دانشگاهیان کسب و کار دانشگاهی ایجاد کنند/ رشد علمی و پژوهشی در انتظار تامین اعتبار

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: تامین اعتبار کافی برای دانشگاه‌ها، رشد علمی و پژوهشی آنها را به دنبال دارد.

محمود فتوحی فیروزآباد رئیس دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان درباره مدیریت بودجه در سال 94 و تلاش این دانشگاه برای استفاده بهینه، بیان کرد: متاسفانه دولت به دلیل وضعیت اقتصادی و مسئله بودجه، در سال 94 قادر به پرداخت بخشی از بودجه دانشگاه‌ها نبود.

وی با اشاره به چالشی در آموزش عالی، گفت:‌ نکته اساسی در بودجه دانشگاه‌ها این است که آن‌ها ابتدا سعی در حل مسائل جاری خود دارند. رئیس دانشگاه قبل از تامین اعتبار برای بخش های مختلف دانشگاه، ابتدا باید حقوق و مزایای کارکنان را پرداخت کند. مغفول ماندن اعتبارات سایر بخش ها یک چالش آموزش عالی است.

فتوحی فیروزآباد افزود: امیدواریم روسای دانشگاه‌ها به جای این امر، بیشتر به راهبردها و اقدامات موثر برای مدیریت بودجه فکر کنند و این مسئله با بهبود وضعیت اقتصادی نیز روز به روز بهتر شود.

وی کاهش بودجه را آسیبی به بخش پژوهش دانشگاه‌ها دانست و عنوان کرد: با ادامه این روند از لحاظ بودجه‌ای، رشد علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها متضرر می شود.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید زیرساخت لازم را برای تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم کنند؛ این امر زمانی امکان پذیر است که بودجه کافی در اختیار دانشگاه‌ها قرار گیرد. آنچه که مسلم است دولت نمی تواند کل بودجه یک دانشگاه را فراهم کند، از این رو دانشگاه‌ها باید به سمت راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان و ایجاد شرایط کسب‌وکار در دانشگاه توسط استادان و دانشجویان حرکت کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها باید بتوانند بدون اینکه ضربه‌ای به آموزش و پژوهش وارد شود، از یک درآمد پایدار نیز استفاده کنند. این همان الگویی است که دانشگاه‌های موفق دنیا طبق آن جلو می روند و دانشگاه‌های کشور هم تا حدی به این موضوع پی برده و در حال اجرایی کردن آن هستند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار