سفر به مهندسی‌ترین شهر زیرزمینی تاریخ ایران + فیلم

شهر زیرزمینی نوش آباد در فاصله ده کیلومتری از شهرستان کاشان، با وجود کمبود بودجه و امکانات، توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بازسازی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حدود هزار و پانصد سال گذشته، زمانی که راهزنان برای امرار معاش خود به کاروان‌های آذوقه مردم در دل کویر حمله‌ور می‌شدند و مردانی که در برابر آنان مقاومت می‌کردند را می‌کشتند و زنانشان را به اسارت می‌بردند، فکر ساخت یک پناهگاه تدافعی زیرزمینی به ذهن مردم خسارت دیده کاشان خطور کرد.

شهری زیرزمینی که هنوز وسعت چند هکتاری آن مشخص نشده و در عمق چهار تا هجده متری زیر زمین قرار گرفته است.

از آنجایی که بومیان این منطقه از ویژگی‌های تدافعی این شهر زیرزمینی و دام‌های آن مطلع بودند، پس از ساخت و رعایت اصول مهندسی در آن سال‌ها خود را در برابر هجوم راهزنان بیمه کرده و با به کار بردن سامانه تهویه در این شهر زیرزمینی امکان زندگی در آن برای مدت زمان طولانی را فراهم کردند.

زمانی که در این منطقه راهزنان به کاروان‌های آذوقه حمله می‌کردند، مردم به درون این شهر زیرزمینی پناه می‌بردند و با کشاندن دزدان به این پناهگاه گسترده، علاوه بر گمراه کردن آنان، با به کار بردن تله‌های مختلف بدون حضور فیزیکی راهزنان را از پای در می‌آوردند.

در این سیستم بدون استفاده از سلاح و به واسطه معماری زیرگذرها و نشیمن‌گاه‌های دفاعی، دزدان از پای در آمده و مغلوب می‌شدند.

این شهر زیرزمینی در کویر مرکزی ایران واقع شده است و به دلیل سیلاب‌ها و بعضی فاضلاب‌های خانگی، بسیاری از اتاق‌ها و فضاهای آن پر شده و مخفی مانده بود تا اینکه در سال هشتاد و یک، کشف و به بسیاری از رازهای نهفته آن پی برده شد.

نام تاریخی این شهر زیرزمینی «اویی» است. باستان‌شناسان علت نامگذاری این مکان به نام «اویی» در آن سال‌ها را، صدا زدن یکدیگر پناهجویان به این آوا در راهروهای شهر زیرزمینی نوش آباد می‌دانند.

شهر زیرزمینی نوش آباد که در فاصله ده کیلومتری از شهرستان کاشان قرار دارد، با وجود کمبود بودجه و امکانات، توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بازسازی شد و عملیات کشف دیگر مناطق مخفی آن همچنان ادامه دارد.

شهر زیرزمینی نوش آباد آماده حضور گردشگران مختلف برای بازدید از اتاق‌ها و فضاهای شگفت‌انگیز خود است.


لینک دانلود


گزارش: پوریا سلیمان‌زاده



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.