پيش بيني افزايش 10 درصدي معتكفان امسال خراسان رضوي

مديركل تبليغات اسلامي خراسان رضوي باپيش بيني افزايش 10 درصدي معتكفان امسال استان گفت: اعتكاف این فرصت معنوي را با بحث هاي جناحي يا عقيدتي انحرافي كم اثر نکنیم.

اعتكاف را با بحث هاي جناحي وعقيدتي انحرافي كم اثر نکنیم/ پيش بيني افزايش 10 درصدي معتكفان امسال خراسان رضويبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خراسان رضوی،حجت الاسلام سيدمحمود مرويان حسيني با اشاره به آسيب هاي آيين معنوي اعتكاف افزود: به مجريان برگزاري اعتكاف كه اين فرصت معنوي را با بحث هاي جناحي يا عقيدتي انحرافي كم اثر مي كنند در ابتدا تذكر مي دهيم و اگر توجه نكردند با آنان برخورد قانوني خواهيم كرد.

وی اظهار كرد: اعتكاف يك فرصت معنوي و عبادي براي تهذيب نفس و برقراري يا تحكيم انس با خداوند و زدودن غبار گناه و زنگار از دلهاست لذا كسي نبايد از آن به عنوان فرصتي براي طرح مباحث سياسي و جناحي استفاده كند.

حجت الاسلام مرويان حسيني گفت: سخنرانان و خطبا در مراسم اعتكاف مكلف هستند احكام شرعي و فلسفه اعتكاف، انتظاراتي كه از يك معتكف وجود دارد را به شركت كنندگان متذكر شوند.
وی ادامه داد: امسال آسيب هاي مربوط به اعتكاف و مساجدي كه نسبت به طرح مسائل سياسي يا ترويج افكار انحرافي اقدام مي كنند، شناسايي شده است.
وي نامناسب بودن برنامه ريزي ها از سوي مجريان اعتكاف، خدمت رساني نامناسب خادمان و فعالان مساجد نسبت به معتكفان، همراه آوردن تلفن هاي همراه و ايجاد اختلال در مراسم، عدم فراهم كردن فضا يا امكانات مناسب براي معتكفان از سوي برگزاركنندگان و اختلاط نامناسب مرد و زن را از ديگر آسيب هايي عنوان كرد كه در آيين اعتكاف سالهاي گذشته مشاهده شده است.
مديركل تبليغات اسلامي خراسان رضوي گفت: امسال ستاد اعتكاف استان با حضور دستگاه هاي فعال تشكيل و دبيرخانه ستاد در اين اداره كل مستقر شده است تا نسبت به برگزاري مراسم اعتكاف و جلوگيري از بروز مشكلات و آسيب هاي احتمالي اقدام كند.
حجت الاسلام مرويان افزود: كميته مربوط به اعتكاف با حضور دستگاه هايي از جمله بسيج، اوقاف، آستان قدس، شهرداري، آموزش و پرورش، ارشاد، مركز رسيدگي به امور مساجد، نيروي انتظامي، مركز بهداشت و درمان نيز زير نظر ستاد اعتكاف استان شكل گرفته تا نظارت هاي لازم را در اين زمينه داشته باشد.
حجت الاسلام مرويان با اشاره به حمايت فرهنگي اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي از مراسم اعتكاف مساجد گفت: برگزاري 150 محفل انس با قرآن، اعزام اساتيد به مساجد براي تصحيح قرائت قرآن و نماز، نصب بنرهاي مربوط به اعتكاف و عرضه بسته هاي فرهنگي به مساجد براي معتكفان از جمله اين اقدامات است.
مديركل تبليغات اسلامي خراسان رضوي گفت: ستاد اعتكاف استان به رابطان برگزار كننده اعتكاف در مساجد توصيه كرده كه هزينه برگزاري اعتكاف، معقول و اندك و در عين حال خدمات قابل قبول باشد و در اين زمينه به برخي از مساجد كه هزينه غيرمنطقي را دريافت مي كنند، تذكرات جدي داده است.
وي بيان كرد: همچنين توصيه شده مساجد از انجام زياد برنامه هاي عمومي مانند سخنراني، جلسات مداحي و برنامه هاي ذكر و توسل عمومي در اين آيين خودداري كنند و اجازه دهند معتكفين خلوت خود را داشته باشند.
حجت الاسلام مرويان خاطرنشان كرد: پارسال 60 هزار معتكف در مراسم اعتكاف 644 مسجد خراسان رضوي شركت كردند كه از اين تعداد 175 مسجد در مشهد بود.
وي بيان كرد: سه چهارم از معتكفان پارسال زن و يك چهارم مرد و 25 درصد از معتكفان داراي تحصيلات بالاتر از كارشناسي بودند كه بيشترين معتكفان سال گذشته به ترتيب گروه زنان خانه دار، طلبه و دانش آموز و دانشجو، كارگران و كشاورزان و ساير اقشار بودند.
وي شمار جوانان معتكف را سال به سال رو به افزايش دانست و افزود: پارسال حدود يكهزار نفر از معتكفان در مشهد را دانشجو و نزديك به 800 نفر از معتكفان را دانش آموزان تشكيل داده بودند.
مديركل تبليغات اسلامي خراسان رضوي با بيان اينكه امسال 200 مسجد براي برگزاري مراسم اعتكاف پيش بيني شده است، افزود: از اين تعداد 60 مسجد در حاشيه شهر مشهد قرار دارد.
وي خاطرنشان كرد: برخي مساجد برگزار كننده اعتكاف در خراسان رضوي ارتباطي با ستاد اعتكاف ندارند كه اغلب اين مساجد در روستاها هستند و روستاييان استقبال قابل توجهي از آن دارند و پارسال حدود 25 هزار و 607 نفر در روستاها معتكف شدند.
وي افزود: امسال سامانه جامع اعتكاف در اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي تشكيل شده و از معتكفان و مساجد برگزار كننده اعتكاف به صورت الكترونيكي ثبت نام مي شود كه اين ثبت نام هنوز ادامه دارد.
حجت الاسلام مرويان با پيش بيني افزايش 10 درصدي شمار معتكفان امسال خراسان رضوي گفت: در آيين اعتكاف امسال معتكفان بار اولي، معتكفان خدمتگزار، ائمه جماعات معتكف در مساجد و مساجد نمونه تجليل می شوند.

انتهای پیام//


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.