"دستان بهشتی" سر راه مترو سواران/ دانشجویان پزشکی که رهگذران را بیدار می کنند

گروه جهادی "دستان بهشتی " به صورت داوطلبانه و رایگان، طی طرح یک روزه، رهگذران برخی ایستگاه های مترو را نسبت به وضعیت سلامتی خود آگاه می کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، ایستگاه های مترو، چند سالی است به ریل و قطار و سرعت ختم نمی شود. طوری که حتی گاهی سالن های منتهی به تونل ایستگاه ها به گونه ای مردم را سرگرم می کنند که ممکن است به جای تسریع ،موجب تعویق انجام امور روزانه ی افراد شوند.

امروز عده ای دانشجو، داوطلبانه در ایستگاه های مترو مستقر شدند و سعی دارند به کمک سوزن های کوچک ، آنها را نسبت به وضع سلامتی خود بیدار کنند. به نظر می رسد این پزشکان کوچک در ایستگاه های متقاطع و پرتردد منتظر مردم تهران هستند.


شهزاد اسماعیلی دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، استقرار گروه جهادی "دستان بهشتی" در ایستگاه های مترو تهران را برنامه دوم این گروه خواند و گفت: برنامه اول این گروه در روستای پاکدشت برگزار شد که غربالگری دانش آموزان دبستانی مناطق محروم را مورد هدف قرار داد.

وی در خصوص طرح اول گروه دستان بهشتی اینگونه توضیح داد: در اسفندماه سال گذشته تعداد 400 دانشجو، طی این طرح ،به صورت داوطلبانه 11 هزار دانش آموز دبستانی را مورد غربالگری قرار دادند.

به گفته این دانشجو از طرف وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و نهادهای خیریه، بسته هایی به همراه خدمات بهداشتی رایگان به دانش آموزان ارائه شد.

اسماعیلی طرح دوم را هم راستای شعار هفته ی سلامت دانست و بیان کرد: در این طرح قند و فشارخون افراد به صورت رایگان اندازه گیری می شود ؛تا افراد نامطلع از ابتلا به بیماری هایی از جمله دیابت، به انستیتو تغذیه دانشگاه شهید بهشتی ارجاع داده و مورد درمان قرار گیرند. این گروه هشدارها و روش های پیشگیری لازم را هم در اختیار افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت، می گذارند.


در میان ازدحام افرادی که به این غرفه ها مراجعه می کردند، افرادی هم بودند که مایل به انجام این تست ها بودند اما از لحاظ بهداشتی کمی تردید داشتند؛ همچون رهگذری که به علت عدم تعویض دستکش کادر اجرایی از انجام این تست منصرف شد.

اما اسماعیلی از کاربلد بودن دانشجویان می گوید و ادامه می دهد: با وجود اینکه دانشجویان در رشته های متفاوت علوم پزشکی تحصیل می کنند،اما دوره های لازم را گذرانده و به کار با دستگاه ها واقفند.

مردی میانسال در صف اسم نویسی، از نوسانات اخیر فشارخون خود می گفت: توسط دستگاه فشار سنج دیجیتالی شخصی متوجه این نوسانات شدم و با مشاهده این غرفه ها فرصت را غنیمت دانستم تا فشار خون را دقیق تر مورد بررسی قرار دهم. از طرفی تا به حال تجربه انجام تست قند خون را نداشتم. البته چند سال گذشته در چکاپ سالیانه متوجه لب مرز بودن میزان قند خونم شدم به همین دلیل نزدیک به هفت سال است که با چای، قند نمی خورم.


از گفت و گویی که با مردم داشتم متوجه شدم اطلاع رسانی وزارت بهداشت و رسانه ها بی تاثیر هم نبوده و مصاحبه شوندگان به طور مشترک "پیشگیری" را به عنوان کلام پایانی، مورد اهمیت می دانستند.

رهگذری هم که با مصرف نکردن نمک و گوشت قرمز، از بالا رفتن فشار خون خود جلوگیری می کرد، مهر تاییدی بر تاثیرگذاری اطلاع رسانی و فرهنگ سازی وزارت بهداشت زد.

اما به گفته ی برخی، هرقدر هم که اطلاع رسانی و زمینه مناسب فراهم باشد، باز هم نمی توان منکر خوشمزه بودن قند و شیرینی شد. این گفته ی مردی بود که اگر به زبان هم نمی آورد، اندامش گویای همه چیز بود.


سوال اینجاست که آیا بازهم با اجرای طرح های رایگان با محوریت سلامت مردم، افراد به دنبال اصلاح کیفیت زندگی و تغییر رژیم غذایی خود هستند یا خیر.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار