ساخت نانو سفینه فضایی برای سفر به ستاره آلفا قنطورس

حدس و گمان ها در خصوص امکان وجود حیات بر روی یک ستاره مشهور در فضا و نیز احتمال وجود سیاره ای مشابه با کره زمین محققانجهان را بر آن داشته تا هزینه ای میلیون دلاری صرف اثبات این فرضیه کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ استیون هاوکینگ فیزیکدان مشهور همچنین بنیانگذار یکی از شرکت های پیشرو در فناوری اطلاعات و شبکه های اجتماعی مشهور دنیا و یوری میلنرمیلیاردر روسی در نظر دارند در یک پروژه جاه طلبانه مبلغ حدود 100 میلیون دلار را صرف ساخت یک سفینه فضایی استثنایی و ارسال آن به ستاره آلفا قنطورس کنند به امید اینکه بتوانند نشانه هایی از حیات را در آن سیستم ستاره ای مشاهده کنند.

گفتنی است، این سفینه فضایی دارای توان حرکت در حدود 20 درصد از سرعت نور است و می تواند در طول چندین سال آینده به آن سیستم ستاره ای در صورت عدم بروز مشکل برسد.

بررسی ها نشان می دهند، آلفا قنطورس یک سیستم ستاره ای است که در حدود 25 تریلیون مایل از زمین فاصله دارد.

این پروژه starshot نام گذاری شده است و اساس آن بر پایه نانو ذرات و nanocraft  است.

این nanocraft در ابعاد کوچک ساخته می شود و دارای بادبان هایی خواهد بود و مسیر حرکت آن بر پایه پرتوهای نور کیهانی است.

قرار است این سفینه فضایی دارای دوربین و مجهز به سیستم GPS برای ردیابی باشد.

در این پروژه  nanocraft مسافتی در حدود 25 هزار مایل را در بازه زمانی حدود 20 سال طی خواهد کرد.

قرار است از این سفینه فضایی کوچک تعداد زیادی ساخته شده و روانه ستاره آلفا قنطورس شود تا در صورت عدم موفقیت هریک سفینه دیگر شانس رسیدن و اتمام ماموریت را پیدا کند.

سیستم ستاره ای آلفا قنطورس در حدود 25 میلیون مایل از کره زمین دور است و با سریع ترین فضاپیمای امروز در حدود 30 هزارسال طول می کشد تا فضاپیما به آنجا برسد.

اما با استفاده از این نسل جدید سفینه فضایی بر پایه فناوری نانو و با استفاده از بادبان که تحت پرتوهای نوری حرکت می کنند سرعت پرواز هزار بار سریع تر می شود.

ستاره شناسان تخمین می زنند که این یک فرصت مناسب برای بررسی و تحقیق در خصوص سیارات مشابه کره زمین و احیاناً وجود حیات در آنجا است.

برخی فرضیه ها  حاکی از این است که در جهان کهکشان هایی با امکان وجود حیات و تمدن های هوشمند وجود دارد که تنها از کره زمین بسیار دور هستند.

این پروژه توسط محققان در منطقه سیلیکون ولی ایالات متحده اجرایی می شود.

این وسایل کوچک همچنین به تجهیزات ارتباطی مجهز خواهند بود.

درگام اول قرار است یک سفینه فضایی در ابعاد معمولی شامل هزاران nanocraft راهی فضا شده و در فاصله مورد نظر محققان اقدام به رها سازی سفینه فضایی کوچک کند.

در این سفینه ها پس از آزاد سازی بادبان های نازک گشوده می شود و آنگاه توسط پرتوهای لیزر قدرتمند در فضا به سوی هدف پرواز م یکنند.
اندازه هریک از این nanocraft در حدود یک قطعه تمبر خواهد بود.

این nanocraftها همچنین می توانند برای کشف سیاره احتمالی نهم در منظومه شمسی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

منبع: دیلی میل

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
درود بر نانو تکنولوژی