منتظر قهرمانی به نام دولت نباشیم /جای خالی حمایت بخش غیر دولتی برای ایجاد ایمنی و سلامت كار

قائم مقام وزیر بهداشت از لزوم همكاری بخش خصوصی و مردم نهاد در راستای ایجاد تغییراتی وسیع در محیط كار خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در همایش روز جهانی ایمنی و سلامت كار كه امروز در دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار شد، به تقارن سه مناسبت در هفته ی اول و دوم اردیبهشت ماه اشاره كرد و گفت: هفته ی سلامت، كارگر و معلم مناسبت هایی هستند كه تقارن آنها را به فال نیك می گیریم، در این مدت سه عنصر مهم تأمین كنندگان سلامت، تأمین كنندگان تولید و بالندگی اقتصادی و تامین كنندگان آموزش مورد تقدیر قرار می گیرند.

وی كلیدی ترین موضوع بحث را اینگونه عنوان كرد: در كارهایی كه مشاركت بیشتر دستگاه های دولتی و بخش خصوصی را می طلبد، تجربه ی خوبی نداریم؛ زیرا سرمایه اجتماعی ضعیفی داریم و منافع فردی، حقوقی و سازمانی را به مباحث دیگر ترجیح می دهیم، البته دود این اختلافات به چشم مصرف كننده؛ جامعه ی كارگر می رود.

حریرچی با بیان اینکه "کاهش استرس" شعار روز جهانی بهداشت حرفه ای است؛ ادامه داد: کاهش استرس  فرصتی را فراهم می كند تا با چالش استرس های شغلی ناشی از پاسخ های روانی و اجتماعی افراد شاغل در هنگام مواجه با مشكلات برخود کنیم.

قائم مقام وزیر بهداشت افزود: میزان 23.6 درصد مردم کشورمان و 32 درصد جمعیت تهران اختلال کوچک یا متوسط و گاهی شدید روانپزشکی دارند که احتیاج به مداخلات مشاوره ای و دارویی کوچک و متوسط  حس می شود؛ البته در مقطعی از زندگی یک درصد مردم مبتلا به اختلالات روانپزشکی، مداخلات شدید و گاهی مواقع بستری لازم است.

حریرچی در خصوص اقدامات موثر در زمینه مقابله با استرس در محیط کار عنوان کرد: نخستین و مهمترین راهکار مقابله با استرس در محیط کار، پیشگیری عوامل اجتماعی موثر بر سلامت است. در این راستا باید فشارهای موجود و تاثیرگذار بر زندگی افراد را به حداقل ممکن برسانیم و با آموزش و اطلاع رسانی، مهارت رویارویی با این شرایط را به مردم  انتقال دهیم؛ قدم دوم، اقدامات غربالگری در مراحل اولیه است و سومین قدم نیز، در صورت پیشرفت بیماری، درمان متوسط یا شدید است.

وی تصریح کرد: استرس می تواند ناشی از شرایط كاری، ارتباط كاركنان، شخصیت كاركنان و كارفرما، وظایف شغلی، امنیت شغلی و تغییرات سریع در سازمان ها بدون ایجاد آمادگی لازم، باشند. استرس روانی و اجتماعی نیز می تواند ناشی از تعاملات محیط كار، رضایت شغلی و شرایط سازمانی، قابلیت ها و نیازهای افراد و سازمان ها و فرهنگ محیط كار باشد.

حریرچی راه حل را اینگونه بیان كرد: باید به معیارهای وزارت بهداشت برای كنترل و حذف عوامل تهدیدكننده ی سلامت در محیط كار توجه كنیم. در این راستا به بخش غیر دولتی و سازمان های مردم نهاد نیاز است و نباید منتظر قهرمانی به نام دولت باشیم.

حریرچی محیط كار را مقدس خواند و افزود: مردم تا تقویم سال جدید را مطالعه می كنند، نخست به سراغ روز های تعطیل می روند و ضمن مشاهده ی تقارن روزهای تعطیل با روزهای پنجشنبه و جمعه آزرده خاطر می شوند، این فرهنگ باید إصلاح شود. به هرحال اهمیت گسترش چالش های مربوط به استرس و محیط كار به طور صرف، مربوط به كشور ما نیست و موضوعی جهانی است، وسعت فناوری های دیجیتال و تولیدات مبتنی بر ماشین، بر این چالش ها دامن می زند.

قائم مقام وزیر بهداشت تصریح كرد: باید اشكال جدید سازمان های كاری و تغییرات وسیع در مشاركت شركت های بزرگ ایجاد شود و در زمینه سالمندی، وضعیت جدید بازار كار، بحران و ركود اقتصادی و عدم امنیت شغلی، توجه ویژه صورت گیرد. 

وی با اشاره به اینکه بیماری های روانی جزو دو عامل  ده گانه ی از دست دادن ساعت كاری و كیفیت زندگی در كشور است، اظهار داشت: از طرفی وقتی به استرس های شغلی توجه نشود، می تواند موجبات بروز رفتارهای پرخطر از جمله مصرف سیگار، مواد مخدر و رژیم غذایی نامناسب را فراهم كند؛ این كنش ها و واكنش ها ناخواسته اتفاق می افتد و هزینه های بالایی را به همراه دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار