استفاده از سامانه جراحی هوشمند در 30 بیمارستان کشور

سامانه جراحی هوشمند، دستگاهی که در جراحی های مغز، گوش و حلق و بینی به پزشک دیدی سه بعدی داده و موجب کاهش عوارض جراحی می شود.

امیرحسین احمدیان کارشناس مهندسی مکانیک شریف در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان افزود: سامانه جراحی هوشمند همچون دستگاه ردیاب عمل می کند و از سه جز سربند، نشانگر و دوربین مادون قرمز تشکیل شده است.

وی گفت: دوربین این دستگاه نقش ماهواره را در این مجموعه ایفا می کند،جراح می تواند به کمک دوربین، مکان نشانگری که هدایتش را بر عهده دارد، به طور سه بعدی و دقیق، مشاهده کند؛ در قسمت ابتدایی نشانگر پوشش نقره به کار برده شده که دوربین مادون قرمز به این روکش حساس است.

احمدیان عنوان کرد: سربند مورد استفاده در این سربند به تشخیص مکان نشانگر کمک می کند. در مجموع می توان گفت این مجموعه تومورهای مغزی را در پیچیده ترین مکان ممکن تشخیص می دهد.

وی افزود: این دستگاه صد درصد ایرانی است و تاکنون در 30 بیمارستان کشور، به صورت اجاره مورد استفاده قرار گرفته، با وجود حمایت های معاونت علمی، همچنان هزینه های این دستگاه بالا است و بیمارستان ها توان خرید سامانه هوشمند جراحی را ندارند.

کارشناس مهندسی مکانیک شریف مزایای این سامانه را، کاهش عوارض ناشی از جراحی خواند و ادامه داد: در جراحی های مغزی با روش متداول، پزشک به ناچار دو یا سه بار عمل جراحی را انجام می دهد؛ تا بعد از اطمینان از مکان تومور، درمان صورت گیرد. به کمک این سامانه و دید سه بعدی  تعداد جراحی ها به یک نوبت کاهش می یابد.

احمدیان یادآور شد: در کنار دقت زیر یک میلی متر سامانه جراحی هوشمند، کاهش عوارض بعد از جراحی، از مزایای این دستگاه به حساب می آید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام و احترام
ممنون به خاطر مطالب دست اول شما
سایت بسیار زیبایی دارید.
افتخار ما آشنایی با شماست
آخرین اخبار