سکته قلبی مهرداد اولادی را از فوتبال ایران گرفت/مگر ورزشکار سکته می کند؟

بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس در شرایطی ناگهانی امروز ظهر به علت ایست قلبی و در سن ۳۰ سالگی درگذشت که در سال‌های اخیر نمونه‌های چنین مرگ‌هایی کم تعداد نبوده و نگرانی‌ها را در جامعه افزایش داده است.

به گزارش  خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ مرگ ناگهانی مهرداد اولادی در 31 فروردین ماه، ساعت 14.45ظهر خیلی از افراد را متعجب و دلنگران کرد. علت مرگ مهرداد اولادی ایست قلبی اعلام شد. مرگ مهرداد اولادی و ایست قلبی این جوان ورزشکار بهانه ای شد تا با دکتر مهراب مرزبان متخصص بیماری های قلب  درباره علت سکته‌های قلبی در دوران جوانی گفت و گو کنیم.

بیماری‌های قلبی به طور کلی شامل چاقی یا اضافه وزن، دیابت، فشار خون، چربی و سیگار می‌شود که در سنین پایین‌تر فاکتور مهم در بروز بیماری، ژنتیک می‌باشد، هرچه سن ابتلا به بیماری‌های قلبی پایین‌تر باشد، نقش فاکتور ژنتیک بیشتر است. 
 
دکتر مرزبان در ادامه بیان کرد: در ایران سن ابتلا  8 تا 10 سال پایین‌تر از جوامع غربی است که علت این موضوع به طور کامل شناخته شده نیست اما مجموعه‌ای از عوامل مانند کم تحرکی، مصرف سیگار، چاقی، تغذیه نامناسب و استرس‌ها زمینه ساز این مشکل می‌باشد. 
 
شایان ذکر است فاکتور استرس، مجموعه‌ای از عوامل مانند فشردگی ناشی از کار، استرس‌های ناشی از امنیت اقتصادی، اجتماعی، آلودگی‌های صوتی، نوع شغل، حجم زیاد اطلاعات و سرعت بالای زندگی امروزه را شامل می‌شود. 
 
این متخصص قلب درباره‌ی شیوع و بروز بیماری و رابطه آن با جنسیت افزود: به طور کلی متوسط سن بیماری‌‌‌های عروق کرونری در کشور حدود 60 سال می‌باشد که این مقدار در جوامع غربی حدود 70 سال می‌باشد متوسط سن بیماری قلبی در مردان در کشور 68  سال و در زنان 62 سال می‌باشد که علت این تفاوت به طور مشخص، آشکار نشده است اما ممکن است ناشی از ترشح هورمون‌ها در مردان باشد و هم چنین به این خاطر که چون شیوع بیماری درخانم‌ها کمتر است سن ابتلا بالاتر می‌باشد. 
 
مرزبان در پایان روش‌های پیشگیری را اینگونه شرح داد: کنترل عوامل خطری که در بالا ذکر شد افراد در دهه چهارم زندگی عوامل خطر را شناسایی کنند انجام آزمایش‌های قند و چربی در صورت داشتن اضافه وزن از طریق ورزش و تغذیه صحیح، اقدام به کاهش وزن انجام شود. فعالیت‌های جسمی مناسب حداقل 3 بار در هفته بین 42-30 دقیقه به طور پیاده روی، دویدن و شنا کردن انجام شود. 
 
وی اظهار داشت: در رژیم غذایی از مصرف کالری، کلسترول و چربی اضافه اجتناب شود، در صورت ابتلا به فشار خون با کنترل مصرف نمک، ورزش و دارو، خطر بیماری را کاهش داد. و در گروه‌های پر خطر همانند افراد دارای سابقه خانوادگی اضافه وزن و فشار خون چکاب قبل از سن متوسط انجام شود تا در صورت بروز بیماری، این عارضه در ابتدا کنترل گردد.

دکتر مرزبان درباره دلایل سکته قلبی جوانان زیر 35 سال به باشگاه خبرنگاران می گوید: اولین دلیلی که می توان آن را درنظر گرفت فاکتور های ژنتیکی است.اگر افرادی در خانواده با سابقه ی حمله ی قلبی و بیماری های قلبی عروقی وجود داشته باشد،احتمال بروز این گونه بیماری ها در دیگر افراد خانواده هم افزایش پیدا می کند.دیواره ی شریان های قلبی در این افراد که سابقه ی وراثتی حملات قلبی را دارند،مستعد جذب چربی هستند و این موضوع ارتباطی به ورزشکار بودن یا نبودن هم ندارد.چربی خون این افراد معمولا بالاست و جداره ی رگ های قلبی شان به مرور نازک می شود.

این اظهار نظرهای در حالی است که دکتر مرزبان متخصص قلب و عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد ایست قلبی در ورزشکاران جوان، به خصوص هادی نوروزی و مهرداد اولادی می گوید: اصولا بیشتر سکته های قلبی که در ورزشکاران رخ می دهد، منشا اصلی بیماری قلبی مادرزادی است؛ ممکن است ماهیچه قلب کلفت باشد و این می تواند یکی از دلایل بروز سکته قلبی در جوانان باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
آخی الهیییی خیلی جوون بود خدارحمتش کنه و به خانوادش صبر بده چون داغ جوون خیلی خیلی سخته
آخرین اخبار