باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

چرا طرح زوج و فرد شکست خورد؟/ فرهنگ‌سازی حلقه مکمل اجرای معاینه فنی

طبق ارزیابی های انجام شده،طرح زوج و فرد تنها 6 درصد در کاهش ترافیک موثر بوده و در کاهش آلودگی هوا بدون تاثیر بوده است که آمار چندان رضایت بخشی به نظر نمی رسد.

درنگی بر عدم توفیق طرح زوج و فرد/ فرهنگ‌سازی حلقه مکمل اجرای معاینه فنی
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،طرح زوج و فرد،از نمونه تدابیری بود که در وهله اول با هدف کاهش تراکم ترافیکی در پایتخت دردستور کار قرار گرفت،طرحی که به تدریج در کلانشهرهای دیگری همچون کرج نیز اجرایی شد.

اگر چه طرح زوج و فرد تا حدودی در کاهش ترافیک موثر بوده،اما اعداد و ارقام احصا شده از ضریب موفقیت این طرح آنچنان که باید قابل توجه به نظر نمی رسد.

6 درصد کاهش ترافیک توفیق چندان برجسته ای به نظر نمی رسد و می طلبد مسئولان ذیربط با هم اندیشی و اتخاذ تدابیر موثر،نسبت به اتخاذ راهکارهای سازنده تری اقدام کنند.

شاید برخی گمان کنند این طرح(زوج و فرد)در کاهش آلودگی هوا نیز تاثیر گذار بوده،اما طبق ارزیابی های انجام شده و آمارهای منتشره در رسانه ها، در کاهش و مدیریت آلودگی هوا هیچ تاثیری نداشته است.

برخی کارشناسان معتقدند به  جای رصد پلاک خودروها،باید حساسیت ها بر اگزوز وسایل نقلیه متمرکز شود،زیرا اساسا این اگزوز اتومبیل ها است که سلامت زیست محیطی را به مخاطره می اندازد و هوای تنفسی را با آلاینده های متعدد همراه می سازد.

از سال 1392،ایده ای راهگشا برای مدیریت آلودگی هوای تهران اتخاذ شده،طرحی که تجربه های بین المللی اثبات کننده موفقیت آن است.از سوی دیگر مجامع علمی و دانشگاهی نیز به حصول موفقیت آن تاکید دارند،اما علیرغم تاییدها و تاکیدات بسیار،همچنان ساز وکار اجرایی طرح مذکور آنطور که شایسته و مورد انتظار است مهیا نشده و یا حداقل اینکه در حال حاضر خروجی و ثمره خاصی از اجرای آن مشاهده نشده است.

سخن از معاینه فنی خودروها است،امری خطیر که مدتی با حاشیه های بسیاری همراه شد،زمانی کم توجهی برخی از مراکز معاینه فنی و لحاظ نکردن وسواس کافی مورد انتقاد قرار گرفت و در مقطعی دیگر سخن از صدور کارت های جعلی به میان آمد.

** الگو برداری از 225 شهر آلوده جهان

فارغ از تمامی نقدهایی که ،به فرآیند صدور کارت معاینه فنی در برخی از مراکز مرتبط با این امر مطرح شد که البته در حال حاضر با تعریف سامانه ای فراگیر تلاش شده نقصان ها و کاستی های احتمالی آن به حداقل برسد،برخی معاینه فنی را به مثابه چکابی قلمداد می کنند که برای حفظ سلامت خودرو و سرنشینان آن ضروری است.  

طرح معاینه فنی،از سال 1392 با الگو گرفتن از 225 شهر جهان که با آلودگی دست و پنجه نرم می کردند و ارائه نظریات کارشناسی به شورای شهر و شورای عالی ترافیک مد نظر قرار گرفت.

**ضریب موفقیت طرح معاینه فنی چه میزان است؟

یوسف حجت،کارشناس محیط زیست و از اساتید دانشگاه تربیت مدرس ،معتقد است. اساسا یکی از اصلی ترین اقدامات موثر در کاهش آلودگی هوا،به طرح های معاینه فنی معطوف و متمرکز می شود.

موضوعی که سالهاست برخی از مالکان خودروها از اخذ آن شانه خالی می کنند و این در شرایطی است که در کشورهای توسعه یافته،اجازه حرکت و تردد از خوردوری فاقد برگه معاینه فنی سلب می شود.

در شهر تهران نیز تدابیر جدی تری برای اجرای طرح مذکور،اولویت گذاری شده و آنچنان که این کارشناس عنوان داشته،برای کاهش آلودگی هوا با اجرای این طرح،خودروهای زرد و قرمز که آلاینده هستند به خارج از تهران هدایت می شوند،زیرا در حال حاضر محدودیتی برای تردد چنین خودروهایی در خارج از محدوده پایتخت وجود ندارد.

** فرهنگ سازی حلقه مکمل اجرای معاینه فنی خودرو

آنچه که در تحقق و اجرای این طرح لازم و ضروری به نظر می رسد به حوزه فرهنگی باز می گردد،در واقع امر صرفا با پلیس یا قوه قهری نمی توان زمینه و بستر توجه مالکان خودروها را به این امر خطیر معطوف ساخت،اما با اطلاع رسانی و توجیه منطقی و مبتنی بر اصول و قواعد و تشریح تجربیات پیشین جوامع توسعه یافته،می توان فضا و شرایطی را فراهم کرد که مالکان و رانندگان خودرو نه از هراس جریمه و توقیف خودروها،بلکه به عنوان یک وظیفه اصولی و منطقی،پیگیری آن را مدنظر قرار دهند.

در نهایت ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که در کنار اجرای چنین طرح هایی باید به لحاظ شدن مدیریت یکپارچه در عرصه های اقلیم،مدیریت انرژی،بازیافت آب،امنیت غذا،ساختمان سبز،حمل ونقل پایدار و ایمنی زیست محیطی نیز توجه بسیاری مبذول شود و در چنین شرایطی است که قوه قهریه نیز می تواند همچون حلقه های زنجیری به هم پیوسته در کنار دیگر مولفه های ذکر شده،تحقق این امر را منتج به نتیجه ای مطلوب و سازنده سازد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
در طرح زوج و فرد باید ۵۰٪ خودروها کم شود نتیجه میگیریم ۴۴٪ به قوانین احترام نگذاسته اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
اگه طرح زوج یافرد واسه کم کردن آلودگی است پس چرا طرح میفروشین?!
-
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
راهکارش مونو ریل هوایی هست . با تشکر
Netherlands
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
من در منطقه زوج وفرد زندگی می کنم .باور کنید فقط مشکلات ورود خروج برای ما اضافه شده وگرنه هیچ ماشینی کم نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
باید هدف و علت اینکه چرا ماشیینها وارد طرح میشوند بررسی بشه مردم ما خوب بلد هستند ضد قوانین رو اجرا کنند یه زمانی خیابان 15 خرداد محل گذر بود الان چی وقتی بسته است مردم ناحیه مرکزی چه جوری با وسیله نقلیه و یا سایر طرق نیازهاشون رو رفع و رجوع میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
آلودگی هوای ناشی از ماشین ها بیشتر به ماشینای یک قرن پیش مربوط هست که باز هم در حال فروش اونا هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
شما بررسی کنید ببینید خودرو های عمومی مثل تاکسی ها چگونه فعالیت میکنند آژانسهاي داخل تهران چگونه کار میکنند بعدا متوجه موضوع خواهید شد که مدیریت فعلا این دو سازمان کارا نیست که هیچ بلکه اثر مخرب در کارایی آنها دارد چرا که اگر تاکسی های که در دست اشخاص خاص فقط برای رفت وامد شخصی و یا در خدمت نهاد ها هستند که بعد از ساعت اداری استراحت میکنند و آژانسهاي مرتبط با مسافر هم هر مدل که بخواهند عمل میکنند حرف زیاد است .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
طرح ترافیک زوج و فرد که محلی جهت درآمدزایی شهرداری می باشد و نه رفع علل ترافیک !!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
طرح ترافیک زوج و فرد که محلی جهت درامزایی شهرداری می باشد و نه رفع علل ترافیک !!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
هدف از زوج و فرد اگر برای رفع الودگی هوا باشد شکست خورده//ولی اگر برای درامدزایی شهرداری باشه با فروش طرح که شکست نخورده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
بهترین راه حل زیر تمام اتوبانهای تهران مترو احداث شود و محله بندی شود و اتوبوس شرکت واحد در محله ها مردم را به ایستگاههای مترو برسانند و جریمه پارک ماشین در خیبانهای اصلی شهر را با تصویب قانون در مجلس ساعتی سی هزاتومان بگذارند بعد این معضل ترافیک و آلودگی حل خواهد شد. مثال این طرح منطقه سعادت آباد اتوبوسها در این مطقه مسافرین را به پل مدیریت و منطقه گیشا زیر پل گیشا انتقال دهند .علی - ف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
ینی کل آلودگی هوای شهر تهران از خودروهای شخصی شه؟
حمل و نقل عمومی (اتوبوس و تاکسی) الودگی ایجاد نمیکنه؟؟
کارخونه های اطراف هیچ تاثیری ندارن؟
خوبه که به فکر معاینه فنی هستین، اما برای اونا هم چاره بیاندیشید....
Netherlands
ناشناس
۰۸:۴۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
چرا شما در مورد ماشین های بی کیفیت که شرکت های خودرو ساز تولید وبه بازار ارائه می دهند وبا هزاران ترفند به مرده می فروشند بحث نمی کنید .
1- سال قبل چند هزار وارد سیستم حمل ونقل شد ؟
2- چند هزار ازاین خودرو ها در شهر های کلان فروخته شد
3- چند هزار متر خیابان ها جدید ساخته شده است
4- شهرداری چقدر معابر را بهسازی واضافه کرد
5-
وده ها سوال دیگر که بر سیستم حمل ونقل شهری تاثیر گذار است
آخرین اخبار