ادعای روزنامه انگلیسی: ایران در تقویت القاعده به عربستان کمک کرد!

آبزرور مدعی شد: کمک‌های مالی عربستان و تاکتیک‌های دفاعی جاسوسان ایران در مجموع از القاعده یک گروه تروریستی قدرتمند ساخته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه انگلیسی آبزرور در مطلبی به قلم «جان آر اشنایدلر» نوشت: نزدیک به 15 سال از حمله تروریستی به برج‌های تجارت جهانی نیویورک و کشته شدن بیش از 3 هزار آمریکایی می‌گذرد. با این حال بسیاری همچنان در شگفت هستند که چگونه یک گروه تروریستی تازه‌کار مانند القاعده با طرح حمله تروریستی «عملیات هواپیما» چنین فاجعه‌ای را رقم زدند. اگرچه در گزارش‌های مختلف تا حدودی گمانه‌هایی از دست‌های پشت پرده این عملیات تروریستی زده شده است ولی همچنان نسبت به افرادی که این عملیات تروریستی را طرح‌ریزی کرده‌اند، ابهاماتی وجود دارد و مردم آمریکا هیچ‌گاه با پاسخی که سزاوار آن باشند از سوی دولت آمریکا دریافت نکردند.

اشنایدلر در این مطلب آورده است: زمانی که فاجعه 11 سپتامبر رخ داد، من یک افسر ضد جاسوسی بودم که با آژانس امنیت ملی همکاری می‌کردم و بخشی از حوزه فعالیت من به شناسایی اتصالات مقامات دولت به تروریسم بین‌الملل بود. من یکی از معدود مقامات اطلاعاتی آمریکا بودم که به‌طور جدی پیش از حمله به برج‌های دوقلو در جستجوی پیوند القاعده با منابع اطلاعاتی خارجی بودم. پس از وقوع فاجعه 11 سپتامبر، تئوری‌هایی درباره عوامل پشت پرده در قالب داستان‌های واقعی با گوشت و خون مردم آمریکا و جهان آمیخته شد. داستان‌هایی که علاوه بر القاعده، یهودیان، پنتاگون و حتی بیگانگان فضایی را نیز زیر سؤال می‌برد. فعالیت‌هایی که بوسیله کمیسیون 11 سپتامبر انجام شد دقیق اما ناقص بود. چراکه پنتاگون پیش‌زمینه داستان حمله به برج‌های دوقلو را حذف کرد و آن را حمله‌ای تروریستی عنوان کرد. مردم آمریکا هیچ‌گاه درباره اینکه چرا القاعده به برج‌های دوقلو حمله کرد، کاوش نکردند و به داستان کلیشه دشمنی با آمریکا بسنده کردند.

اشنایدلر در این مطلب به سند «28 صفحه» اشاره کرده است که تا سال 2003 دولت آمریکا از انتشار آن خودداری می‌کرد و سرانجام شبکه تلویزیونی سی بی اس در برنامه‌ای 60 دقیقه‌ای از موجودیت آن پرده برداشت. «28 صفحه» گزارشی است که اسنادی درباره عربستان سعودی – متحد دیرین آمریکا -- و دخالت آن در حمله به برج‌های دوقلو را افشا می‌کند.

در این گزارش علاوه بر اینکه مشخص شد 15 نفر از 19 هواپیماربایان از اتباع عربستان هستند، از ارتباط مقامات سعودی با هواپیماربایان پرده برداشته شد. پذیرش این موضوع که ریاض یکی از متحدان اصلی آمریکا در فاجعه حمله به برج‌های تجارت جهانی دخیل بوده برای کانال‌های فوق سری آمریکا نیز خبر ناخوشایندی بود. این خطایی مفتضح در دولت بوش محسوب می‌شد. حدود 15 سال از این فاجعه گذشته و حقایقی کم‌ و بیش درباره آن و عوامل پشت پرده آن منتشر شده است. این در حالی است که مقامات سعودی نسبت به تبلیغات منفی علیه این کشور و ارتباط آن با 11 سپتامبر هشدار داده‌اند. بااین‌حال ارتباط مقامات عربستان و تأمین مالی گروه‌های تروریستی می‌تواند بیانگر دخالت سعودی‌ها در حمله تروریستی به برج‌های دوقلو باشد. بیش از یک دهه است که عربستان برای حفظ موقعیت خود در خارج از مرزهای این کشور به تأمین مالی گروه‌های تروریستی و رادیکال روی آورده و این مسئله‌ای بدیهی است.

