گاردین گزارش داد:

دعوای زرگری واشینگتن-ریاض به کجا ختم خواهد شد؟

گاردین نوشت: مقامات عربستان سعودی از اوباما و سیاست خارجی وی ناراحت هستند.

دعوای زرگری واشینگتن-ریاض به کجا ختم خواهد شد؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه گاردین چاپ انگلیس نوشت: "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا با وجود مواضع تند خود علیه عربستان، نه تنها سیاست کنونی‌اش را در قبال ریاض تغییر نداده بلکه در مقایسه با دیگر روسای جمهور قبلی آمریکا، سلاحهای پیشرفته تر بیشتری به ارزش بیش از شصت میلیارد دلار به عربستان فروخته است.

 زمانی که اوباما روز چهارشنبه برای دیدار با سران کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد عربستان شد، در فرودگاه به جای پادشاه عربستان، استاندار ریاض از وی استقبال کرد.

برخلاف دیدارهای قبلی اوباما، ورود وی به شکلی با شکوه و مفصل از شبکه دولتی عربستان پخش نشد. این وضعیت نشان می دهد مقامات عربستان تا چه اندازه از اوباما و سیاست خارجی وی ناراحت هستند.  چند دهه اتحاد عربستان و آمریکا به ندرت تا این اندازه تیره بوده است.

حاکمان سعودی بر این باورند اوباما سیاست خارجی آمریکا را به سمت روابط دوستانه تر با ایران تغییر داده است به ویژه پس از آنکه دولت او سرمایه سیاسی قابل توجهی را برای رسیدن به توافق هسته ای با تهران در تابستان گذشته صرف کرد.

اوباما همچنین دخالت مستقیم آمریکا در خاورمیانه (غرب آسیا) را کاهش داد و در برابر درخواست‌های مداخله نظامی در سوریه و اعزام نیروهای بیشتر آمریکا به عراق مقاومت کرد.

سران عربستان به خصوص زمانی ناراحت شدند که اوباما در مصاحبه با مجله آتلانتیک گفت: عربستان باید راههایی برای تقسیم منطقه با ایران پیدا کند.

با وجود خشم عربستان و درک عمومی که از آمریکا وجود دارد، اوباما اساسا «روابط ویژه» بین این  پادشاهی و آمریکا را تغییر نداده است. اوباما گفته است عربستان و آمریکا در روابط خود مسیری دشوار پیش رو دارند و اینکه وی منابع نظامی آمریکا را به طور ناخودآگاه به حمایت از عربستانی ها در برابر ایران اختصاص نخواهد داد.

 در عین حال، دولت آمریکا فروش سلاح به عربستان و دیگر متحدانش در خلیج فارس را به طور چشمگیری افزایش داده است. دولت اوباما  از سال 2010 با فروش بی سابقه شصت میلیارد دلار تجهیزات نظامی آمریکا به عربستان سعودی موافقت کرده است. از آن زمان، دولت نزدیک به  چهل و هشت میلیارد دلار  فروش سلاح به عربستان را نهایی کرده است. این رقم، سه برابر فروش شانزده میلیارد دلار سلاح در زمان ریاست جمهوری جرج بوش است.

در حقیقت، اوباما از هر کدام از روسای جمهور قبلی آمریکا، سلاحهای پیشرفته تر بیشتری به عربستان فروخته است.

در حالی که عربستان در حال تبدیل شدن به بازیگری مسلط تر در منطقه است، بنیادهای اتحاد عربستان و آمریکا همچنان مستحکم است. عربستان که یک پنجم از ذخایر ثابت شده نفت جهان را در اختیار دارد، دومین عرضه کننده نفت به آمریکا به شمار می رود.

عربستان چند دهه، از قدرت خود در داخل اوپک برای حفظ قیمت‌ها و میزان تولید در سطوحی که موجب رضایت واشینگتن بوده استفاده کرده است. دولت‌های متوالی آمریکا در قبال تضمین عرضه مستمر نفت به بازارهای جهانی، از خانواده سلطنتی عربستان حمایت کرده اند. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار