آسوشیتد پرس: ابراز نگرانی جمهوریخواهان کنگره از دسترسی احتمالی ایران به نظام مالی آمریکا

جمهوریخواهان ادعا کرده‌اند جان کری نباید در تحریم‌های آمریکا علیه ایران تغییر ایجاد کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ آسوشیتد پرس در گزارشی نوشت: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، و همتای ایرانی وی روز جمعه برای دومین بار طی این هفته دیدار خواهند کرد تا درباره شکایت های ایران در خصوص بهره مند نشدن از لغو تحریم های این کشور بر اساس موافقتنامه هسته ای سال گذشته، گفتگو کنند.

این نشست‌ها باعث به وجود آمدن نگرانی هایی میان جمهوریخواهان آمریکا شده است. جمهوریخواهان در این باره اعلام کردند کری نباید تغییراتی را در تحریم های آمریکا اعلام کند. مقامات آمریکایی در این باره اعلام کردند نگرانی های جمهوریخواهان، بی مورد است. علت ایجاد این نگرانی ها، تا حدی اظهارات کری است که اوایل هفته کنونی مطرح شد.

بنابر این گزارش، «جان کربی،» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در این باره گفت: «آنها درباره فرآیند لغو تحریم ها، میزانی که بر اساس آن بانکهای خارجی و داخلی و همچنین موسسات خارجی و داخلی، گزینه های خود را بر اساس موافقتنامه هسته ای ارزیابی می کنند و میزان کافی درکی که بر اساس آن اقدام به تصمیم گیری در خصوص کاهش تحریم ها می کنند، گفتگو خواهند کرد.»

کربی از توضیح بیشتر درباره سخنانی که کری پس از این نشست در مجامع عمومی اعلام خواهد کرد، خودداری کرد. این در حالی است که دیگر مقامات آمریکایی در این باره اعلام کردند کری ممکن است سخنانی را مطرح کند که هدف از آنها، ترغیب موسسات مالی خارجی به استفاده کردن از فرصت های جدید در برابر ایران باشد که به واسطه لغو تحریم ها فراهم شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: این مقامات خواستند نامشان فاش نشود؛ زیرا اجازه گفتگو درباره این موضوع را در مجامع عمومی ندارند. علاوه بر گفتگوهای کری و ظریف، گروهی که مسئولیت اجرای موافقتنامه هسته ای را به عهده دارد روز جمعه در وین نشست خواهد داشت.

«توماس شانون،» معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا، که سومین فرد ارشد این وزارتخانه محسوب می شود، رهبری هیات آمریکایی را در این نشست به عهده خواهد داشت. مقامات ارشد دیگر طرفین امضا کننده موافقتنامه هسته ای، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، اتحادیه اروپا و ایران نیز در این نشست حاضر خواهند بود.

دولت اوباما بر این موضوع تأکید دارد که به تعهدات خود بر اساس موافقتنامه هسته ای ایران عمل کرده است، اما تصریح می کند که برخی از موارد لغو تحریم ها به کندی پیش رفته است. دولت آمریکا مانع دسترسی ایران به نظام مالی این کشور یا دسترسی مستقیم آن به دلار شده است، اما مقامات آمریکایی در حال بررسی دیگر راههایی بوده اند که ایران بر اساس آن بتواند از همه منافع حاصل از موافقتنامه هسته ای برخوردار شود.

ظریف طی هفته کنونی از این موضوع شکایت کرد که دولت آمریکا در توضیح لغو تحریم ها به بانک های بین المللی، نقشی فعال ایفا نکرده است و در نتیجه، ایران همچنان به نظام مالی بین المللی دسترسی ندارد. بنابر این گزارش، واشینگتن این موضوع را نمی پذیرد و اعلام می کند مقاماتی را به منظور توضیح موارد قانونی به بانکها و شرکتهای تجاری اعزام کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
من که دیگه نا امید شدم
چپ و راست همه سرو ته یه کرباسن
آخرین اخبار