانک که بر پایه طراحی های قدیمی روسی و چینی ساخته شده و یکی از مدرن ترین ابزارهای نظامی جهان محسوب می شود و می تواند به راحتی در برابر تعدادی از مدرن ترین تانک های جهان مقاومت کند. 

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران توانمندی ساخت و بهینه‌سازی انواع تجهیزات نظامی را دارند؛ اما حضور این تانک در یگان‌های زرهی قطعا قدرت نیروی زمینی جمهوری اسلامی ایران را چندبرابر خواهد کرد.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۷:۴۹ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
با سلام؛ به نظر من همه این ها موجب وابستگی هستند با این تفاوت که از فلان کشور به بهمان کشور وابسته میشیم؛ توانایی و ظرفیت تولید همه نوع تسلیحات نظامی رو که داریم؛ چرا خودمون تولید نکنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۵۴ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
اینا همش وابستگی میاره میشه ...کاش یکم بجای واردات از مغزمون استفاده کنیم ما مگه چی از اونا کمتر داریم...
Germany
علیرضا
۱۵:۵۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
کاش به جای اینکه اینهمه پول صرف جیب روسیه می کردیم یه مقداریم صرف توجه به صنعت کشور و وضع اقتصادی می کردین و دو تا کارخونه بیشتر میزدین ایران چیزهای ساده مثل دسته بیل د چوب بستنی راهم از چین میاره تا کی دلار عای نفتی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
چه خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
انشااله این تجهیزات باعث میشه به قدرت نظامی مطلق منطقه تبدیل بشیم
آخرین اخبار