شورای عالی سینما به خاطره‌ها پیوست!

بالاخره راه بالاترین مرجع سینمایی، بعد از کش و قوس‌های فراوان به انحلال ختم شد.

شورای عالی سینما به خاطره‌ها پیوستبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شورای عالی سینما طی سالیان گذشته با هدف اعمال سیاست‌های واحد و متمرکز در حوزه سینمای ایران، پیشرفت همه‌جانبه کمی و کیفی توانمندی‌های ملی در عرصه سینما و ... و وظایفی از قبیل تصویب برنامه‌های حمایت از تولید آثار فاخر سینمایی، تعیین ساز و کارهای لازم برای اعمال مدیریت هماهنگ منابع و امکانات ملی در عرصه سینما و ... تشکیل شد. این شورا تا به امروز با نوسانات زیادی روبرو شده. چنانچه در برخی مواقع با استعفای چند تن از اعضا روبرو شد و حتی بعد از گذشت سال‌ها در دوره‌ای احیا شد.

اما این شورا طبق گفته‌های برخی سینماگران مجددا در دوره ریاست جمهوری یازدهم جدی گرفته نشد و زمزمه‌هایی مبنی بر انحلال آن در سال گذشته به گوش رسید که در گفتگویی که چند ماه پیش داشتیم توسط حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی تکذیب شد.

حواشی شورای عالی سینما و برگزار نشدن جلسات آن ادامه داشت تا اینکه دیروز ایوبی خبر انحلال آن را رسانه‌ای کرد. بعد از شنیدن این خبر به سراغ سه تن از اعضای آن از قدیم تا به امروز رفتیم و گفتگوهایی را با آن‌ها انجام دادیم.

خسرو سینایی کارگردان سینمای ایران در این باره گفت: قبلا به این شکل بود که برای حضور در جلسات این شورا، از ما دعوت به عمل می‌آمد و هر وقت از من دعوت می‌کردند حضور داشتم اما مدتی است این روند اتفاق نیفتاده و از همه چیز آن بی‌خبرم.

وی در مورد اهمیت وجود این شورا و یا منحل شدن آن عنوان کرد: ماندگاری هر سازمان، گروه و ... به کارآمدی آن بستگی دارد و این کارآمدی مستلزم حمایت است. پس اگر قرار باشد شورای عالی سینما منحل شود، حتما طبق تحقیق و مطالعاتی است که متولیان انجام دادند و شاید به این نتیجه رسیدند که کارآمد نبوده. اما همانطور که گفتم خبر قطعی و موثقی در این باره ندارم.

این کارگردان اظهار داشت: به شخصه هر کمکی که از طرف من بتواند به پیشرفت سینما کمک کند، انجام خواهم داد اما تغییر قوانین از دست من خارج است.

ابوالحسن داوودی کارگردان «رخ دیوانه» هم در این باره بیان کرد: سابقه این شورا به سال‌های دور برمی‌گردد و واقعیت اینجاست که در هر دوره‌ای می‌تواند کارآمد باشد اما این کارآمدی مستلزم تصمیمات صحیح، ضمانت اجرایی و پشتیبانی لجستیکی در اهداف دراز مدت است که متاسفانه در دوره‌ای و زمانی که خانه سینما تعطیل شد، شکل ابزاری سیاسی به خود گرفت و به جای اینکه در کنار صنف باشد، در مقابل آن قرار گرفت.

وی افزود: در دولت فعلی نیز دستورالعمل و ضمانت اجرایی محکمی وجود نداشت و اولین رویکردش این بود که کل تصمیمات زیر نظر رئیس‌جمهور باشد، اما این اتفاق رخ نداد و اصلا رئیس‌جمهور فرصت حضور برای پرداختن به این موضوع مهم پیدا نکرد. به این جهت دیگر بود و نبودش تاثیری ندارد.

جمال شورجه هم در این مورد تصریح کرد: شورای عالی سینما در دوره قبلی ریاست جمهوری به دلیل اهمیت دادن آنها به سینما و صاحب کرسی کردن آن، با رویکرد بررسی مشکلات سینما و پیدا کردن راهکار در جهت رفع آنها تشکیل شد که در راس آن رئیس جمهور قرار داشت. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن به عنوان دبیر انجام وظیفه می‌کرد. در چندین جلسه‌ای که برگزار شد تمام ریز و درشت‌ها مطرح و راهکارهایی تبیین و تعیین شد که این نشان‌دهنده جایگاه با اهمیت و بالای سینما در هیات دولت بود.

وی افزود: در جلسات تشکیل شده برخی مشکلات سینما حل و یا در حال حل شدن بود و توانستیم گام‌های مثبتی را برای سینما برداریم. نکته قابل تامل حضور رئیس جمهور، یکی از مشاوران اصلی وی و حسینی (وزیر فرهنگ و ارشاد سابق) در برخی جلسات بود. موضوعی که در دولت فعلی کم رنگ شد.

این کارگردان ادامه داد: متاسفانه شاید مشکلات شورای عالی سینما در دولت، تحت الشعاع مسائل هسته‌ای قرار گرفت و به چشم نیامد. انگار رئیس جمهور سرگرم رفع مشکلات فرهنگ نبودند و ترجیح دادند، این شورا منحل شود و ظاهرا می‌خواهند صورت مسئله را پاک کنند تا جای هیچ بحثی باقی نماند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار