اهواز؛

چگونگی تاثیر دیابت بر چشم

کنترل قند خون در 5 سال اول بیماری دیابت بسیار حائز اهمیت است، و مهم ترین راه پیشگیری از کاهش دید و آسیب های چشمی ناشی از دیابت، کنترل قندخون است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فوق تخصص جراحی شبکیه و لیزر مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اهواز گفت : دیابت نوعی بیماری است که شیوع آن در کشورهای پیشرفته و جوامع توسعه یافته روز به روز در حال افزایش است و بی حرکتی و رژیم های غذایی نامناسب در افزایش آن نقش بسیاری دارد.

علی کثیری افزود: افزایش شیوع بیماری دیابت در ایران در مقایسه با آمارهای جهانی بالاتر است؛ علاوه بر رژیم غذایی، افزایش چاقی نیز در این رابطه تاثیرگذار است که در حال حاضر مسئله چاقی در افراد جامعه در کنار اختلالات قندخون، از معضلات مهم جوامع پیشرفته به شمار می رود.

کثیری اظهار داشت: افزایش قندخون در تمامی سنین احتمال بروز دارد و عوارض آن بسیاری از ارگان های بدن را گرفتار می کند. یکی از قسمت های مهم بدن که درگیر عوارض ناشی از دیابت می شود، چشم است.

فوق تخصص جراحی شبکیه و لیزر درباره ضرورت معاینه چشم بیماران دیابتی، بیان کرد: معمولا در افراد بزرگسال اولین معاینه چشم پزشکی همزمان با اعلام ابتلا به بیماری دیابت انجام می شود؛ در این افراد آسیب های چشمی ناشی از عوارض بیماری دیابت، با گذشت 5 سال پس از شروع بیماری پدیدار می شوند ولی عوارض چشمی ناشی از دیابت در کودکان زمانی که وارد سن بلوغ می شوند به تدریج بروز می کنند. اگر شروع دیابت بیمار از دوران کودکی باشد، بعد از سنین بلوغ جهت معاینه چشم پزشکی باید به متخصص مراجعه کند. چرا که تغییرات هورمونی بر افزایش عوارض دیابت بر چشم ها اثرگذار است.

علی کثیری گفت: پس از انجام معاینه اول، چنانچه علامتی در چشم ها ایجاد نشده باشد، معاینه به طور سالیانه توصیه می شود. اما اگر عوارض دیابت بر چشم ها ایجاد شده باشد، بستگی به شدت عوارض ایجاد شده، معمولا بین 3 تا 12 ماه نوبت معاینات بعدی چشم پزشکی داده می شود.

وی اظهارکرد: عوارض دیابت بر چشم ها به صورت های مختلفی ایجاد می شود؛ یکی از این موارد، گلوکوم یا آب سیاه است. آب سیاه در بیماران دیابتی در مقایسه با افراد دیگر جامعه شیوع بیشتری دارد. بنابراین این بیماران باید متوجه تغییرات میدان بینایی و کاهش دید خود باشند.

کثیری عنوان نمود: آسیب شبکیه چشم از دیگر عوارض بیماری دیابت بر چشم هاست. آسیب های شبکیه در بیماران دیابتی نسبت به دیگر بیماران بیشتر است. طول زمان یکی از عوامل موثر در ایجاد عوارض قندخون بر شبکیه چشم است؛ هرچه طول زمان ابتلای فرد به دیابت بیشتر باشد، شانس گرفتاری چشم هم بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: آسیب های شبکیه ناشی از عوارض دیابت می توانند به صورت ناگهانی صورت بگیرد و در این شرایط بروز عوارض عروقی مانند انسداد ورید مرکزی شبکیه شایع است. این عارضه و همچنین التهاب عصب بینایی ناشی از دیابت به طور ناگهانی و همراه با کاهش دید شدید ایجاد می شود.

فوق تخصص جراحی شبکیه و لیزر مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اهواز با بیان اینکه درمان این عوارض بر اساس نوع عارضه ناشی از دیابت متفاوت است، افزود: اکنون بیشترین درمانی که برای عوارض شبکیه ناشی از دیابت استفاده می شود، تزریق نوعی آمپول در داخل مایع زجاجیه است و در مراحل بعدی می توان از لیزر و در مراحل پیشرفته عارضه در نهایت می توان اقدام به عمل جراحی کرد.

کثیری معاینات چشم پزشکی و تصویربرداری از چشم را از راه های تشخیص آسیب های چشمی ناشی از دیابت دانست و گفت: با این دو روش می توان شدت ضایعه و نوع درمان این آسیب ها را مشخص کرد.

وی اظهارکرد: به دلیل اینکه دیابت یک بیماری متابولیک است علاوه بر اختلال قندخون، ممکن است فرد به اختلالات چربی خون همراه با فشارخون نیز دچار شود. لذا در این افراد بایستی قندخون، چربی خون و فشار خون کنترل شود و در این بیماران کنترل فشارخون باید سریع تر و بهتر انجام شود تا بتوان از بروز عوارض چشمی جلوگیری کرد.

انتهای پیام/و

برچسب ها: خوزستان ، دیابت ، چشم ، قند ، کنترل ، اهمیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.