بمب سایبری در شبکه بانکی کشور؛ جای پدافند خالی!+فیلم

در حالی خبر خرید نرم افزار مالی از آمریکا منتشر شد که مقامات ایالات متحده به صراحت از نفوذ در سامانه های سایبری کشور سخن گفته است.

به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند روز پیش خبری در رسانه ها منتشر شد که واکنش کارشناسان حوزه سایبر و پدافند غیر عامل را براگیخت.

خلاصه خبر در یک کلام این بود:

"خرید نرم افزار بانکی از آمریکا"

ماجرا از این قرار است که شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یا همان "شاپرک" که از شرکت های وابسته به بانک مرکزی است، برای کشف تخلفات در سیستم بانکداری الکترونیک با یک شرکت امریکایی قراردادی برای خرید یک نرم افزار حیاتی بسته است.حالا از آنجایی در شرکت شاپرک کلیه اطلاعات فعالان اقتصادی کشور از جمله شرکت ها و سازمان های گرفته تا افراد حقیقی با جزئیاتش وجود دارد، حفظ امنیت این اطلاعات مهم است. امنیتی که ممکن است با ورود نرم افزار امریکایی به مخاطره بیفتد چرا که بر اساس مطالب عنوان شده این نرم افزار بر تراکنش های مالی و بانکی کشور نظارت کرده و به نوعی آنها را مدیریت کند.


بمب سایبری در شبکه بانکی؛ پدافند کجایی؟+فیلم


آیا نرم افزار های امریکایی قابل اعتمادند؟ 

این نکته از این جهت اهمیت پیدا می کند که به گفته مقام معظم رهبری آمریکا دشمن دیرینه ملت ایران به حساب آمده و در هین راستا طی چند وقت اخیر از هیچ اقدامی در جهت ضربه زدن به نظام مالی و اقتصادی ایران کوتاهی نکرده است.

اما موضوع دوم سپردن مدریت سزیر ساخت های حیاتی کشور به دست نرم افزارهای چنین کشوری است. اگر خاطر مخاطبان عزیز باشد چندی پیش طرح فوق سری  با نام "نیترو زئوس" از سوی رسانه های آمریکا فاش شد.همین امر به تنهایی حساسیت ها را برای حضور آمریکا در زیر ساخت سایبری کشور، بسیار حساس و مهم می کند.


نرم افزار بانکی یا بمب سایبری؛ پدافند کجایی؟

مهندس محمد حسین فیروزی کارشناس سایبری در گفتگو با خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان درباره طرح زئوس بیان داشت: "تهدیدات سایبری از اساس یک تهدید فانتزی نیست بلکه تهدید به یک جنگ است، جنگی از نوع دیجیتالی.آمریکایی که خود به حمله سایبری ضد جمهوری اسلامی ایران اعتراف می کند، در واقع یک مهاجم غیرقانونی سایبری است.آمریکا ساخت سلاح سایبری و کاربرد آن در زیرساخت های هسته ای را که می تواند برای مردم خطرناک باشد به شکل علنی تولید و به صراحت از آن سخن می گوید."

بر اساس طرح یاد شده آمریکایی هابه صراحت اعتراف کردند، ریزتراشه های الکترونیکی که آلوده به ویروس های مخرب رایانه ای بودند را در در زیرساخت های سایبری  مهم کشور کار گذاشتند. زیرساخت های سایبری مدریت مراکز حساس کشور همچون شبکه بانکی، برق و ... را شامل می شود. از آنجایی که این ویروس ها نقش سلاح سایبری را داشته و از راه دور کنترل می شدند، به راحتی می توانستند سامانه مورد نظر را هک و مورد حمله قرار دهند.بنابراین محصولات سایبری آمریکایی به طور طبیعی خطری جدی برای امنیت کشومان به حساب می آیند.


پوراعظم///  جاسوس سایبری در بانک مرکزی؛ کاش پدافند بود!



**کاش پدافند غیر عامل بود!

در این رابطه نیز باید گفت متاسفانه پیوست های پدافندی لازم در آن رعایت نشده است. ضمن آنکه در این گونه موارد نقش آفرین سازمان پدافند غیر عامل امری مهم و جدی است. در حالی که در  این مورد اخیر به آن توجهی نشده و سازمان پدافند غیر عامل کشور به عنوان متولی اصلی اینگونه موضوعات در جریان قرار نگرفته بود.طبق اساسنامه سازمان پدافند غیر عامل کشور وا حکام ده گانه مصوب فرماندهی معظم کل قوا در آن و نیز تاکیدات صریح ایشان در متن حکم انتصاب ریاست این سازمان، هر اقدامی در کشور بایستی با لحاظ پیوست های دقیق پدافند غیرعامل صورت پذیرد اما با این حال شاهد یک بی توجهی جدی در انعقاد چنین قرارداد مهمی آن هم با یک شرکت آمریکایی هستیم. نکته تاسف بار در این موضوع مهم را می توان در عدم دعوت و نظرخواهی از سازمان پدافند غیر عامل کشور دید.



پوراعظم///  جاسوس سایبری در بانک مرکزی؛ کاش پدافند بود!

در همین رابطه سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در گفتگو با خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: "مقام معظم رهبری در سخنان نوروزی خود عنوان داشتند وقتی ما از دشمن سخن به میان می آوریم منظورمان به طور مشخص آمریکا است. بر همین اساس باید گفت که خرید هر گونه محصولی که به نوعی با زیرساخت های حیاتی کشورمان در ارتباط است نه تنها احتمال خطر را به دنبال دارد بلکه باید گفت قطعا کاری خطرناک است."

وی به عدم توجه به مبانی پدافندی در انعقاد خرید نرم افزار مذکور اشاره کرد و ادامه داد: "از آنجا که خرید این محصول خطر جدی را به همراه دارد لذا می بایستی از ما استعلام می شد و این محصول که البته اصل تهیه آن زیر سوال است لااقل در آزمایشگاه های تخصصی ما مورد بررسی قرار می گرفت تا مشخص شود که آیا امکان بروز خطر از ناحیه این نرم افزار برای زیرساخت های اقتصادی کشور وجود دارد یا خیر."


پوراعظم///  جاسوس سایبری در بانک مرکزی؛ کاش پدافند بود!


در پایان توجه به این نکته بسیار مهم می نماید که حضور شرکت های آمریکایی و استفاده از محصولات آنان به عنوان کشوری که دارای دشمن ریشه ای و مبنایی با ملت ایران است برای زیرساخت های حیاتی اقتصادی، سایبری و... به مانند یک بمب خطرناک خواهد بود و در این صورت امکان هر گونه حمله سایبری و تخریب ساختارهای حیاتی کشورمان در فضای سایبر متصور به شکل جدی وجود دارد. لذا می طلبد تا با رعایت کامل اصول امنیتی در تمای موارد مشابه از این دست، سازمان پدافند غیر عامل را در جریان موضوع قرار داده شده تا از احتمال بروز هرگونه خطر کاسته با به کلی منتفی شود.

برای دیدن مصاحبه تصویری سردار جلالی اینجا را کلیک کنید.



گزارش از میثم پوراعظم


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.