اشنایدلر در بخشی از این مطلب به گمانه‌زنی درباره دخالت ایران در فاجعه 11 سپتامبر پرداخته و مدعی شده است: اینکه ایران در عملیات هواپیما دخالت داشته کمی دور از ذهن است ولی تهران همواره مایل بوده به گروه‌های افراطی کمک کند؛ همان‌گونه که از خانواده اسامه بن‌لادن –سرکرده سابق القاعده— در ایران حمایت می‌کرد. ارتباط ایران با القاعده به دهه 1990 بازمی‌گردد، این در حالی است که آمریکا در سال 1996 نسبت به روابط پنهانی القاعده و تهران پی برد.

وی در این مطلب با متهم کردن ایران به همکاری با عربستان در تقویت قدرت القاعده ادعا کرده است: کمک‌های مالی عربستان به القاعده و تاکتیک‌های دفاعی جاسوسان ایران درمجموع از القاعده یک گروه تروریستی قدرتمند ارائه داد. القاعده در اصل اتحاد عربستان و ایران علیه غرب است.

بااین‌وجود، کمیسیون 11 سپتامبر علاقه چندانی به دخیل کردن ایران در این فاجعه ندارد؛ هرچند ارتباط خالد شیخ محمد – عضو ارشد سازمان القاعده – با ایران از نظر مقامات آمریکایی دور نیست. بااین‌حال تنها با انتشار گزارش «28 صفحه» میلیون‌ها شهروند آمریکایی درباره عوامل پشت پرده 11 سپتامبر به پاسخ سؤالات خود می‌رسند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۰ ۱۳ تير ۱۳۹۵
حالا تا زمانی که بخوان این 28 تا صفحه رو انتشارش بدن اینقدر اصلاحات داخلش میارن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۱:۳۴ ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
خوب معلومه کی بهتر و بیشعورتر از یک وهابی که بخواد این کارو انجام بده فقط آمریکا و اسرائیل کاتالیزور واکنش و فرآیند این بی مغزها هستند.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۰:۵۱ ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
دوستان عزیز اصلاً بی تردید به فرمایش آقای خمینی منشأ تمام مشکلات مسلمانان و جهان این آمریکاست که پشت پرده اون هم این صهیونهای شیطان پرست هستند.
کار خود نجس آمریکای جنایتکاره-این وهابی ها هم مثل عبدالوهاب بازیچه آنها شده اند چون این وهابی ها عقل بشری درست و حسابی که ندارند به عدالت و قیامت هم دید حیوانی دارند پس پتانسیل این کارها رو دارند تا براش برنامه ریزی بشن. منتها شعورشو چون ندارند کشورهای استعمارگر که مامان اونها آمریکاست به این کودنها کمک فکری و نظامی میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
این حمله تروریستی از فکر و ایده گرفته تا عمل توسط خود دولت آمریکا سازمان دهی شده .
Germany
ناشناس
۱۹:۱۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
قرصتو خوردی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
فکر کنم این بابا تب و لرز گرفته و هذیان می گه یا اینکه زیادی خورده و یا اینکه خواب نما شده و یا بقول آقای مدیری مغزش باد داره اگه بادش بخوابه درست می شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
بر خود دروغگو لعنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
خف بابا حتما اب شدن يخ هاى قطبى هم تقصير ايرانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
کار خود آمریکا بود سعودی ها انجام دادن
آخرین اخبار