باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

چرا "کرملین" موشک "کالیبر" روی لانچر می‌فرستد؟ + تصاویر

رزمایش بزرگ "کرملین" در "دریای کاسپین" با ترسیم اهدافی در دست پیگیری است.

به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ارتش فدراسیون روسیه به عنوان یک نیروی نظامی صاحب سبک سالیانه رزمایش هایی را برای افزایش قدرت نظامی خود انجام می دهد.

در اسفند ماه سال گذشته وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: ارتش این کشور یک رزمایش بزرگ را در "دریای کاسپین" برگزار خواهد کرد. اخیرا این تمرین نظامی بزرگ با حضور 50 ناوجنگی در دریای "کاسپین" آغاز شده است.


چرا روسیه موشک


چرا روسیه موشک


خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد:  حدود " 20 کشتی ناوگان نظامی روسیه" رزمایشی نظامی را در "دریای کاسپین"  آغاز کردند. مسئول اطلاع رسانی در وزارت دفاع روسیه اعلام کرد برنامه این رزمایش شامل شلیک تمرینی سامانه های مختلف توپخانه و موشکی و از جمله موشک "کالیبر-ان.کا"  است.


در تمرین های کنونی ارتش فدراسیون روسیه بیش از 20 کشتی و قایق و کشتی تدارکاتی از جمله ناو موشک انداز بزرگ "داغستان" و ناوهای موشک انداز کوچک "گراد سویاژسک" و ...  مشارکت دارند که همگی به سامانه های موشکی و توپخانه پیشرفته مجهز هستند.



** خصوصیات موشک "کلاب"

موشک کلاب یا کالیبر  (Klub Missile)  در انواع و ابعاد مختلف ساخته شده که قابلیت مولتی پرپوز (چند کاربردی) داشته که اهداف را می‌توانند در سطح و دریا مورد هجمه قرار دهند. با توجه به دیتاهای اولیه شلیک موشک از دریای کاسپین و در نزدیکی بندر "آستاراخان" انجام شده و هدف آن از بین بردن مواضع تروریست‌ها بوده است.


چرا روسیه موشک

موشک "کلاب" یک موشک سطح به سطح بوده که بسته به نوع کاربری می‌تواند زمین یا دریاپایه باشد. نوع زمین‌پایه آن کروز بوده که می‌تواند اهداف را به صورت جدی هدف قرار دهد (لازم به توضیح است که موشک کروز قابلیت رهگیری هدف از مرحله پس از روانه سازی (Launching) تا انهدام را دارد).

این موشک بسته به نوع بین 6 تا 8.5 متر طول، سرعت بین 0/8 تا 3 ماخ، هدایت اینرسی (Inertial Guidance)/ آشیانه‌یاب فعال/ ماهواره‌ای و قابلیت حمل از طریق کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌ها را دارد که کلاس‌های مختلف این موشک بین 250 تا بیش از 2000 کیلومتر برد دارند.


طبق برآوردهای صورت گرفته موشک کروز  "کلاب (کالیبر)" را می‌توان از زیردریایی های کلاس "کیلو (Kilo Class Submarine)"، "لادا (Lada)"، "آکولا (Lada)"، "یاسن (Yasen)"، "بویان ام (Buyan -M)"، "گورشکوف (Gorshkov)" و "گپارد (Gepard)" شلیک کرد.


***ناو گراد سویاژسک

سایت Rusnavy درباره این دو ناو نوشت: دو ناو روسی داغستان و گراد سویاژسک (Grad Sviyazshk Corvette Missile) در ایستگاه کشتی‌سازی Zelonodosk اگوست 2010 ساخته شده است. در این تاریخ اطلاعاتی درباره تغییر در پروژه 21631 منتشر شده بود.

چرا روسیه موشک



این سایت افزود: نتیجه پروژه 21631 ساخت ناو  "گراد سویاژسک"  بود که مدل تغییر یافته پروژه 21630 (ناو Buyan ) است. این پروژه به منظور ارتقاء تجهیزات الکترونیکی و به روز رسانی ساخت شناورهای موشک‌انداز انجام شده است.

سایت Zdship در خصوص ویژگی‌های پروژه 21631 نوشت: این شناور 949 تن وزن، بیش از 74 متر طول، بیش از 6 متر ارتفاع، 25 گره دریایی سرعت و برد 2 هزار و پانصد مایل دارای توانایی‌های بالایی است.


این سایت از ویژگی‌های  "گراد سویاژسک" نوشت: این ناو موشک‌انداز قریب به 950 تن وزن و 25 گره دریایی سرعت دارد و مجهز به موشک ضد کشتی" SS-n-27) Kalibr) " و "سلاح‌های 30 و 100 میلی‌متری" و موشک ضد هوایی  "Igla-M " است.



***ناوچه  "داغستان"

"داغستان" یک ناوچه موشک‌انداز بوده که نشأت گرفته از پروژه 11661 کلاس Gepard بوده و در کارخانه کشتی سازی Zelonodosk Zavod ساخته شده که با نام Albatros هم شناخته شده است. سایت Daegel در این‌باره نوشت : ناو موشک‌انداز "داغستان" از 4 آوریل 2011 عملیاتی و در ماه ژوئن سال 2012  صورتجلسه شد.


چرا روسیه موشک





این سایت درباره ویژگی‌های ناو کلاس Gepard (که ناو موشک‌انداز داغستان هم از این کلاس است) نوشت: پروژه 11661 دارای طول 102 متر، میانگین کالیبر اسلحه 76 میلی‌متر و برد 5 هزار مایل (9 هزارو 260 کیلومتر) و سرعت 18 گره دریایی است که وزنی قریب به بیش از 2 هزار تن دارد.


سایت Daegel درباره برخی سلاح‌های مورد استفاده در این کلاس ناوچه خاطرنشان کرد: سیستم‌های دفاع ضدهوایی Palma، هلیکوپترهای تاکتیکی "کا 28" و "کا 31 "  موشک‌های ضد کشتی از جمله "اوران  Uran "  از دیگر ویژگی های آن است.


**چرا روسیه در دریای کاسپین رزمایش نظامی برگزار می کند؟

البته این تنها سه مورد از تجهیزات نظامی "مسکو" در رزمایش "دریای کاسپین" بوده و تجهیزات و ادوات بیشتری وجود دارد. یکی از دلایلی که روسیه مبادرت به برگزاری رزمایش های نظامی کرده این بوده که به دنبال حفظ و تقویت آمادگی دفاعی نیروی دریایی ارتش است .

دلیل دوم برگزاری رزمایش اخیر در "دریای کاسپین" این است که تحولات میدانی در سوریه وارد مرحله جدیدی شده و شاید لازم شود دوباره اقدامی که در سال 2015 علیه تروریست های داعش با شلیک موشک "کالیبر" انجام شد ؛ پیگیری شود.

ارتش روسیه در سال 2015 میلادی با حمله موشکی به مواضع تروریست های داعش در استان "دیرالزور" 600 داعشی را به هلاکت رساند و شاید تمرین آینده هم در راستای حملات موشکی احتمالی به داعش طراحی شده است.

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده تا "کرملین" دوباره رزمایش نظامی برگزار کند، اینکه حضور نظامی ایالات متحده در منطقه "قفقاز" خطراتی را ایجاد کرده و ممکن است تا آمریکا از افراط گرایی در این منطقه حمایت کند؛ لذا "مسکو" با برگزاری رزمایش نظامی آمادگی دفاعی خود را ارزیابی می کند.

در مجموع به دلیل افزایش آمادگی روسیه برای مقابله با داعش، افزایش توانمندی نظامی برای درگیری احتمالی در سوریه و جلوگیری از دخالت های آمریکا در قفقاز ؛ کرملین رزمایش نظامی در "دریای کاسپین" برگزار کرد.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار