شهرکرد؛

تکذیب شایعه فاسد بودن واکسن تب برفکی در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری، شایعات فاسد بودن واکسن تب برفکی در این استان را تکذیب کرد.

تکذیب شایعات فاسد بودن واکسن تب برفکی در چهارمحال و بختیاری
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ عبدالمحمد نجاتی، در آستانه روز جهانی دامپزشکی و در نشست خبری، با بیان اینکه شایعات فاسد بودن واکسن تب برفکی و مؤثر نبودن آن در جلوگیری از بیماری در این استان صحیح نیست گفت: این واکسن در محیطی کاملاً استاندارد به استان منتقل و به دام‌ها تزریق می شود.

وی افزود: اگر دامی پس از تزریق واکسن، تلف شده به علت ناتوانی و ضعف دام بوده است.

نجاتی همچنین گفت: در سال گذشته تمام دام‌های استان و عشایر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

وی، با اشاره به نوع جدید ویروس عامل بیماری تب برفکی در سالجاری اضافه کرد: به همین جهت مؤسسه رازی اقدام به تولید واکسن جدید برای این بیماری کرد که این موضوع زمان‌بر بود و لذا شیوع این بیماری در کشور را تسریع کرد.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هر گونه تلفات دامی مرتبط با تب برفکی نیست گفت: دامداران در صورت مشاهده تلفات دامی با مراجعه به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها، ضمن بررسی علت، از شیوع این بیماری در بین دام‌ها مطمئن و سپس اقدام به واکسیناسیون کنند.

نجاتی در ادامه گفت: در سال گذشته، ۹۱۹ تن مرغ و ۳۰ تن ماهی قزل‌آلای منجمد از چهارمحال و بختیاری به کشور عراق صادر شده است.

وی، همچنین با اشاره به صادرات 13 تن شیر خشک از این استان به کشور سوریه در سال گذشته، افزود: در سال گذشته، 322 تن خوراک آبزیان به تاجیکستان، قرقیزستان، عراق، لبنان و ارمنستان، 23 تن مکمل خوراک آبزیان به افغانستان و 13 هزار رأس گوسفند از چهارمحال و بختیاری، به کویت و قطر صادر شد.

نجاتی، با اشاره به کشف و ضبط بیش از 4 تن مواد خام دامی فاسد طی سال 94 در این استان، افزود: سال گذشته 36 هزار و 287 مورد بازدید از مراکز تهیه فرآورده‌های خام دامی در استان نیز انجام و 138 مورد تخلف گزارش و به مراجع قضائی ارجاع شد.

وی، با بیان اینکه در سال گذشته تعداد کانون‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این استان، از 50 مورد به 5 دام کاهش یافت، گفت: دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در سال 94 رتبه دوم کشوری واکسیناسیون این بیماری را به دست آورد.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در ادامه اضافه کرد: کاهش 34 درصدی بیماری تب مالت و نیز کاهش 60 درصدی بیماری سل در سال 94 نسبت به سال 93 را می‌توان از اقدامات مهم دامپزشکی استان در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام دانست.

نجاتی، با اشاره به رتبه نخست چهارمحال و بختیاری در پرورش ماهیان سردابی برای چندمین سال متوالی هم اظهار داشت: در سال گذشته، تولید ماهی قزل‌آلای رنگین کمانی در این استان به 17 هزار تن رسید که نسبت به سال 93، 8 هزار تن افزایش داشته است.

آخرین شنبه ماه آوریل به عنوان روز جهانی دامپزشکی نامگذاری شده است.

شعار جهانی دامپزشکی در سال 2016، تداوم آموزش با تمرکز بر سلامت فردی است که می‌تواند الگوی کارآمدی در پیشگیری از بیماری‌ها و تأمین سلامت غذایی در جامعه باشد.

انتهای پیام/ ض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار